Flyselskab fjerner MAX frem til oktober 2020
To Boeing 737 MAX 8 fra Fiji Airways kommer først på vingerne tidligst i begyndelsen af oktober næste år. Stillehavsselskabet har dog stadig tillid til flyene.
Flere flyselskaber verden over har fjernet Boeing 737 MAX fra sine afgange. De fleste selskaber har foreløbigt valgt at se bort fra den ulykkesramte flytype frem til februar og marts 2020, men nu afviger et flyselskab fra dén tendens.
Fiji Airways har således groundet sine to Boeing 737 MAX 8 helt frem til den første dag i oktober næste år – nærmere bestemt den 30. september. Det oplyser airlineroute.net. Flyselskabet med base i Stillehavsområdet fortæller, at beslutningen er truffet i samarbejdet med Civil Aviation Authority of Fiji. Fiji Airways’ MAX-suspendering forbliver, som den er, indtil der foreligger flere oplysninger om årsagen til den seneste dødsulykke i Etiopien.
”Vi vil gerne understrege, at Fiji Airways sammen med Fijis luftfartsmyndigheder fortsat har fuld tillid til luftdygtigheden af Boeing 737 MAX-flyene og til de dygtige og erfarne Fiji Airways-piloter og -ingeniører, der betjener dem,” lyder det fra Fiji Airways ifølge Flight Global.
Stort indhug i Fiji Airways-kapacitet
Når Boeing 737 MAX-flyene atter kan indgå i tidtabellen, vil Fiji Airways anvende dem på 44 ugentlige flyvninger fra basen i Nadi International Airport til Melbourne, Adelaide, Sydney og Brisbane i Australien samt til Christchurch og Auckland i New Zealand.
Når Boeing 737 MAX-flyene atter kan indgå i tidtabellen, vil Fiji Airways anvende dem på 44 ugentlige flyvninger fra basen i Nadi International Airport til Melbourne, Adelaide, Sydney og Brisbane i Australien samt til Christchurch og Auckland i New Zealand.
Flåden hos Fiji Airways består i øjeblikket af i alt 11 fly – herunder fem Airbus A330-200, én Airbus A330-300, én Boeing 737-700, to Boeing 737-800 samt de to groundede Boeing 737 MAX 8, der således gør et stort indhug i selskabets nuværende kapacitet. Fiji Airways står desuden til at få leveret yderligere tre MAX-fly samt to leasede Airbus A350-900.
Flyselskaber planlægger uden om MAX
Luftfartsmyndighederne tvang den 12. marts i år flyselskaber verden over til at grounde Boeing 737 MAX-flyene som følge af de to dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien. Flyene må først gå i luften igen, når luftfartsmyndighederne giver grønt lys. Og det er fortsat uvist, hvornår dette vil ske.
Luftfartsmyndighederne tvang den 12. marts i år flyselskaber verden over til at grounde Boeing 737 MAX-flyene som følge af de to dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien. Flyene må først gå i luften igen, når luftfartsmyndighederne giver grønt lys. Og det er fortsat uvist, hvornår dette vil ske.
Uden muligheden for at anvende MAX-flyene i produktionen har mange flyselskaber taget konsekvensen og midlertidigt fjernet flytypen fra trafikprogrammerne. Senest har Norwegian fjernet alle sine 18 Boeing 737 MAX 8 fra vintertrafikprogrammet, der løber frem til den 28. marts 2020.
Southwest Airlines og American Airlines planlægger uden om MAX-flyene i trafikprogrammet frem til henholdsvis den 5. og 15. januar næste år, og Icelandair har fjernet MAX-flyene fra fartplanen frem til udgangen af i år. Air Canada vil ikke anvende sine Boeing 737 MAX før midten af februar 2020.
Southwest-piloterne har vurderet, at flyene måske først kommer tilbage i drift i marts. Fra Boeings side har den seneste udmelding været, at man forventer at sende MAX-flyene på vingerne igen i fjerde kvartal i år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.