Den likner fordi etter det første havariet med henholdsvis AS332 LII ulykken i 2009, og Lion Air havariet i fjor, ikke ble gjort nok for å hindre at ulykken skulle kunne skje igjen. Det er veldig vanskelig å forstå hvorfor ikke luftfartsmyndigheter, som liksom skal være seriøse aktører, legger seg flate for kommersen, politikk og økonomisk press. (Red.)
Data hentet fra de svarte boksene viser klare likhetstrekk mellom det styrtede Boeing 737 MAX 8-flyet fra Ethiopian Air og Lion Air-flyet som styrtet i fjor, opplyser en etiopisk minister.
Innholdet i ferdskriveren etter styrten er i god behold. De viser at det er klare likhetstrekk i ulykkesforløpet til de to flyene.
– Klare likheter er registrert mellom styrten til Ethiopian Airlines Flight 302 og Indonesian Lion Air Flight 61. Dette skal undersøkes i den videre etterforskningen, sier den etiopiske transportministeren Dagmawit Moges.
Det er den franske flyhavarikommisjonen (BEA) som har fått ansvaret for den videre etterforskningen etter flystyrten i Etiopia forrige søndag.
De svaret boksene, som i virkeligheten er oransje og inneholder flyets ferdskriver og taleregistrator, kom fram til Paris torsdag. Arbeidet var i gang fredag, men det er usikkerhet om hvor mye informasjon det vil være mulig å hente ut. Et bilde som BEA har offentliggjort av den ene boksen, viser at den har store skader.
Alle fly av denne typen er inntil videre tatt ut av drift verden over etter flyulykken i Etiopia søndag der 157 mennesker omkom. Også i oktober i fjor styrtet et fly av denne typen i Indonesia og 189 mennesker omkom.
Begge ulykkesflyene var relativt nye og hadde bare vært i drift noen få måneder.
Det er ventet en foreløpig rapport etter styrten forrige søndag av Ethiopian Air-maskinen om 30 dager.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.