NINOX FJERNSTYRTE
KONTROLLTÅRN
15 norske flyplasser skal fjernstyres - nå tester
det australske flyvåpenet teknologien
Utstyret som brukes i Bodø, demonstreres på militærbase i Brisbane.
- Per Erlien
Dalløkken
- Forsvar
- 7.
mars 2019 - 05:15
I løpet av de kommende knappe tre årene skal 15 kontrolltårn legges
ned, og flytrafikken skal i stedet fjernstyres fra et nybygd tårnsenter på Bodø
lufthavn.
Dette er en av verdens største satsinger på fjernstyrte kontrolltårn,
og den norskutviklede teknologien som brukes, vekker interesse.
Systemet heter Ninox og er utviklet av Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) og Indra Navia i samarbeid med Avinor. Nå skal
fjernstyringsteknologien på prøve hos forsvaret i Australia.
Umodent marked - ennå
Det australske luftforsvaret (RAAF) er i ferd med å teste Ninox
flybasen Amberley, like utenfor Brisbane på den australske østkysten. Her er
det Kongsberg og Indra Australia som har stått for installasjonen.
I en pressemelding fra RAAF påpeker de at dette er
den første fjernstyrte militære flyplassen på den sørlige halvkule. Teknologien
ble stilt ut på flyvåpenets stand på fly- og forsvarsmessa Avalon 2019 i
forrige uke.
– Det var utrolig mye oppmerksomhet. Men foreløpig er dette på
demonstrasjonsstadiet, det er ikke inngått noen leveringskontrakter,
opplyser kommunikasjonssjef Kyrre Lohne i KDA.
Han sier at deres erfaring med å håndtere komplekse systemer for
militære kunder gjør at de er godt forberedt på å ivareta spesifikke militære
krav som militære kontrollsystemer har, i tillegg til de for sivil lufttrafikk.
F-35A på RAAF Amberley i 2017. To av Australias fly fløy ned fra Luke
for første gang for å være med på Avalon for to år siden. Foto: CPL Casey
Gaul
– Det går på sikkerhet, integrasjon med militære ledelsessystemer,
miljøkrav og deployering til baser uten mye infrastruktur, sier Lohne.
Kongsberg har tidligere påpekt at de sammen med Avinor og Indra
ser et voksende internasjonalt marked når det gjelder tårnløsninger med mer
fjernstyring og automatisering, og at deres Ninox er godt posisjonert til å
kunne kjempe på det internasjonale luftsikringsmarkedet.
I fjor sommer ble Kongsberg en strategisk partner med britiske Serco
der de sammen skal tilby det de kaller neste generasjon
tårntjenester. Sercos virksomhet spenner bredt, og selskapet driver blant
annet flygekontrolltjenester (ATC) i Storbritannia, USA og Dubai i De forente
arabiske emirater.
– Dette er fremdeles et prematurt marked. Det er mange som ser på ulike
løsninger, men som ennå ikke har tatt det avgjørende steget. Vi forventer at
når teknologien etter hvert har vist seg troverdig og moden, er dette et marked
som vil ta av, sier Lohne.
- Raketter
og luftvern: Norsk missilteknologi bak storsatsing på fjernstyrte
flytårn
Byggestart for nytt tårnsenter
Når det gjelder hjemmemarkedet, startet Avinor Air Navigation
Services tidligere i år byggingen av tårnsenteret i Bodø som skal stå klart i
2020. I løpet av 2021 skal 15 flyplasser fjernstyres herfra.
Dette er tårnet på Røst (ENRS) som i snart to år har sendt direktebilder til kontrollsenteret i Bodø. Bilde: Kongsberg
Dette er tårnet på Røst (ENRS) som i snart to år har sendt direktebilder til kontrollsenteret i Bodø. Bilde: Kongsberg
Den første flyplassen er Røst som skal fjernstyres fra september i år.
De fem første flyplassene skal fjernstyres fra et kontrollrom som vil gå over
til å bli reserveløsningen når Bodø Remote Tower Center (RTC) er ferdig.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er prosjektet cirka ett
år forsinket.
I juni 2017 var den første tekniske installasjonen ferdig med stamnett,
mast og sensorer på Røst lufthavn. Da ble de første levende bildene sendt til
tårnsenteret. Etter planen som da forelå, skulle testingen vært ferdig i fjor
sommer, og de skulle gått «live» med det første fjernstyringsprosjektet. Vardø
skulle følge etter mot slutten av 2018.
Selve sensordelen av Ninox RTS («Remote Tower System») fungerer
visstnok utmerket. Problemene skal ha ligget blant annet i den delen
av kontrollpanelet som kalles «head down-display», bestående av blant
annet radarskjerm, stemmekontrollsystem og bakkeradar inkludert meteorologisk
informasjon. Disse delene har ikke fungert så sømløst som nødvendig.
Avinor har påpekt at sikkerhetsnivået skal være like godt som eller bedre
enn konvensjonelle løsninger, og det har vært uaktuelt å hasteinnføre noe som
ikke fungerer hundre prosent som det skal (se videopresentasjon av Ninox
nederst i artikkelen).
- Kontrakten
inngått i 2015: Slik blir utsikten med Avinors fjernstyrte tårn
Spin-off
15 fjernstyrte flyplasser
Målet er at det innen utgangen av 2021 skal være 15 lufthavner som
styres fra Bodø. I tillegg vurderes fjernstyring av ytterligere 21 lufthavner.
De første 15 er:
1. Røst2. Vardø
3. Hasvik
4. Berlevåg
5. Mehamn
6. Røros
7. Rørvik
8. Namsos
9. Svolvær
10. Sogndal
11. Molde
12. Førde
13. Bodø
14. Haugesund
15. Lakselv
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.