I 2011 vedtok Stortinget at 16 nye redningshelikoptre skulle være i lufta innen 2020.
Den planen ryker. Så det holder.



Slik ser Norges nye redningshelikopter ut. Det er uklart når AW101 kan settes i drift. Her avbildet på Sola i 2017.
Johansen, Carina / NTB scanpix
Den spesialbestilte helikoptertypen er omtalt som den råeste verden trolig har sett.

Mens Sea King er beregnet å bruke 142 minutter på å hente en skadet person i Odda og frakte vedkommende til Haukeland i Bergen, vil AW101 kunne bruke 60 minutter på det samme oppdraget. Dette fordi AW101 vil ha langt bedre rekkevidde, hastighet og evne til å operere i dårlig vær enn Sea King. AW101 skal blant annet kunne redde 20 nødlidende 150 nautiske mil (cirka 278 km) fra ytterste punkt på kysten innen to timer. Det er over fire ganger kapasiteten til Sea King.

Løypemelding 2018: Utsettelse

Spørsmålet er hvor lang tid det går før Sea King kan pensjoneres for godt.
15. mai i fjor leverte finansminister Siv Jensen (Frp) følgende løypemelding i revidert nasjonalbudsjett (RNB) for 2018:
Det første av de supermoderne AW101-helikoptrene skulle settes i drift første halvår i 2019. Samtlige helikoptre skulle være i drift innen første halvår 2021. Inntil da var planen å starte og ferdigstille driftsoppstart henholdsvis i 2018 og 2020.
Utsettelsene ble i fjor begrunnet med utfordringer i produksjon og sertifisering samt behov for mer tid til forberedelser som følge av helikoptervelten på Sola i november 2017.
Høyt tidspress, feil opplæring for piloter og brutte prosedyrer var noen av faktorene som bidro til velten, ifølge Havarikommisjonen.

Her er en grafisk presentasjon fra Luftforsvaret om hvordan AW101 ser ut fra innsiden.
Luftforsvaret


Løypemelding 2019: Utsettelse

Forsinkelsene gjorde i fjor at regjeringen foreslo å utsette utgifter for 242 millioner kroner. Nå skyver regjeringen på utgifter for 456,8 millioner kroner til redningshelikoptertjenesten «til senere år».
Tirsdag beskrev regjeringen status slik:
«Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge. Hangarer og basebygg bygges til planlagt tid og kostnad, og det meste av logistikk og treningsløsninger er på plass.»
«Leverandøren har derimot utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser», heter det.


Sola skal være første base ut med det nye redningshelikopteret. I desember siterte Aftenbladet 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen i Luftforsvaret på at planen var å være operative i november-desember 2019.
Nå er oppstart i det blå:
«Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering», heter det.

Siv Jensen: – Regjeringen har kontroll

– Har regjeringen kontroll på prosjektet, Siv Jensen?
– Ja, det har vi, men det skjer jo av og til ting som vi må ta høyde for i budsjettdokumentene, men detaljene rundt dette vil du få gode svar på om du spør fagdepartementet, sier Jensen til Aftenbladet.
Hun sier regjeringen har ambisjoner om å levere, men henviser til fagdepartementet.
Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) var tirsdag ikke tilgjengelig for intervju, men kunne siteres på følgende:

– Anskaffelsen av nye redningshelikoptre går i hovedsak bra. Helikoptrene er under produksjon, og de første maskinene er levert til Norge, innleder hun.
– Vi har til nå ikke grunn til å tro at det vil bli store forsinkelser når det gjelder idriftsetting av første base, uttaler hun.

Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) er fagansvarlig for anskaffelsen av Norges nye redningshelikoptre.


– Leverandøren har hatt noen utfordringer med utviklingen av de nye redningshelikoptrene, noe som gir påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser, fortsetter statsråden.
– Bevilgningen til redningshelikopteranskaffelsen foreslås redusert i RNB, i hovedsak fordi forsinkelser hos leverandør medfører en forskyvning av utgifter til senere år, legger hun til.
– Det er viktig å understreke at vi i dag har en velfungerende redningshelikoptertjeneste som leverer svært god beredskap, og vil gjøre det frem til de nye helikoptrene er satt i drift, uttaler hun i en e-post.