tirsdag 14. april 2020

Korona - Typiske nyheter gjennom hele påsken - Check-In /Aviation

LOT overtager Condor. Pressemøde i Frankfurt den 24. januae 2020 (Foto: LOT | PR)

LOT-køb af Condor er annulleret


Ejerne af det polske Star Alliance-selskab LOT har opgivet at overtage tyske Condor, som følge af den ændrede markedssituation efter udbruddet af coronavirus.

Den aftale som det statsejede Polish Aviation Group (PGL, Polska Grupa Lotnicza, red.) indgik med Condor den 24. januar, bliver ikke en realitet.
Det var oprindeligt hensigten, at transaktionen til en værdi af 300 millioner euro skulle skabe en polsk-tysk luftfartskoncern med over 20 millioner årlige passagerer, men det har COVID-19-pandemien nu sat en stopper for.
PGL, der er moderselskab for LOT, har i dag meddelt det tyske flyselskab, at der ikke bliver nogen handel.
“Jeg bekræfter, at PGL i dag har informeret Condor, at man trækker sig fra købet af dette selskab. På nuværende tidspunkt er vi ikke i stand til at give yderligere oplysninger,” skriver Katarzyna Majchrzak, kommunikationsansvarlig hos PGL, i en mail til Reuters.
Midlertidig nationalisering nødvendig
Da handelen tilsyneladende er faldet på gulvet, er der udsigt til, at det tyske flyselskab i første omgang må overtages af den tyske stat. For et par uger siden kom det frem, at det kunne blive nødvendigt midlertidigt at nationalisere selskabet, hvis LOT trak sig fra aftalen. Dermed vill det være muligt at redde omkring 4.900 arbejdspladser.
Condor var oprindeligt et datterselskab i Thomas Cook Group, der indgav konkursbegæring den 23. september sidste år. Her valgte den tyske forbundsregering sammen med delstaten i Hessen midlertidigt at holde hånden under flyselskabet ved at stille et midlertidigt lån på 380 millioner euro – eller godt 2,8 milliarder kroner – til rådighed i seks måneder, indtil flyselskabet fandt en ny ejer.
Det var planen, at transaktionen skulle afsluttes inden udgangen af april 2020 efter den nødvendige godkendelse fra EU´s konkurrencemyndigheder.
Del af statsejet luftfartskoncern
Polish Aviation Group (PGL), der er 100 procent ejet af den polske stat, blev oprettet i 2017 for at samle de statsejede polske virksomheder inden for luftfartssektoren.
PGL omfatter LOT Polish Airlines, LOT AMS (Aircraft Maintenance Services), LS Airport Services, LS Technics og PGL Leasing.

Første A320neo til easyJet. (Foto. Herve Goussé, Master Films)

EasyJet udsætter levering af 24 Airbus-fly


Kampen mellem easyJets bestyrelse og hovedaktionær fortsætter. Det britiske lavprisflyselskab har udsat leveringen af 24 af 107 Airbus A320-fly, men hovedaktionæren ønsker orden annulleret.

Den 8. april har Sir Stelios Haji-Ioannou som hovedaktionær i easyJet begæret indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling med blot to punkter på dagsordenen. Afsættelse af henholdsvis Andreas Bierwirth og Andrew Robert Findlay som medlemmer fra selskabets bestyrelse.
Torsdag har bestyrelsen kvitteret for modtagelse af anmodningen og bekræfter, at man vil indkalde til en ekstraordinær generalforsamling.
Striden handler om, at easyJet har en ordre på 107 A320-fly hos Airbus, og Sir Stelios Haji-Ioannou er af den opfattelse, at det er uansvarligt at holde fast i ordren, når selskabet og luftfartsindustrien står i en vanskelig situation som følge af COVID-19-pandemien. Det kan ifølge hans opfattelse koste selskabet livet.
Ændret leveringsplan
Sir Stelios Haji-Ioannou har truet med, at han vil fjerne hele bestyrelsen en ad gangen, hvis ikke ordren bliver annulleret, og torsdag kunne easyJet meddele, at man har indgået en aftale med Airbus om udsættelse af levering af 24 fly, der skulle have været leveret i 2020, 2021 og 2022. Det drejer sig om 10 fly i regnskabsåret 2020, 12 fly i 2021 og to i 2022.
Aftalen betyder endvidere, at easyJet ikke vil modtage nye fly i 2021, og herudover er der aftalt en option om udsættelse af yderligere fem leveringer i 2022.
“Vores branche møder hidtil usete udfordringer, der kræver en hidtil uset handling. Som vi konsekvent har sagt, er vi fortsat fuldt fokuserede på at forbedre likviditet på kort sigt og reducere udgifter på tværs af virksomheden. I dag glæder jeg mig over at meddele, at vi er blevet enige med Airbus om at ændre vores leveringsplan ved at udsætte købet af 24 fly, hvilket giver et betydeligt løft i vores pengestrøm og en betydelig reduktion i vores kapitaludgifter på kort sigt,” siger easyJets svenske koncernchef Johan Lundgren i en pressemeddelelse.
Vil tvinge bestyrelsen til åbenhed
Ændringen af leveringsplanen for første del af ordren på de 107 Airbus-fly har ikke gjort Sir Stelios Haji-Ioannou mildere stemt. Tidligt torsdag aften udsendte hovedaktionæren en erklæring med sine kommentarer til bestyrelsens plan.
“Slynglerne hos easyJet og Airbus har gjort det igen. På aftenen før Langfredag, og mens markederne stadig er åbne, sender de en besked til aktiemarkedet, som er “lige så klar som mudder” for at skubbe aktieprisen i vejret på kort sigt. Selvom det er meget uklart, hvilken “aftale” Airbus og easyJet har indgået med hinanden, så forklarer meddelelsen kun om “udsættelse” af leveringen af 24 af 107 ordrer,” skriver  Sir Stelios Haji-Ioannou i en kommentar.
Efter planen skulle easyJet betale 4,5 milliarder britiske pund – godt 38 milliarder danske kroner – til Airbus i perioden fra 2020 til 2023.
“I nær fremtid vil jeg skrive til FCA (Finanstilsynet, red.) for at tvinge slynglerne hos easyJet til at afsløret for markedet, hvad der helt præcist skal ske med de aktuelle betalinger fra easyJet til Airbus.”

