Amerikansk lavprisflyselskab klar til Europa
JetBlue kan meget vel være på vej til at annoncere ruter til europæiske destinationer. I givet fald vil det blive første amerikanske lavprisflyselskab til at operere over Atlanten.
Europæiske lavprisflyselskaber som Norwegian og WOW air har fundet vej til amerikanske destinationer, men endnu har ingen lavprisflyselskaber fundet den anden vej. Men det kan der snart blive ændret på.
Det amerikanske lavprisflyselskab JetBlue har efter alt at dømme store planer for at begynde flyvninger til europæiske destinationer. Rygterne om sådanne operationer har stået på i nogen tid, men nu ser det ud til, at planerne er meget tæt på at blive realiseret. Det skiver flere medier – herunder FlightGlobal.
Skjulte London-varemærker
JetBlue har inviteret sine medarbejdere til et stort møde den 10. april i New York, hvor der ifølge invitationen vil blive talt om flyselskabets visioner og strategi for fremtiden. Men som flere vakse iagttagere har spottet, gemmer der sig et muligt hint på invitationen i form af London-varemærkerne London Eye og Shard, der er en 310 meter høj bygning.
JetBlue har inviteret sine medarbejdere til et stort møde den 10. april i New York, hvor der ifølge invitationen vil blive talt om flyselskabets visioner og strategi for fremtiden. Men som flere vakse iagttagere har spottet, gemmer der sig et muligt hint på invitationen i form af London-varemærkerne London Eye og Shard, der er en 310 meter høj bygning.
Flere iagttagere spekulerer derfor i, om JetBlue endelig kan afsløre planerne for at påbegynde flyvninger til Europa. Flyselskabet skal angiveligt have forsøgt at sikre start- og landingstilladelser i London Heathrow og Amsterdam Schiphol.
De fly, JetBlue angiveligt vil bruge på de nye Europa-ruter, er Airbus A321LR-fly. Selskabet har en ordre på 85 Airbus A321neo – med option på konvertering til de langtrækkende Airbus A321LR. Første levering er sat til i år. Hvis JetBlue åbner ruter til Europa, vil det således være et historisk øjeblik for lavprisluftfarten fra USA over Atlanterhavet, hvor de europæiske selskaber hidtil har domineret.
Langdistancefly kan blive relevante
Der har også været rygter om, at JetBlue vil se på mulighederne for at investere i langdistancefly, hvis de mulige kommende ruter til eksempelvis London bliver en succes. JetBlue opererer udelukkende med mellemdistancefly fra Airbus – herunder i alt cirka 200 fly af typerne A320-200 og A321-200. Herudover har selskabet 60 Embraer 190-fly, der bliver udskiftet med Airbus A220-300 i perioden fra 2020 til 2025.
Der har også været rygter om, at JetBlue vil se på mulighederne for at investere i langdistancefly, hvis de mulige kommende ruter til eksempelvis London bliver en succes. JetBlue opererer udelukkende med mellemdistancefly fra Airbus – herunder i alt cirka 200 fly af typerne A320-200 og A321-200. Herudover har selskabet 60 Embraer 190-fly, der bliver udskiftet med Airbus A220-300 i perioden fra 2020 til 2025.
JetBlue har hovedbase i New York-JFK og havde første kommecielle flyvning i februar 2000. I øjeblikket har selskabet 102 destinationer fordelt på USA og Mellem- og Sydamerika. Hvis JetBlue begiver sig ud i transatlantiske flyvninger, vil selskabet altså have destinationer på tre kontinenter.
NYCAviation har via Twitter lagt et billede ud af den invitation, som JetBue har sendt til sine medarbejdere. Se herunder:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.