Overskriften er mitt eget ordvalg. Aftenbladet benytter det som fremkommer under, men som redaktør av bloggen skal jeg angi kilden. (Red.)
Regjeringen utsetter nye redningshelikoptre nok en gang
For ett år siden presenterte Siv Jensen planen om å sette nye redningshelikoptre i drift innen sommeren 2019. Nå er tidspunktet i det blå.
Oppdatert:
Publisert:
I 2011 vedtok Stortinget at 16 nye redningshelikoptre skulle være i lufta innen 2020.
Den planen ryker. Så det holder.
Den spesialbestilte helikoptertypen er omtalt som den råeste verden trolig har sett.
Mens Sea King er beregnet å bruke 142 minutter på å hente en skadet person i Odda og frakte vedkommende til Haukeland i Bergen, vil AW101 kunne bruke 60 minutter på det samme oppdraget. Dette fordi AW101 vil ha langt bedre rekkevidde, hastighet og evne til å operere i dårlig vær enn Sea King. AW101 skal blant annet kunne redde 20 nødlidende 150 nautiske mil (cirka 278 km) fra ytterste punkt på kysten innen to timer. Det er over fire ganger kapasiteten til Sea King.
15. mai i fjor leverte finansminister Siv Jensen (Frp) følgende løypemelding i revidert nasjonalbudsjett (RNB) for 2018:
Det første av de supermoderne AW101-helikoptrene skulle settes i drift første halvår i 2019. Samtlige helikoptre skulle være i drift innen første halvår 2021. Inntil da var planen å starte og ferdigstille driftsoppstart henholdsvis i 2018 og 2020.
Utsettelsene ble i fjor begrunnet med utfordringer i produksjon og sertifisering samt behov for mer tid til forberedelser som følge av helikoptervelten på Sola i november 2017.
Høyt tidspress, feil opplæring for piloter og brutte prosedyrer var noen av faktorene som bidro til velten, ifølge Havarikommisjonen.
Tirsdag beskrev regjeringen status slik:
«Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge. Hangarer og basebygg bygges til planlagt tid og kostnad, og det meste av logistikk og treningsløsninger er på plass.»
«Leverandøren har derimot utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser», heter det.
Sola skal være første base ut med det nye redningshelikopteret. I desember siterte Aftenbladet 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen i Luftforsvaret på at planen var å være operative i november-desember 2019.
Nå er oppstart i det blå:
«Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering», heter det.
– Ja, det har vi, men det skjer jo av og til ting som vi må ta høyde for i budsjettdokumentene, men detaljene rundt dette vil du få gode svar på om du spør fagdepartementet, sier Jensen til Aftenbladet.
Hun sier regjeringen har ambisjoner om å levere, men henviser til fagdepartementet.
Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) var tirsdag ikke tilgjengelig for intervju, men kunne siteres på følgende:
– Anskaffelsen av nye redningshelikoptre går i hovedsak bra. Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge, innleder hun.
– Vi har til nå ikke grunn til å tro at det vil bli store forsinkelser når det gjelder idriftsetting av første base, uttaler hun.
– Leverandøren har hatt noen utfordringer med utviklingen av de nye redningshelikoptrene, noe som gir påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser, fortsetter statsråden.
– Bevilgningen til redningshelikopteranskaffelsen foreslås redusert i RNB, i hovedsak fordi forsinkelser hos leverandør medfører en forskyvning av utgifter til senere år, legger hun til.
– Det er viktig å understreke at vi i dag har en velfungerende redningshelikoptertjeneste som leverer svært god beredskap, og vil gjøre det frem til de nye helikoptrene er satt i drift, uttaler hun i en e-post.
Den planen ryker. Så det holder.
Johansen, Carina / NTB scanpix
Mens Sea King er beregnet å bruke 142 minutter på å hente en skadet person i Odda og frakte vedkommende til Haukeland i Bergen, vil AW101 kunne bruke 60 minutter på det samme oppdraget. Dette fordi AW101 vil ha langt bedre rekkevidde, hastighet og evne til å operere i dårlig vær enn Sea King. AW101 skal blant annet kunne redde 20 nødlidende 150 nautiske mil (cirka 278 km) fra ytterste punkt på kysten innen to timer. Det er over fire ganger kapasiteten til Sea King.
Løypemelding 2018: Utsettelse
Spørsmålet er hvor lang tid det går før Sea King kan pensjoneres for godt.15. mai i fjor leverte finansminister Siv Jensen (Frp) følgende løypemelding i revidert nasjonalbudsjett (RNB) for 2018:
Det første av de supermoderne AW101-helikoptrene skulle settes i drift første halvår i 2019. Samtlige helikoptre skulle være i drift innen første halvår 2021. Inntil da var planen å starte og ferdigstille driftsoppstart henholdsvis i 2018 og 2020.
Utsettelsene ble i fjor begrunnet med utfordringer i produksjon og sertifisering samt behov for mer tid til forberedelser som følge av helikoptervelten på Sola i november 2017.
Høyt tidspress, feil opplæring for piloter og brutte prosedyrer var noen av faktorene som bidro til velten, ifølge Havarikommisjonen.
Luftforsvaret
Løypemelding 2019: Utsettelse
Forsinkelsene gjorde i fjor at regjeringen foreslo å utsette utgifter for 242 millioner kroner. Nå skyver regjeringen på utgifter for 456,8 millioner kroner til redningshelikoptertjenesten «til senere år».Tirsdag beskrev regjeringen status slik:
«Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge. Hangarer og basebygg bygges til planlagt tid og kostnad, og det meste av logistikk og treningsløsninger er på plass.»
«Leverandøren har derimot utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser», heter det.
Sola skal være første base ut med det nye redningshelikopteret. I desember siterte Aftenbladet 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen i Luftforsvaret på at planen var å være operative i november-desember 2019.
Nå er oppstart i det blå:
«Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering», heter det.
Siv Jensen: – Regjeringen har kontroll
– Har regjeringen kontroll på prosjektet, Siv Jensen?– Ja, det har vi, men det skjer jo av og til ting som vi må ta høyde for i budsjettdokumentene, men detaljene rundt dette vil du få gode svar på om du spør fagdepartementet, sier Jensen til Aftenbladet.
Hun sier regjeringen har ambisjoner om å levere, men henviser til fagdepartementet.
Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) var tirsdag ikke tilgjengelig for intervju, men kunne siteres på følgende:
– Anskaffelsen av nye redningshelikoptre går i hovedsak bra. Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge, innleder hun.
– Vi har til nå ikke grunn til å tro at det vil bli store forsinkelser når det gjelder idriftsetting av første base, uttaler hun.
– Bevilgningen til redningshelikopteranskaffelsen foreslås redusert i RNB, i hovedsak fordi forsinkelser hos leverandør medfører en forskyvning av utgifter til senere år, legger hun til.
– Det er viktig å understreke at vi i dag har en velfungerende redningshelikoptertjeneste som leverer svært god beredskap, og vil gjøre det frem til de nye helikoptrene er satt i drift, uttaler hun i en e-post.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.