CPH-direktør: Det er næsten helt uvirkeligt
I øjeblikket er der dagligt 1.500 passagerer gennem Københavns Lufthavn mod 83.000 under normale omstændigheder. Marts sluttede med en passagertilbagegang på 64 procent.
Coronakrisen er mere synlig end nogensinde i Københavns Lufthavn. Terminalerne er tomme, og der er få passagerfly, der hver dag bringer passagerer tilbage til den danske hovedstadslufthavn.
I sidste uge af marts er passagertallet faldet med hele 98 procent, og i hele måneden var der 852.984 rejsende mod 2.373.332 passagerer i samme måned sidste år, og det svarer til en nedgang på 64,1 procent.
“Normalt er der knap 83.000 rejsende hver dag. Nu tæller vi færre end 1.500. Uden passagerer og fly er praktisk taget hele vores indtægtsgrundlag forsvundet i løbet af marts. Der er meget tomt og meget stille i terminalerne. Det er næsten helt uvirkeligt,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.
Skal spare en milliard kroner i 2020
Som det tidligere har været annonceret, har Københavns Lufthavn allerede taget hul på lønkompensationsaftalen fra regeringens trepartsforhandlinger, og samlet vil der på en rotationsordning blive hjemsendt 2.200 af 2.600 ansatte, hvilket svarer til 1.600 fuldtidsstillinger.
Som det tidligere har været annonceret, har Københavns Lufthavn allerede taget hul på lønkompensationsaftalen fra regeringens trepartsforhandlinger, og samlet vil der på en rotationsordning blive hjemsendt 2.200 af 2.600 ansatte, hvilket svarer til 1.600 fuldtidsstillinger.
Dermed kan det være muligt at komme igennem coronakrisen uden at skulle i gang med afskedigelser i større stil. Men det kræver også en generel tilpasning af omkostningerne.
“Målet er så vidt muligt at komme igennem krisen uden at skulle afskedige nogle af vores dygtige medarbejdere, så vi er klar, når Danmark og resten af verden skal genstartes. Men livremmen skal spændes helt ind, og vi forventer at kunne reducere omkostninger med op mod en milliard kroner her i resten af 2020,” siger Thomas Woldbye.
Lufthavnsdirektøren har dog ikke på nuværende tidspunkt et bud på, hvornår trafikken vender tilbage, eller hvad det økonomisk kommer til at betyde for lufthavnen.
Finansiering af grøn omstilling skal gentænkes
Når coronakrisen endegyldigt er ovre, så venter der nye udfordringer i horisonten for lufthavnen og flyselskaberne. Arbejdet med den grønne omstilling skal genoptages, selvom de økonomiske forudsætninger er væsentligt ændret hos hele luftfartssektoren.
Når coronakrisen endegyldigt er ovre, så venter der nye udfordringer i horisonten for lufthavnen og flyselskaberne. Arbejdet med den grønne omstilling skal genoptages, selvom de økonomiske forudsætninger er væsentligt ændret hos hele luftfartssektoren.
“Udfordringerne med klimaet er jo ikke forsvundet. Vi skal i fremtiden ikke flyve mindre – men vi skal flyve mere bæredygtigt og med mest muligt hensyn til klimaet,” understreger Thomas Woldbye.
Derfor er Københavns Lufthavn klar til at arbejde videre med partnere, flyselskaber, den offentlige sektor og NGO´erne for at sikre en bæredygtig luftfart i fremtiden, men lufthavnsdirektøren advarer om, at det kan blive nødvendigt at gentænke finanseringen heraf.
“Luftfarten kan blive så økonomisk presset, at vi igen skal tænke i nye baner for at finansiere den helt nødvendige grønne omstilling, når verden på et tidspunkt langsomt åbner op igen,” siger Thomas Woldbye.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.