Fire selskaber flyver langruter for Norwegian
Norwegian har lavet aftaler med fire forskellige flyselskaber til at betjene udvalgte langdistanceruter i sommertrafikprogrammet.
Flere og flere fly på wetleaseaftaler synes at blive realiteten for Norwegian i de kommende måneder, selv om selskabet tidligere har understreget, at det snart skal være slut med wetleasing.
I det senest opdaterede trafikprogram fremgår hvilke ruter, hvor der skal anvendes wetleasede fly til og fra London Gatwick. De indlejede fly med besætninger blev gradvist indfaset i Norwegians operationer fra i mandags og vil således blive sat ind på selskabets transatlantiske ruter. Det skriver Routes Online.
Norwegian har først og fremmest leaset en Airbus A330-300 fra Evelop Airlines til brug på ruten mellem London Gatwick og New York-JFK. Flyet bliver sat ind fra på fredag, og der er seks ugentlige rotationer. Evelop Airlines er et spansk charterflyselskab, der blandt andet flyver for rejsearrangører på både korte og lange ruter ud af Lissabon og Madrid. Selskabet har seks fly i flåden.
Fly til Florida-destinationer
Fra i mandags satte Norwegian en Airbus A340-300 ind på ruten mellem London Gatwick og Orlando i den amerikanske delstat Florida. Dette fly er wetleaset fra Norwegians faste leverandør HiFly og skal betjene ruten med syv ugentlige rotationer. HiFly er et portugisisk wetleasing-selskab med hovedbase i Lissabon, og selskabet har seks langdistancefly i flåden.
Fra i mandags satte Norwegian en Airbus A340-300 ind på ruten mellem London Gatwick og Orlando i den amerikanske delstat Florida. Dette fly er wetleaset fra Norwegians faste leverandør HiFly og skal betjene ruten med syv ugentlige rotationer. HiFly er et portugisisk wetleasing-selskab med hovedbase i Lissabon, og selskabet har seks langdistancefly i flåden.
I august sidste år wetleasede Norwegian en Airbus A380 fra HiFlys datterselskab, HiFly Malta. I 10 dage opererede flyet på ruten mellem London Gatwick og New York-JFK, og indsættelsen af verdens største passagerfly havde baggrund i, at Norwegian havde flere Boeing 787 Dreamlinere ude af drift som følge af motoropdateringer.
Norwegian indsatte i mandags en Boeing 777-200 fra Privilege Style på ruten mellem London Gatwick og Miami. Dette fly skal betjene seks ugentlige afgange i hver retning mellem de to byer. Privilege Style er et spansk charterflyselskab med base i Madrid Barajas Airport, og det wetleaser sine fire fly ud til blandt andet flyselskaber, sportshold og VIP-kunder.
Wamos Air-fly til Denver og Chicago
Endnu et spansk flyselskab, Wamos Air, er det fjerde selskab, hvorfra Norwegian wetleaser langdistancefly til brug denne sommer. En Airbus A330-200 skal flyve tre ugentlige rotationer fra London Gatwick til henholdsvis Denver og Chicago i USA, og de flyvninger blev påbegyndt henholdsvis tirsdag og onsdag denne uge.
Endnu et spansk flyselskab, Wamos Air, er det fjerde selskab, hvorfra Norwegian wetleaser langdistancefly til brug denne sommer. En Airbus A330-200 skal flyve tre ugentlige rotationer fra London Gatwick til henholdsvis Denver og Chicago i USA, og de flyvninger blev påbegyndt henholdsvis tirsdag og onsdag denne uge.
Tidligere har Norwegian ligeledes gjort brug af Wamos Air, der har hovedkvarter i Madrid og som flyver charter- og ACMI-flyvninger. Det norske selskab leasede en Boeing 747-400 sidste sommer, og det indgik på ruten mellem London Gatwick og New York-JFK.
I sidste uge forlængede Norwegian desuden kontrakten for en Airbus A330-300 fra Evelop Airlines, der flyver mellem Dublin og Stewart International Airport i Newburgh lidt nord for New York City. Flyet skulle have opereret på ruten frem til den 31. juli i år, men det fortsætter i stedet på ruten indtil den 14. september.
Passagererne hos Norwegian kan derfor i vid udstrækning den kommende tid opleve at rejse med ældre fly til USA, der ikke er Norwegians egne. Det betyder samtidig, at kunderne kan opleve, at de får et noget anderledes produkt, end hvad de havde booket hos Norwegian i første omgang.
Wetleasede fly skader varemærke
Norwegian bliver ved med at wetlease ældre fly til produktionen på langruterne, selv om selskabet helst er flyene foruden. I oktober sidste år udtalte koncernchef Bjørn Kjos, at Norwegian snart ville slippe af med leasede fly.
Norwegian bliver ved med at wetlease ældre fly til produktionen på langruterne, selv om selskabet helst er flyene foruden. I oktober sidste år udtalte koncernchef Bjørn Kjos, at Norwegian snart ville slippe af med leasede fly.
“Wetlease er meget skadeligt, så vi forsøger at komme ud af wetleases, så hurtigt som vi kan, og det vil vi gøre ved at frigøre vore egne fly. Det koster mange penge og er skadeligt for vores varemærke, og der er ikke andet end lortefly at få ude i markedet,” lød det kontant fra Bjørn Kjos på et investormøde i forbindelse med fremlæggelse af regnskabet for årets tredje kvartal.
Han fortrød dog hurtigt bemærkningen og tilføjede: “Det hørte I mig ikke sige.”
Gennem tiden har Norwegian wetleaset fly fra omkring 20 selskaber. I øjeblikket er der altså wetleaset langdistancefly fra fire forskellige spanske og portugisiske selskaber.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.