Investeringar i Forsvaret
4 Endring av
tidlegare godkjente eigedoms-, byggje- og anleggsprosjekt
4.1 Evenes – fasilitetar for maritime patruljefly
Stortinget vedtok
gjennom handsaminga av Innst. 346 S (2018–2019) til Prop. 60 S (2018–2019)
etablering av fasilitetar for dei nye maritime patruljeflya på Evenes
flystasjon. Prosjektet vart godkjent med ei kostnadsramme på 1 800 mill. kroner
medrekna innreiing, meirverdiavgift, gjennomføringskostnadar og ei avsetting
for uvisse med eit kostnadsnivå pr. 1. juli 2019. Prisjustert til kostnadsnivå
pr. 1. juli 2020 er kostnadsramma 1 842 mill. kroner.
Byggeprosjektet inneber etablering av ein hangar med plass for tre
maritime patruljefly (P-8A), der to plassar er knytte til vedlikehald og ein
til vask av flya. Vidare inneheld prosjektet administrative fasilitetar både
for flyskvadronen og vedlikehaldsskvadronen, ulike verkstadfasilitetar for
P-8A, teknisk lager og verkstad- og lagerfasilitetar for bakkeutstyr og
redningsutstyr. I tilknyting til desse fasilitetane vert det etablert tre
plassar for oppstilling for P-8A, plattform for lasting av ammunisjon og utandørs
spyleanlegg for flya.
Fasilitetane skulle lokaliserast på ein kompakt måte på Forsvaret sin
eigendom heilt sør på Evenes flystasjon parallelt med og på vestsida av
eksisterande rullebanen. Det vart gjennomført ei ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektet i samband med godkjenninga i 2019. Ekstern kvalitetssikrar
konkluderte i sin rapport at prosjektet kunne vidareførast i samsvar med
forprosjektet.
Ved handsaminga av prosjektet i Stortinget vart plasseringa av hangaren
til dei maritime patruljeflya særskilt diskutert. Avinor og Forsvarsbygg hadde
då starta arbeidet med å finne ein betre plassering av hangaren som korkje gav
turbulens mot rullebanen eller gjorde det naudsynt med restriksjonar for den
sivile lufttrafikken ved Evenes lufthamn. Dei fyrste analysane synte at ei
dreiing av hangaren ville vere gunstig.
Sumaren og hausten 2019 vart det gjennomførd nye analysar av
turbulenspåverknaden frå hangaren. Ekstern kvalitetssikrar leverte i september
2019 ein ny rapport, der ein såg nærare på både den opphavlege plasseringa av
hangaren parallelt med rullebanen og eit alternativ der hangaren vart dreidd
slik at han låg parallelt med utfordrande vindretning. Rapporten synte at
påverknaden frå vind vart vesentleg redusert ved ei dreiing av hangaren.
Ekstern kvalitetsssikrar skreiv i sin konklusjon at det «dreidde» alternativet
ville auke risikoen monaleg for at prosjektet ikkje kunne gjennomførast innanfor
gjeldande kostnadsramme. I tillegg ville prosjektet ferdigstillast 4–6 månader
seinare enn opphavleg planlagt. Den etterpåfølgande risikoanalysen frå Avinor
med støtte frå dei sivile flyoperatørane synte fortsatt at risikoen for uynskte
hendingar ved landingar på Evenes lufthamn var for høg.
Som ein følgje av risikovurderinga vart det utarbeidd ulike variantar
av det «dreidde» alternativet som inneber ei flytting av hangaren omlag 300
meter sørover og litt vestover. Avinor sendte i desember sine tilrådingar for
ei lokalisering av hangaren til Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet godkjende
lokaliseringa av den nasjonale P-8-hangaren med tilhøyrande operative flater i
februar 2020.
Ei flytting av den godkjende løysinga for hangarutbygginga på Evenes
300 meter sørover frå den opphavlege plasseringa vil gje auka behov for
taksebanar frå rullebanen og ned til det nye området. I den opphavlege
plasseringa parallelt med rullebanen vart det lagt til grunn at dei operative
flatene i liten grad trong bruk av kjemikaliar for baneavising. I den nye
løysinga vil avrenning til omgjevnadane kunne ha innverknad på det meir sårbare
naturverneområdet sør for flyplassen. Etter ei miljømessig vurdering synes ei
avrenning frå dei operative flatene i den nye løysinga i større grad å kunne ha
innverknad på det meir sårbare RAMSAR-området sør for flyplassen. Etter dialog
mellom Forsvarsbygg og miljøstyremaktene (Fylkesmannen i Nordland) ser ein det
er formålstenleg å etablere ei betre og meir robust løysing for å handtere
overflatevatn og baneavisingskjemikaliar enn tidlegare prosjektert. Dette
kostar også meir enn tidlegare rekna med. I tillegg gjev lokaliseringa auka
kostnadar til massehandtering.
