I stedet får en ansatt i LTs helikopterseksjon Solakonferansens sikkerhetspris. Et gedigent feilsignal. Det burde vært Norsk Flygerforbund som fikk prisen. (Red.)
LO ber statsselskap ta ansvar for
helikopterinnkjøp
Ingen store statlige aktører stiller i dag
tilleggskrav til helikopterselskapene. LO krever at bransjen tar grep for å
stoppe de mange ulykkene.
19. okt. 2019 08:22 – Oppdatert
19. okt. 2019 08:22
Allerede
før den tragiske helikopterulykken i Alta var Norsk Flygerforbund (NF) og LO
bekymret over sikkerheten i bransjen.
Tre
uker før de seks omkom ved fjellet Skoddevarre, henvendte de seg til 55 store
helikopterkunder og ba om at de satte krav til leverandørene av
helikoptertjenester.
Hittil
har bare fire besvart henvendelsen. To av dem – BKK og Kjøpekraft Vest – har
vært positive til et felles kravsett som skal redusere risikoen.
–
Vi mener at alle som leier inn helikopter, og spesielt statlige selskaper, har
et moralsk ansvar for at helikopteroperasjoner som gjennomføres for dem eller
av deres underentreprenører. Dette i lys av at ulykkesstatistikken er
skremmende, sier Jo Bjørn Skatval, ansvarlig for flysikkerhetsarbeidet i NF,
til ABC Nyheter.
I
de siste fem årene før Alta-ulykken var det 18 kommersielle ulykker der tre
personer ble skadd, viser tall fra LO. Elleve ulykker har inntruffet de siste
to årene. I tillegg er det slik at Luftfartstilsynet (LT) har som mål at
antallet ulykker skal begrenses til 1 per 100.000 landinger, mens en av de
største aktørene har nesten 50.000 landinger i året.
I
dag er helikopterpiloter unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid,
og det stilles ikke tekniske krav til bruk av hjelm og kommunikasjon, kart og
annet som kan redusere ulykkesrisikoen.
Pilotene
kan i dag fly 2000 timer i året, men under en kort sommersesong er det
ingenting som stopper dem fra å jobbe 80 timer i uka eller 15 timer i døgnet.
Det
kan også bli gitt dispensasjoner ved for eksempel skog- eller lyngbrann. Kilder
i helikoptermiljøet opplyser at piloter har flydd 11-12 timer i døgnet for å
stanse branner – i ekstrem varme med brannbøtter med dispensasjon.
–
Det foregår en ekstrem utnyttelse fordi man tjener så mye under en brann, sier
kildene som også viser til at mye holdes kjult fordi pilotene er lojale overfor
sine selskap.
Stiller
ikke kundekrav
En
spørrerunde blant fire store statlige aktører – Statkraft, Statnett, Statens
naturoppsyn og DSB – viser at ingen av dem har innført strengere krav ved
innkjøp av helikoptertjenester. Av et samlet marked på omlag 500 millioner
kroner, kjøpte disse fire inn for 90 millioner i 2018.
Den
største enkeltaktøren blant disse er Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB) som i fjor brukte nesten 56 millioner på helikoptertjenester,
mye knyttet til slukking av skogbranner. De sier at ved kontraktinngåelser
vektlegges kvalitet 60-70 prosent og resten er knyttet til pris.
«Det
er leverandøren som skal ha styring og kontroll på personellet som utfører
tjenesten, og leverandøren skal ha ansvar for utførelse, metode og prosedyre
for arbeidet og det skal være utpekt en HMS-ansvarlig», opplyser direktoratet.
Heller
ikke Statnett, som kjøper helikoptertjenester for omlag 20 millioner i året,
stiller noen ekstra krav til leverandørene.
–
Det er altså våre entreprenører som inngår avtaler med helikopterselskapene,
men vi prekvalifiserer hvem de kan inngå avtale med, sier Berit Erdal,
Statnetts kommunikasjonssjef.
–
Når det gjelder arbeidstider og arbeidsforhold er dette et tema for
arbeidsgiver – i dette tilfellet er det enkelte helikopterselskap sitt ansvar.
Vi stiller krav til våre entreprenører om at norsk lov til enhver tid skal
følges, sier hun.
–
Har aldri stilt timekrav
Statens
naturoppsyn (SNO) brukte i fjor 8 millioner kroner på transport ut i terrenget
for blant annet å registrere eller felle rovdyr, og holde oppsyn med
motorferdsel.
–
Målet er at vi som oppdragsbestiller skal stille krav som gir best mulig
sikkerhet, sier direktør Morten Kjørstad til ABC Nyheter.
Han
understreker at SNO er opptatt av HMS og at de arbeider med tiltak, og at det
kan bli aktuelt å kreve egne punkt om hviletid og antall timer pr uke for
pilotene i fremtidige kontrakter, men «vi har ennå ikke landet dette».
–
Vi har aldri stilt krav til antall timer, og har stolt på at selskapet selv har
styrt det slik at folk ikke jobber for mye, sier Kjørstad.
Han
har også selv opplevd at innleide piloter har sagt ifra at de ikke kunne fly
mer den dagen på grunn av bestemmelser om fly- og hviletid. Kjørstad sier SNOs
ansatte snakker med pilotene og tar egne valg, inkludert å avstå fra å fly hvis
en føler seg usikker.
–
Min oppfatning er at mennesker som flyr er opptatt av egen og passasjerenes
sikkerhet og liv. Jeg har personlig ikke opplevd at noen har flydd uforsvarlig,
sier han.
Statkraft
gjør innkjøp av helikoptertjenester for omlag det samme som SNO i året (men det
inkluderer ikke innkjøp hos entreprenører som bygger kraftverk for selskapet).
Kommunikasjonsdirektør
Lats Magnes Günther sier man har interne prosedyrer med formål «å sikre mest
mulig sikker og kostnadseffektiv bruk av helikoptertjenester i Statkraft», og
at det stilles strenge krav. Når det gjelder spørsmål om krav til arbeidstid,
viser Günther til en bransjestandard som gir oppdragsgiver innsyn i planlagt
tidsplan og timelister for gjennomført flygning (både flytid og arbeidstid).
Denne
bransjestandarden omtales av kilder tilknyttet fagbevegelsen som «en billig,
forenklet utgave av den som brukes offshore».
Vil
stanse «kreative» tilbud
De
kommersielle helikopterselskapene opererer på to hovedområder: offshore og
innenlands. Mellom disse markedene er det markante forskjeller, og samtidig
adskillig flere ulykker på innenlandstrafikken.
En
grunn er at man har ulikt utstyr og flyr ulike helikoptertyper, en annen at
oppdragene er forskjellig. For mens man offshore hovedsaklig driver
persontransport fra A til B, er det innenlands oppdrag mer komplekse, som
linjerydding og reparasjoner, frakt av utstyr og personer.
Fagbevegelsen
ønsker seg nå en ordning som ligner på offshore-sektoren hvor det stilles krav
ut over de pålagte myndighetskravene, gjennom et dokument kalt «066» som legges
ved kontraktene. Ordningen har redusert ulykkene i offshore og bidrar til
forutsigbarhet, slik at helikopterselskapene ikke leverer inn for «kreative»
anbud, og det er bakgrunnen for LOs henvendelse til de 55 største aktørene.
–
Ikke alle forstår at gjeldende regelverk kun er minimumskrav og at etterlevelse
av disse ikke er tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten for piloter,
passasjerer og de de jobber med på bakken, sier Jo Bjørn Skatval som er
ansvarlig for flysikkerhetsarbeidet i Norsk Flygerforbund.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.