AW101 - Farnborough 2018 - Foto: Per Gram
AW101 workstation - Farnborough 2018 - Foto: Per Gram
Koronaviruset forsinker nye redningshelikoptre
SOLA: Leverandøren av Norges nye redningshelikoptre har hovedkontor i kriserammede Nord-Italia. Forberedelsene på Sola påvirkes av smitteverntiltak.
AW101 omtales som trolig det råeste redningshelikopteret verden har sett. Mens Sea King bruker to timer og 22 minutter på å hente en skadet person i Odda og frakte vedkommende til Haukeland i Bergen, trenger AW101 en time på det samme oppdraget.
AW101 har langt bedre rekkevidde, hastighet og evne til å operere i dårlig vær enn Sea King og skal kunne redde 20 nødlidende cirka 278 kilometer fra kysten innen to timer. Det er over fire ganger kapasiteten til Sea King.
Forskjellen er formidabel når det står om å redde liv.
Korona påvirker
Norge har bestilt 16 skreddersydde modeller, og Sea King blir faset ut etter hvert som de nye redningshelikoptrene fases inn. Fem AW101 har ankommet Norge, og Justis- og beredskapsdepartementet (JD) opplyser Aftenbladet at ytterligere tre helikoptre planlegges levert før sommeren.
I Italia brukes søstermodellen nå til spesialtransport av koronasmittede.
Foreløpig er det uklart hvilke konsekvenser koronasituasjonen har for prosjektet - kalt NAWSARH - men det arbeides kontinuerlig med disse utfordringene:
- Leverandøren Leonardo Helicopters har hovedkontor i Nord-Italia i tillegg til at mesteparten av helikopterproduksjonen foregår i Storbritannia. Det samme gjelder for flere underleverandører, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i JD.
Luftforsvaret tester og evaluerer de nye helikoptrene på redningshelikopterbasen på Sola. Avdelingen har vært noe berørt av reglene for karantene:
- Mannskapene er nå fordelt på to grupper for å redusere smittefaren, noe som bidrar til redusert ressursutnyttelse. Arbeidet med å teste og evaluere de nye AW101 går imidlertid bra, skriver Bondevik i en e-post.
Bare i år er det satt av knappe nærmere 148 millioner til mottak og innfasing av helikoptrene. Dette går til drift, testing, evaluering, trening, drivstoff og annen oppfølging.
Problemfylt
Prosjektet har hatt en lang rekke problemer, inkludert helikoptervelt på Sola, feil opplæring, brutte prosedyrer, forsinkelser og dagbøter til leverandør på opptil 217.000 kroner.
- Spørsmålet om størrelsen på dagbøter er ikke avklart. Det pågår en løpende dialog om dagbøter i forbindelse med leveransen av helikoptrene, og vi har en tett og god dialog med leverandøren om dette, opplyser Bondevik.
I fjor høst hadde advokatregningene nådd 75 millioner. Reparasjonen etter velten kostet 9 millioner pund, tilsvarende 114 millioner kroner etter dagens valutakurser.
I 2002 mente Stortinget at «svært gamle» Sea King-helikoptre fra 1970-tallet måtte byttes ut innen 2008.
I 2011 vedtok Stortinget at 16 nye redningshelikoptre skulle være i lufta innen 2020.
Sola er første base, og oppstart skulle skje der i 2018, ved siste base i 2020. Dette ble justert til henholdsvis første halvår i 2019 og første halvår i 2021.
I desember 2018 siterte Aftenbladet 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen i Luftforsvaret på Sola-oppstart i november-desember 2019.
Sommeren 2019 ble Sola-oppstart forutsatt 1. april 2020, med oppstart av påfølgende baser, Rygge, Florø, Ørland, Bodø og Banak, i sju til ni måneders intervaller. Regjeringen etablerer en sjuende base i Tromsø.
I desember 2019 var målet oppstart på Sola 1. mai 2020, viser et brev Aftenbladet har innsyn i. Med tidligere skissert tempo, kan det tilsi at siste base ikke er i sving før i 2023.
Eksakt tidspunkt for oppstart på Sola er til vurdering, ifølge Bondevik:
- Arbeidet med anskaffelse og innfasing av de nye redningshelikoptrene pågår for fullt og fremdriften i prosjektet er fortsatt god. Det tas sikte på å sette de første helikoptrene i drift første halvår 2020. Imidlertid antas det at det vil kunne oppstå forsinkelser blant annet som følge av håndteringen med situasjonen med koronaviruset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.