mandag 28. oktober 2019

DC-6B forsinket til Sola - Av Jan-Petter Helgesen


Veteranfly blir forsinket til Sola

Det tidligere flyet til Braathens SAFE av typen Douglas DC-6B Cloudmaster blir forsinket fra Alaska og kommer ikke til Flyhistorisk Museum, Sola, før til våren neste år, trolig i mars 2020.

Av Jan-Petter Helgesen
Sola

Leder Egil Endresen i Venneforeningen til flymuseet er ikke bekymret for forsinkelsen på nesten seks måneder. Årsaken er at flyet ble fløyet ekstra mye i Alaska i sommer. De amerikanske eierne av flyet, Evert Air Cargo, vil derfor utbedre maskinen noe før de sender den for godt til Norge.
-    Dette blir gjort uten at det vil koste flymuseet noe ekstra. Fraktselskapet vil male flyhalen hvit. De kommer også til å male en del av flykroppen hvit slik at navnet Evert Air Cargo forsvinner, sier Egil Endresen.
Han opplyser at da Flymuseets Ole Johan Berg var i Alaska for å skrive kjøpskontrakten med flyselgerne fant han en hel del kabinvinduer fra DC-6B-fly i hangaren til Evert Air Cargo. Disse lovet amerikanerne å installere i den tidligere Braathens-maskinen løpet av vinteren uten ekstra godtgjørelse.
-    Når arbeidet er utført og våren kommet til den nordlige halvkule, vil flyet bli ført til Sola, understreker Endresen.
      Den 62 år gamle maskinen med fire stempelmotorer er i Alaska fløyet som fraktmaskinen til isolerte bosetninger. Vinduene i kabinen har derfor vært erstattet med aluminiumsplater.
      Nå kommer vinduene på plass. Det setter vi stor pris på, sier styrelederen i Venneforeningen.
Kontrakten mellom selger og kjøper er dessuten skrevet. Det sørget Ole Johan Berg under sitt opphold der borte i sommer.
Formelt er det Jærmuseet som står som eier av flyet. Det gir oss mulighet til å få 25 prosent av kjøpesummen i støtte fra Staten. I kroner blir dette nesten en million kroner, sier Endresen.
DC-6B-flyet fløy for Braathens SAFE med norsk registrering LN-SUB. Med Sola som base ble det brukt både til innenriksflyginger, charterturer til Syden og fraktflyginger til Svalbard. Braathens hadde sju fly av typen. Disse var i selskapets tjeneste fra 1959 til 1973.
Veteranflyet skal på Sola males i fargene til Braathens SAFE. Dersom alt går som planlagt håper Egil Endresen at flyet kan være plass når Flymuseet 1. mai neste år åpner dørene for 2020-sesongen.
Flyet er kjøpt for 3,2 millioner kroner med full støtte fra Ludvig G. Braathens fond.   


Douglas DC-6B Cloudmaster-flyet med registrering LN-SUB da det i 1960-årene fløy for Braathens SAFE.             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.