– Intenting var lagt til rette
Også på transport har det skjedd store endringer fra starten. Mike Boxill, som fløy den aller første helikopterturen i Nordsjøen i 1966, forteller om at lite var lagt til rette.
– Det var ingen navigasjon, det var ingen kommunikasjon, det var ingenting lagt til rette for helikopterflyvning. Esso hadde heller ikke utstyr på riggen, forteller han til Teknisk Ukeblad.
Første turen fløy han sammen med en testpilot fra Sikorsky og en representant fra Luftfartsverket. Da hadde de et radiofyr rett utenfor Stavanger, som de kunne se på instrumentene, og vite at de fløy fra den.
Så fløy vi i en time og et kvarter og så måtte vi se om vi kunne se riggen. Det var ikke så mange rigger der ute, så da fant vi jo denMike Boxill, tidligere helikopterpilot i Helikopter Service
– Vi brukte et navigasjonssystem som tyskerne hadde laget under krigen. Det sto på Varhaug utenfor Stavanger og det sendte ut signaler i sektorer, med 60 prikker, og så sektorer med 60 streker og så prikker og slik fortsatte det. Så du måtte vite omtrent hvor det var, og så måtte du telle prikker og streker i headsetet, pip – pip – pip, dyt – dyt – dyt. Ekofisk lå på 38. Så du fløy utover og fulgte den. Men det var ingenting som fortalte hvor langt ute du var, forklarer han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.