Det er gjennomført ein analyse av konsekvensar for kostnadar og tid av
det nye alternativet som inneber at hangaren vert flytta 300 meter samanlikna
med den plasseringa som opphavleg var føresett i prosjektet. Arbeidet med å
finne ny lokalisering av hangaren til dei maritime patruljeflya inneber
ferdigstilling sumaren 2023, mot sumaren 2022 slik det opphavleg var planlagd.
Forsvarsdepartementet tilrår at kostnadsramma for prosjektet vert auka til 2
400 mill. kroner medrekna innreiing, meirverdiavgift, gjennomføringskostnadar
og ei avsetting for usikkerheit. Styringsramma for prosjektet er 2 000 mill.
kroner.
Forsvaret planlegg å ta i bruk P-8 frå ei mellombels løysing på Evenes
frå 1. kvartal 2022 for å starte trening og øving av besetningane så tidleg som
mogeleg. Det er ei nødvendig åtgjerd for å halde den operativ evna oppe så
mykje som mogeleg i overgangen mellom gammal og ny flytype. For å klare dei
operative leveransane med dei nye maritime patruljeflya er det viktig at den
permanente fasiliteten står klar sumaren 2023.
Investeringskostnaden for utbygginga
på Evenes er, inkludert kostnadsauken for hangaren til P-8A, berekna til 4 980
mill. 2020-kroner. Totalkostnaden er såleis innanfor den berekna verdien (p85)
på 5,08 mrd. 2020-kroner som Stortinget tidlegare er informert om ved
oversending av konseptvalutgreiinga for Evenes.
I juli 2016 skulle hangaren koste i overkant av en
milliard kroner. I juni i fjor godkjente Stortinget ei økning i kostnadsramma
til 1,8 milliarder kroner – og nå ber regjeringa om ei økning på ytterligere en
halv milliard.
oversending av konseptvalutgreiinga for Evenes.
Konsekvenser: MPA-basen på
Evenes blir både ett år forsinket og betydelig dyrere enn Stortinget har
godkjent til nå. Foto: Fredrik Sørensen
Ber
Stortinget om en halv milliard kroner mer til MPA-hangar på Evenes
ANDØY: Regjeringa
ber Stortinget godkjenne ny kostnadsramme for etablering av fasiliteter for de
nye maritime patruljeflyene (MPA) på Evenes flystasjon. Forsvarsdepartementet
bekrefter også at MPA-basen blir ett år forsinket.
Publisert: 15.04.2020 12:14 Sist oppdatert: 12:38
Årsaken til at regjeringa igjen ber Stortinget om
å godkjenne ny kostnadsramme, er nødvendige endringer for unngå turbulens, som
ville gå utover blant annet sivil flytrafikk, melder Forsvarsdepartementet på
sin egen nettside.
– Merkostnadene er beregnet til 393 millioner
kroner, uten ei avsetning for usikkerhet, går det fram.
Ifølge departementet er totalkostnaden for hele
utbygginga på Evenes nå på 5,08 milliarder 2020-kroner.
Prosjektet innebærer etablering av en hangar med
plass for tre fly, der to plasser er knyttet til vedlikehold, og en til vask av
flyene.
– Videre inneholder prosjektet administrative
fasiliteter både for flyskvadronen og vedlikeholdsskvadronen, ulike
verkstedfasiliteter, teknisk lager, og verksted- og lagerfasiliteter for
bakkeutstyr og redningsutstyr, melder departementet.
– I tilknytning til dette blir det etablert tre
plasser for flyoppstilling, plattform for lasting av ammunisjon og utendørs
spyleanlegg, går det fram.
– Fasilitetene skulle lokaliseres på en kompakt
måte på Forsvarets eiendom helt sør på Evenes flystasjon, parallelt med og på
vestsida av eksisterende rullebane. Det ble gjennomført ei ekstern
kvalitetssikring av prosjektet i forbindelse med godkjenninga i 2019. Ekstern
kvalitetssikrer konkluderte først med at prosjektet kunne videreføres i samsvar
med forprosjektet, men etter en ny analyse av blant andre Avinor og
Luftfartstilsynet, ble konklusjonen at plasseringa av hangar måtte endres for å
tilfredsstille sivile flyoperatørers behov for trygghet, sier forsvarsminister
Frank Bakke-Jensen (H).
Ny plassering av hangaren førte ifølge
Forsvarsdepartementet med seg andre behov for ei annen løsning for avrenning av
kjemikalier knyttet til avising av flyene.
Totalt er kostnadsramma anbefalt økt med 558
millioner kroner. Arbeidet med å finne ei ny lokalisering av hangaren til de
maritime patruljeflyene innebærer ei ferdigstilling sommeren 2023, mot sommeren
2022 slik det opprinnelig var planlagt, melder departementet.
– Forsvaret planlegger å ta i bruk de maritime
patruljeflyene fra ei mellomløsning på Evenes fra 1. kvartal 2022 for å starte
trening og øving av besetningene så tidlig som mulig. Det er nødvendig for å
holde den operative evnen oppe så mye som mulig i overgangen mellom gammel og
ny flytype. For å klare de operative leveransene med de nye maritime
patruljeflyene er det viktig at den permanente fasiliteten står klar sommeren
2023, opplyser departementet videre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.