Typisk norsk: Vi gir inntrykk av at vi er verdens første på mange ting, men ihvertfall ikke på det artikkelen omtaler. Burde stått norsk luftfartshistorie i overskriften. Om verden ser på oss er veldig tvilsomt. De ser helst på svenskene vil jeg tro.
The first remotely controlled airports in the world were developed and brought into operation by LFV and Saab and have now been in operation since April 21st, 2015.
Norsk Flygerforbund
NF og Flysikkerhetskomitéen har fulgt prosessen tett, og har vært representert flere ganger "on site" for å sikre brukerverdien for piloter i størst mulig grad.
Vi gratulerer Avinor og de involverte med "premieren".
KOMMUNIKASJON.NTB.NO
Et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie ble skrevet da det fjernstyrte tårnsenteret – Remote Tower Centre - i Bodø gikk på lufta 19. oktober. Widerøe ble det første flyselskapet som ble loset trygt frem til Røst lufthavn i Lofoten.
NF og Flysikkerhetskomitéen har fulgt prosessen tett, og har vært representert flere ganger "on site" for å sikre brukerverdien for piloter i størst mulig grad.
Vi gratulerer Avinor og de involverte med "premieren".
Vi gratulerer Avinor og de involverte med "premieren".
KOMMUNIKASJON.NTB.NO
Et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie ble skrevet da det fjernstyrte tårnsenteret – Remote Tower Centre - i Bodø gikk på lufta 19. oktober. Widerøe ble det første flyselskapet som ble loset trygt frem til Røst lufthavn i Lofoten.
(Red.)
I dag skrev Norge luftfartshistorie: – Verden ser på oss
Lørdag 19. oktober ble det fjernstyrte tårnsenteret i Bodø tatt i bruk for første gang. I framtida er planen at 15 norske lufthavner skal fjernstyres herfra.
For det var i 2015 at Avinor meldte at senteret skulle ta over for hele 15 tårn i Norge. Da var planen at alt skulle vært klart i løpet av 2017.
Ferdigstillingen lot imidlertid vente på seg, og sommeren 2018 var ennå ikke alt på plass.
Men lørdag 19. oktober ble et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie skrevet.
Da ble den første vellykkede fjernstyringen fra tårnsenteret «Remote Tower Centre» gjennomført.
Flyvningen som fikk denne æren var Widerøes avgang fra Bodø til Røst i Lofoten.
– Dette er skikkelig moro! Det er ikke mange som driver med dette, og vi er utrolig fornøyde med at vi nå har kommet i gang, sier Jens Petter Duestad til NRK.
Han er operativ sjef for fjernstyring av kontrolltårn i Avinor.
At Norge er i gang med dette, er stort.
– Det er mange land som undersøker muligheten for å gjøre det samme som vi gjør, men de eneste andre jeg vet om som faktisk har formelle vedtak er Sverige, sier han.
Planleggingen har tatt over tre år. Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, er glad for at teknologien endelig blir tatt i bruk.
– Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge. Samtidig får vi bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier han i en pressemelding.
I Mehamn i Finnmark frykter de å bli isolert når flyplassen skal fjernstyres.
Mellom 70 og 80 ansatte ved norske lufthavner berøres når tårnsenteret i Bodø tar over styringen ved 15 lufthavner.
De ansatte får tilbud om å bli med over til det nye senteret, men dette er ikke helt uproblematisk.
Ansatte, blant annet ved Røst lufthavn, sier det påvirker arbeidsmiljøet, og Duestad sier de tar dette på det største alvor.
– Det er en tøff belastning, fordi mange må flytte. Flytting er krevende i seg selv, og mange må flytte til steder der boligprisene er høyere enn der de bor nå.
Ved Hasvik lufthavn er det en ansatt som blir med videre, mens de resterende to snart går av med pensjon, sier lufthavnsjef Tor Rasmussen.
– Vi har visst dette lenge, og er forberedt på å bli en del av dette fra neste høst. Alle blir godt ivaretatt.
Men bare noen hundre meter unna er de i gang med byggingen av det som skal bli verdens største fjernstyrte tårnsenter.
Det er herfra 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste, når tårnet skal stå klart i 2020.
Dette gjelder Røst, Svolvær, Bodø, Berlevåg, Vardø, Hasvik, Mehamn, Lakselv, Røros, Rørvik, Namsos, Sogndal, Førde og Molde.
Den 15. lufthavnen er ifølge Avinor ikke bestemt enda.
Ferdigstillingen lot imidlertid vente på seg, og sommeren 2018 var ennå ikke alt på plass.
Men lørdag 19. oktober ble et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie skrevet.
Da ble den første vellykkede fjernstyringen fra tårnsenteret «Remote Tower Centre» gjennomført.
Flyvningen som fikk denne æren var Widerøes avgang fra Bodø til Røst i Lofoten.
Han er operativ sjef for fjernstyring av kontrolltårn i Avinor.
Mange land som ser på Norge
Duestad er for tiden på en av verdens største bransjemesser i Washington, der blant annet alle leverandører av teknologien som tas i bruk i fjernstyringen er samlet.– Det er mange land som undersøker muligheten for å gjøre det samme som vi gjør, men de eneste andre jeg vet om som faktisk har formelle vedtak er Sverige, sier han.
Planleggingen har tatt over tre år. Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, er glad for at teknologien endelig blir tatt i bruk.
– Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge. Samtidig får vi bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier han i en pressemelding.
Mellom 70 og 80 ansatte berøres
Men det har ikke bare vært god stemning i forbindelse med satsingen.I Mehamn i Finnmark frykter de å bli isolert når flyplassen skal fjernstyres.
