tirsdag 12. mars 2019

Etiopia ulykken - Flygerne takler ikke modifikasjon av autopiloten - Mange fly på bakken - SA

USA vil kreve endringer av Boeing-fly
Amerikanske luftfartsmyndigheter vil kreve endringer i datasystemene i den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX 8.
I en uttalelse mandag sa luftfartsmyndigheten FAA at de konkrete kravene trolig vil komme senest i april.
Endringene vil blant annet måtte gjøres i programvare som skal hindre at flyene steiler, og i manøvreringssystemene.
FAA krever imidlertid ikke at flyene settes på bakken i denne omgang.
To fly av typen Boeing 737 MAX 8 har styrtet i løpet av det siste halvåret. Den siste ulykken i Etiopia i helgen kostet 157 mennesker livet.
Myndighetene i Kina og Indonesia har i etterkant av ulykken besluttet å sette alle fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre.
Også i Indonesia i fjor styrtet et Boeing-fly av denne typen. 189 mennesker omkom i denne ulykken.

Stadig flere flyselskaper setter den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken, men amerikanske luftfartsmyndigheter avventer.


Brasilianske Gol Airlines har valgt å sette sine åtte MAX 8-fly på bakken, også Aero Mexico varsler at de vil gjøre det samme. Fra før har Ethiopian Airlines, karibiske Cayman Airways, sørafrikanske Comair og marokkanske Royal Air Maroc gjort det samme.
Sørkoreanske luftfartsmyndigheter sier at to MAX 8-fly som brukes av Eastar Jet, vil settes på bakken.
Myndighetene i Kina og Indonesia har i etterkant av ulykken også besluttet å sette alle MAX 8-fly på bakken inntil videre. Kina, som mottar nær hver femte MAX 8-fly, er et viktig marked for den amerikanske flyleverandøren.
Til sammen er det levert 350 MAX 8-fly til flyselskaper verden rundt, inkludert Norwegian, og Boeing har over 5.000 bestillinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.