Veteranfly
blir forsinket til Sola
Det
tidligere flyet til Braathens SAFE av typen Douglas DC-6B Cloudmaster blir
forsinket fra Alaska og kommer ikke til Flyhistorisk Museum, Sola, før til
våren neste år, trolig i mars 2020.
Av Jan-Petter
Helgesen
Sola
Leder
Egil Endresen i Venneforeningen til flymuseet er ikke bekymret for forsinkelsen
på nesten seks måneder. Årsaken er at flyet ble fløyet ekstra mye i Alaska i
sommer. De amerikanske eierne av flyet, Evert Air Cargo, vil derfor utbedre
maskinen noe før de sender den for godt til Norge.
- Dette
blir gjort uten at det vil koste flymuseet noe ekstra. Fraktselskapet vil male
flyhalen hvit. De kommer også til å male en del av flykroppen hvit slik at
navnet Evert Air Cargo forsvinner, sier Egil Endresen.
Han opplyser
at da Flymuseets Ole Johan Berg var i Alaska for å skrive kjøpskontrakten med
flyselgerne fant han en hel del kabinvinduer fra DC-6B-fly i hangaren til Evert
Air Cargo. Disse lovet amerikanerne å installere i den tidligere
Braathens-maskinen løpet av vinteren uten ekstra godtgjørelse.
- Når
arbeidet er utført og våren kommet til den nordlige halvkule, vil flyet bli
ført til Sola, understreker Endresen.
Den 62 år gamle maskinen med fire stempelmotorer er i Alaska fløyet som fraktmaskinen til isolerte bosetninger. Vinduene i kabinen har derfor vært erstattet med aluminiumsplater.
Nå kommer vinduene på plass. Det setter vi stor pris på, sier styrelederen i Venneforeningen.
Den 62 år gamle maskinen med fire stempelmotorer er i Alaska fløyet som fraktmaskinen til isolerte bosetninger. Vinduene i kabinen har derfor vært erstattet med aluminiumsplater.
Nå kommer vinduene på plass. Det setter vi stor pris på, sier styrelederen i Venneforeningen.
Kontrakten
mellom selger og kjøper er dessuten skrevet. Det sørget Ole Johan Berg under
sitt opphold der borte i sommer.
Formelt er det Jærmuseet som står som eier av
flyet. Det gir oss mulighet til å få 25 prosent av kjøpesummen i støtte fra
Staten. I kroner blir dette nesten en million kroner, sier Endresen.
DC-6B-flyet
fløy for Braathens SAFE med norsk registrering LN-SUB. Med Sola som base ble
det brukt både til innenriksflyginger, charterturer til Syden og fraktflyginger
til Svalbard. Braathens hadde sju fly av typen. Disse var i selskapets tjeneste
fra 1959 til 1973.
Veteranflyet
skal på Sola males i fargene til Braathens SAFE. Dersom alt går som planlagt håper
Egil Endresen at flyet kan være plass når Flymuseet 1. mai neste år åpner
dørene for 2020-sesongen.
Flyet er
kjøpt for 3,2 millioner kroner med full støtte fra Ludvig G. Braathens fond.
Douglas
DC-6B Cloudmaster-flyet med registrering LN-SUB da det i 1960-årene fløy for
Braathens SAFE.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.