Forreste del af skroget på A350 på samlefabrikken i Toulouse. (Arkivfoto: Airbus)

Airbus reducerer produktionen med en tredjedel


Coronakrisen har fået flyselskaber til at udsætte levering af fly, hvorfor det er nødvendigt for Airbus at nedsætte produktionen af nye fly med en tredjedel. Kun 36 fly blev leveret i marts.
Airbus har længe haft vind i sejlene, mens den amerikanske konkurrent har været i strid modvind som følge af problemerne med MAX-flyene, der nu har stået på jorden i snart 13 måneder.
Men medvinden stoppede for alvor i marts, hvor den europæiske flyproducent kun leverede 36 nye fly mod 55 i februar. Det skyldes blandt andet, at en række flyselskaber har udsat leveringen af nye fly, mens “faktorer relateret til den fortsatte COVID-19-pandemi” også spiller ind.
Samlet leverede Airbus i første kvartal 2020 i alt 122 nye fly, hvilket var 33 procent færre end året før, hvor 162 nye fly kom på vingerne hos selskabets kunder. Fra årets første kvartal er der stadig 60 fly, der endnu ikke er blevet leveret.
Tilpasninger af produktionen
På baggrund af denne udvikling har Airbus set sig nødsaget til at reducere produktionen af tre serier af flytyper. Produktionen af Airbus A320-serien, der omfatter A318/319/320/321, vil blive reduceret til 40 fly per måned.
Blandt langdistanceflyene vil A330-produktionen blive reduceret til to per måned, mens der fremover vil blive produceret seks A350´ere hver måned mod tidligere 9,6 i gennemsnit. Produktionen af A380 er allerede tilpasset og vil efter planen stoppe helt i 2021.
Til gengæld vil Airbus tilsyneladende ikke justere på produktionen af A220, da denne flytype kan gå hen og blive endnu mere efterspurgt på den anden side af coronakrisen, hvor flyselskaberne i den første lange periode skal håndtere væsentligt mindre passagermængder end før krisen brød ud.
Ny virkelighed
Der er ingen tvivl om, at flyproducenterne i øjeblikket er til at tale med. Hvis der ikke findes nogle acceptable løsninger i forhold til kundernes ordrer, så kan der være risiko for, at flyselskaberne går konkurs, hvormed tabet bliver endnu større. Derfor bliver Airbus – og andre flyproducenter – nødt til at tilpasse sig den nye virkelighed.
“Konsekvenserne af ​​denne pandemi er hidtil uset. Hos Airbus er det vores vigtigste prioritering at beskytte vores ansatte og støtte kampen mod virussen. Vi er i konstant dialog med vores kunder og leverandører, da vi alle gennemgår disse vanskelige tider sammen. Vores luftfartskunder er stærkt påvirket af COVID-19-krisen. Vi tilpasser aktivt vores produktion til deres nye situation og arbejder med operationelle og økonomiske afbødningstiltag for at imødekomme virkeligheden,” udtaler koncernchef Guillaume Faury.
I ordrebøgerne hos Airbus var der ved udgangen af marts i alt 7.650 fly fordelt med 6.220 i A320-familien, 529 A220, 323 A330, 569 A350 samt ni A380.

Connect with the latest Aviation news and insights
If you are unable to read this message below, click here to view online.
Australian Aviation
newsflash 14 April 2020 
Qantas
750 SA Qantas staff isolate as COVID-19 cluster grows
South Australia’s health department has asked 750 Qantas staff to self-isolate after a coronavirus cluster among the airline’s Adelaide Airport employees grew to 34.  Read more

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.