onsdag 15. april 2020

MPA - Vanvittig kostbart å flytte 333 skv. til Evenes - Regjeringen / Bladet Vesterålen


Investeringar i Forsvaret


4 Endring av tidlegare godkjente eigedoms-, byggje- og anleggsprosjekt

4.1 Evenes – fasilitetar for maritime patruljefly

Stortinget vedtok gjennom handsaminga av Innst. 346 S (2018–2019) til Prop. 60 S (2018–2019) etablering av fasilitetar for dei nye maritime patruljeflya på Evenes flystasjon. Prosjektet vart godkjent med ei kostnadsramme på 1 800 mill. kroner medrekna innreiing, meirverdiavgift, gjennomføringskostnadar og ei avsetting for uvisse med eit kostnadsnivå pr. 1. juli 2019. Prisjustert til kostnadsnivå pr. 1. juli 2020 er kostnadsramma 1 842 mill. kroner.
Byggeprosjektet inneber etablering av ein hangar med plass for tre maritime patruljefly (P-8A), der to plassar er knytte til vedlikehald og ein til vask av flya. Vidare inneheld prosjektet administrative fasilitetar både for flyskvadronen og vedlikehaldsskvadronen, ulike verkstadfasilitetar for P-8A, teknisk lager og verkstad- og lagerfasilitetar for bakkeutstyr og redningsutstyr. I tilknyting til desse fasilitetane vert det etablert tre plassar for oppstilling for P-8A, plattform for lasting av ammunisjon og utandørs spyleanlegg for flya.

Fasilitetane skulle lokaliserast på ein kompakt måte på Forsvaret sin eigendom heilt sør på Evenes flystasjon parallelt med og på vestsida av eksisterande rullebanen. Det vart gjennomført ei ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet i samband med godkjenninga i 2019. Ekstern kvalitetssikrar konkluderte i sin rapport at prosjektet kunne vidareførast i samsvar med forprosjektet.

Ved handsaminga av prosjektet i Stortinget vart plasseringa av hangaren til dei maritime patruljeflya særskilt diskutert. Avinor og Forsvarsbygg hadde då starta arbeidet med å finne ein betre plassering av hangaren som korkje gav turbulens mot rullebanen eller gjorde det naudsynt med restriksjonar for den sivile lufttrafikken ved Evenes lufthamn. Dei fyrste analysane synte at ei dreiing av hangaren ville vere gunstig.

Sumaren og hausten 2019 vart det gjennomførd nye analysar av turbulenspåverknaden frå hangaren. Ekstern kvalitetssikrar leverte i september 2019 ein ny rapport, der ein såg nærare på både den opphavlege plasseringa av hangaren parallelt med rullebanen og eit alternativ der hangaren vart dreidd slik at han låg parallelt med utfordrande vindretning. Rapporten synte at påverknaden frå vind vart vesentleg redusert ved ei dreiing av hangaren. Ekstern kvalitetsssikrar skreiv i sin konklusjon at det «dreidde» alternativet ville auke risikoen monaleg for at prosjektet ikkje kunne gjennomførast innanfor gjeldande kostnadsramme. I tillegg ville prosjektet ferdigstillast 4–6 månader seinare enn opphavleg planlagt. Den etterpåfølgande risikoanalysen frå Avinor med støtte frå dei sivile flyoperatørane synte fortsatt at risikoen for uynskte hendingar ved landingar på Evenes lufthamn var for høg.

Som ein følgje av risikovurderinga vart det utarbeidd ulike variantar av det «dreidde» alternativet som inneber ei flytting av hangaren omlag 300 meter sørover og litt vestover. Avinor sendte i desember sine tilrådingar for ei lokalisering av hangaren til Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet godkjende lokaliseringa av den nasjonale P-8-hangaren med tilhøyrande operative flater i februar 2020.

Ei flytting av den godkjende løysinga for hangarutbygginga på Evenes 300 meter sørover frå den opphavlege plasseringa vil gje auka behov for taksebanar frå rullebanen og ned til det nye området. I den opphavlege plasseringa parallelt med rullebanen vart det lagt til grunn at dei operative flatene i liten grad trong bruk av kjemikaliar for baneavising. I den nye løysinga vil avrenning til omgjevnadane kunne ha innverknad på det meir sårbare naturverneområdet sør for flyplassen. Etter ei miljømessig vurdering synes ei avrenning frå dei operative flatene i den nye løysinga i større grad å kunne ha innverknad på det meir sårbare RAMSAR-området sør for flyplassen. Etter dialog mellom Forsvarsbygg og miljøstyremaktene (Fylkesmannen i Nordland) ser ein det er formålstenleg å etablere ei betre og meir robust løysing for å handtere overflatevatn og baneavisingskjemikaliar enn tidlegare prosjektert. Dette kostar også meir enn tidlegare rekna med. I tillegg gjev lokaliseringa auka kostnadar til massehandtering.

