En liten betraktning til historien om et British Airways-fly som landet i Edinburgh, mens passasjerene skulle til Dusseldorf.
Artig historie, men mens det er bilder av jumbojeter og liknende i artiklene, var dette et mindre fly, leaset inn fra et tysk utleieselskap.
Besetningen får arbeidsplanen sin fra arbeidsgiveren (i dette tilfelle det innleide tyske flyselskapet), og flyselskapet har også laget flygeplanen til dit flyet skal, og sendt dette inn til lufttrafikktjenesten, som gir klareringer i henhold til ruten flyselskapet har bedt om å få. Så besetningen drar der selskapet sier at de skal dra, som oftest, selv om vær og føre kan gjøre at de fra tid til annen havner et annet sted.
Så mens tyskerne fikk seg en snartur til Skottland på vei hjem, flygerne kunne "glede" seg over oppmerksomheten British Airways fikk på deres vegne og avislesere verden over fikk seg en god latter, går nok BA gjennom rutiner og kontrollfunksjoner for bestilling av flighter fra og i sine innleide underleverandører, mens underleverandører verden over nok tar en diskret titt på sine egne rutiner for å sikre at fly, besetning og passasjerer har sånn omtrentlig samme plan for hvilken by de skal begi seg til
(Det har vært mange episoder over årene; der man har fått øye på "feil" flyplass der man trodde destinasjonen lå. Det går som oftest bra, men noen ganger har det vært litt styr å få et stort transportfly opp fra en liten småflyplass, og når jeg tenker meg om "kjenner jeg en" som kjapt besøkte flygelederne på en vestlandsflyplass i tusen kilometer i timen i sin håpefulle ungdomstid, mens flygelederne på en annen flyplass i nærheten tålmodig ventet på et lowpass som aldri kom...).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.