Mellom 70 og 80 ansatte ved norske lufthavner berøres når tårnsenteret i Bodø tar over styringen ved 15 lufthavner.
De ansatte får tilbud om å bli med over til det nye senteret, men dette er ikke helt uproblematisk.
Ansatte, blant annet ved Røst lufthavn, sier det påvirker arbeidsmiljøet, og Duestad sier de tar dette på det største alvor.
– Det er en tøff belastning, fordi mange må flytte. Flytting er krevende i seg selv, og mange må flytte til steder der boligprisene er høyere enn der de bor nå.
Ved Hasvik lufthavn er det en ansatt som blir med videre, mens de resterende to snart går av med pensjon, sier lufthavnsjef Tor Rasmussen.
– Vi har visst dette lenge, og er forberedt på å bli en del av dette fra neste høst. Alle blir godt ivaretatt.
Verdens største fjernstyrte tårn i 2020
I dag ligger det fjernstyrte tårnet i terminalbygget ved Bodø lufthavn.Men bare noen hundre meter unna er de i gang med byggingen av det som skal bli verdens største fjernstyrte tårnsenter.
Det er herfra 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste, når tårnet skal stå klart i 2020.
Dette gjelder Røst, Svolvær, Bodø, Berlevåg, Vardø, Hasvik, Mehamn, Lakselv, Røros, Rørvik, Namsos, Sogndal, Førde og Molde.
Den 15. lufthavnen er ifølge Avinor ikke bestemt enda.
- Les også: Bodø har vunnet kampen om tårnsenteret
- Les også: Avinor-ansatte usikre på om fjernstyrte flytårn er trygge nok
Publisert Oppdatert
BUSINESS TRAVELLER
What's missing from this new airport? An air traffic control tower
Maureen O'Hare, CNN • Updated 24th October 2019
FacebookTwitterEmail
(CNN) — Standing tall over pretty much every airport in the world, a reassuring presence reminding us that planes are being guided safely along set paths, is the air traffic control tower.
But not at Sweden's new Scandinavian Mountains Airport.
It's one of the first airports in the world to pioneer new remote air traffic control technology, with the operators not on site but in a low-rise building some 300 kilometers (186 miles) away.
Designed to improve safety and cut costs, it's changing both the architecture and the operations of small airports around the world.
"The idea has been around for a while," says R. John Hansman, professor of aeronautics and astronautics at MIT.
Swedish defence company Saab has been trialling remote air traffic control for around a decade, with testing taking place everywhere from Ireland to the US to Australia.
Better surveillance
At Scandinavian Mountains Airport, multiple cameras and sensors around the airfields and its immediate surroundings will relay data to a control center at Sundsvall in central Sweden.
"From a tech standpoint we have better surveillance," explains Hansman.
High-definition screens will give the operators 360-degree views, but condensed to a 225-degree arc, meaning this virtual window can in some ways offer a more comprehensive overview than a traditional tower.
Augmented reality allows the operators to see identifying flight and radar information overlaid over the live video feed, while the external sounds of the airport proper are played over speakers to its remote control center.
Another advantage of the remote technology is that vision is improved at night and in adverse conditions, and operators can also zoom in and out with ease.
Courtesy Scandinavian Mountains Airport
"Virtual towers in principle work like any person who works remotely using technology, whether it is education, software, meetings and so on," says David Gillen, a professor at the University of British Columbia.
"We learned a long time ago you do not have to be 'in the office' all the time -- if surgeons can perform an operation via video, surely we can inform an aircraft what it should do for a safe landing or departure."
The terminal at Scandinavian Mountains Airport serves Scandinavia's largest alpine ski area and is designed to handle four flights simultaneously, from the airlines SAS and Braathens Regional.
When it opens on December 22, 2019, it'll be a gateway for visitors to the ski resorts at Salen in Sweden and Trysil in Norway.
Related content
10 things that happen before your plane can take offAround the world
The center at Sundsvall is already looking after flights from nearby Sundsvall-Timra Airport, Örnsköldsvik in northern Sweden and -- as of April 2019 -- Linköping in the south.
The UK's first all-digital tower opened at Cranfield University airfield in Bedfordshire in December 2018.
As part of its $650 million redevelopment plan, London City Airport -- which handles more than 4.5 million passengers a year -- will trial a new digital air traffic control tower, a global first for an airport of its size, ahead of it being introduced in 2020.
"London City will be the busiest in the world to adopt this technology," Paul Beauchamp, a spokesperson for NATS, the UK's national air traffic service, told CNN in 2017.
"The controller remains at the heart of the operation ... doing what they currently do, but they'll be doing it with a whole bunch of technology tools to do it even better."
The future of travel
Courtesy Scandinavian Mountains Airport
"Virtual towers are coming to the US as part of the NextGen modernization program," says Gillen. "They are in place in Scandinavia due to cost, the number of small remote airports and low traffic volumes -- this is not a technology for LaGuardia, O'Hare or Heathrow! It allows a single team to operate a number of remote airports and, in principle, could optimize an airport system."
While the idea of operators not being on site may spook some, there are backup systems in place and -- in the event of a disaster or emergency which could shut down a traditional on-site tower -- it may actually be beneficial to have operators at a safe remove.
"Even today, busy airports will have approach and departure control that are not located on the airfield but in low-rise buildings elsewhere," says Gillen. "They operate using radar and other sensitive information transfer devices. The move to virtual towers is a relatively small step technically and operationally."
Gillen predicts remote air traffic control is going to become more common, especially if we switch to small aircraft -- such as VTOL (Vertical Take Off and Landing) jets -- which have the flexibility to land in multiple locations, such as regional airfields.
Air traffic control towers, those mighty symbols of aviation dominating airports around the world, might one day disappear from view.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.