Norsk flyskat rammer bundlinjen hos Widerøe
Det norske flyselskab, Widerøe, havde et hårdt 2018, og på blot to år er driftsresultatet faldet med hele 72 procent. Den norske flyskat får en del af skylden for den vigende indtjening.
Transportkoncernen Torghatten, der i dag ejer cirka to tredjedele af flyselskabet Widerøe, har netop aflagt regnskab for 2018, og i det kan man blandt andet læse, at omsætningen i Widerøe steg med 272 millioner norske kroner til i alt 4,72 milliarder.
Men da driftsomkostningerne samtidig er steget med 379 millioner norske kroner, må flyselskabet for andet år i træk konstatere en tilbagegang.
Efterspørgslen reduceret
”Kombinationen af et vedvarende højt afgiftsniveau på indenrigsluftfart i Norge og historisk høje brændstofpriser svækker resultatet for Widerøe i 2018. Specielt har indførslen af en passagerafgift i 2016 og andre offentlige afgifter reduceret både efterspørgslen, udbuddet og lønsomheden,” skriver Torghatten i en kommentar til regnskabet.
”Kombinationen af et vedvarende højt afgiftsniveau på indenrigsluftfart i Norge og historisk høje brændstofpriser svækker resultatet for Widerøe i 2018. Specielt har indførslen af en passagerafgift i 2016 og andre offentlige afgifter reduceret både efterspørgslen, udbuddet og lønsomheden,” skriver Torghatten i en kommentar til regnskabet.
Tager man regnskabet for 2016 år med i ligningen, er Widerøes driftsresultat falder med hele 72 procent på to år.
Rammes ekstra hårdt
Widerøe er Nordens største regionale flyselskab, og selskabet flyver på dobbelt så mange norske lufthavne end noget andet flyselskab. Og netop dét gør, at Widerøe rammes ekstra hårdt af den norske flyskat.
Widerøe er Nordens største regionale flyselskab, og selskabet flyver på dobbelt så mange norske lufthavne end noget andet flyselskab. Og netop dét gør, at Widerøe rammes ekstra hårdt af den norske flyskat.
Den norske regering har ellers netop bebudet, at man vil sænke flyskatten på indenrigsrejser fra 83 til 75 norske kroner per rejse, ligesom der har været forslag fremme om at sænke startafgiften for de mindste fly, hvilket også vil gavne et selskab som Widerøe.
Nye fly skal skabe vækst
Widerøe havde egentlig bebudet rutelukninger som følge af den norske flyskat, men de seneste forslag om at lette skatten og reducere startafgifterne, har fået selskabet til at udskyde den beslutning.
Widerøe havde egentlig bebudet rutelukninger som følge af den norske flyskat, men de seneste forslag om at lette skatten og reducere startafgifterne, har fået selskabet til at udskyde den beslutning.
Widerøe har for nylig investeret i nye og større regionale jetfly fra Embraer og har derfor åbnet flere internationale, blandt andet mellem Bergen og Billund. Torghatten er i kommentarerne til regnskabet også inde på, at man ser stort potentiale i netop de ruter.
Komplet regnskab først klar senere
Det endelige regnskab for Widerøe inklusive resultatet efter skat fremgår ikke af koncernregnskabet fra Torghatten. De tal er først klar senere.
Det endelige regnskab for Widerøe inklusive resultatet efter skat fremgår ikke af koncernregnskabet fra Torghatten. De tal er først klar senere.
Torghatten ejer i dag Widerøe sammen med et andet transportkonglomerat, Fjord1. Frem til maj 2013 var Widerøe et selskabet i SAS Gruppen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.