Det er gjennomført ein analyse av konsekvensar for kostnadar og tid av det nye alternativet som inneber at hangaren vert flytta 300 meter samanlikna med den plasseringa som opphavleg var føresett i prosjektet. Arbeidet med å finne ny lokalisering av hangaren til dei maritime patruljeflya inneber ferdigstilling sumaren 2023, mot sumaren 2022 slik det opphavleg var planlagd. Forsvarsdepartementet tilrår at kostnadsramma for prosjektet vert auka til 2 400 mill. kroner medrekna innreiing, meirverdiavgift, gjennomføringskostnadar og ei avsetting for usikkerheit. Styringsramma for prosjektet er 2 000 mill. kroner.

Forsvaret planlegg å ta i bruk P-8 frå ei mellombels løysing på Evenes frå 1. kvartal 2022 for å starte trening og øving av besetningane så tidleg som mogeleg. Det er ei nødvendig åtgjerd for å halde den operativ evna oppe så mykje som mogeleg i overgangen mellom gammal og ny flytype. For å klare dei operative leveransane med dei nye maritime patruljeflya er det viktig at den permanente fasiliteten står klar sumaren 2023.

Investeringskostnaden for utbygginga på Evenes er, inkludert kostnadsauken for hangaren til P-8A, berekna til 4 980 mill. 2020-kroner. Totalkostnaden er såleis innanfor den berekna verdien (p85) på 5,08 mrd. 2020-kroner som Stortinget tidlegare er informert om ved  
oversending av konseptvalutgreiinga for Evenes. 




Konsekvenser: MPA-basen på Evenes blir både ett år forsinket og betydelig dyrere enn Stortinget har godkjent til nå. Foto: Fredrik Sørensen
Ber Stortinget om en halv milliard kroner mer til MPA-hangar på Evenes
ANDØY: Regjeringa ber Stortinget godkjenne ny kostnadsramme for etablering av fasiliteter for de nye maritime patruljeflyene (MPA) på Evenes flystasjon. Forsvarsdepartementet bekrefter også at MPA-basen blir ett år forsinket.
Publisert: 15.04.2020 12:14 Sist oppdatert: 12:38
Totalt er kostnadsrammen anbefalt økt med 558 millioner kroner, opplyser Forsvarsdepartementet.
I juli 2016 skulle hangaren koste i overkant av en milliard kroner. I juni i fjor godkjente Stortinget ei økning i kostnadsramma til 1,8 milliarder kroner – og nå ber regjeringa om ei økning på ytterligere en halv milliard.
Årsaken til at regjeringa igjen ber Stortinget om å godkjenne ny kostnadsramme, er nødvendige endringer for unngå turbulens, som ville gå utover blant annet sivil flytrafikk, melder Forsvarsdepartementet på sin egen nettside.
– Merkostnadene er beregnet til 393 millioner kroner, uten ei avsetning for usikkerhet, går det fram.
Ifølge departementet er totalkostnaden for hele utbygginga på Evenes nå på 5,08 milliarder 2020-kroner.
Prosjektet innebærer etablering av en hangar med plass for tre fly, der to plasser er knyttet til vedlikehold, og en til vask av flyene.
– Videre inneholder prosjektet administrative fasiliteter både for flyskvadronen og vedlikeholdsskvadronen, ulike verkstedfasiliteter, teknisk lager, og verksted- og lagerfasiliteter for bakkeutstyr og redningsutstyr, melder departementet.
– I tilknytning til dette blir det etablert tre plasser for flyoppstilling, plattform for lasting av ammunisjon og utendørs spyleanlegg, går det fram.
– Fasilitetene skulle lokaliseres på en kompakt måte på Forsvarets eiendom helt sør på Evenes flystasjon, parallelt med og på vestsida av eksisterende rullebane. Det ble gjennomført ei ekstern kvalitetssikring av prosjektet i forbindelse med godkjenninga i 2019. Ekstern kvalitetssikrer konkluderte først med at prosjektet kunne videreføres i samsvar med forprosjektet, men etter en ny analyse av blant andre Avinor og Luftfartstilsynet, ble konklusjonen at plasseringa av hangar måtte endres for å tilfredsstille sivile flyoperatørers behov for trygghet, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H).
Ny plassering av hangaren førte ifølge Forsvarsdepartementet med seg andre behov for ei annen løsning for avrenning av kjemikalier knyttet til avising av flyene.
Totalt er kostnadsramma anbefalt økt med 558 millioner kroner. Arbeidet med å finne ei ny lokalisering av hangaren til de maritime patruljeflyene innebærer ei ferdigstilling sommeren 2023, mot sommeren 2022 slik det opprinnelig var planlagt, melder departementet.

– Forsvaret planlegger å ta i bruk de maritime patruljeflyene fra ei mellomløsning på Evenes fra 1. kvartal 2022 for å starte trening og øving av besetningene så tidlig som mulig. Det er nødvendig for å holde den operative evnen oppe så mye som mulig i overgangen mellom gammel og ny flytype. For å klare de operative leveransene med de nye maritime patruljeflyene er det viktig at den permanente fasiliteten står klar sommeren 2023, opplyser departementet videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.