Norwegian-sjefen ber mandag aksjonærene om å
gå med på ledelsens redningsplan. Hvis de sier nei, risikerer flyselskapet å gå
konkurs.
Foto: Ole Åsheim
3. mai 2020 09:10 – Oppdatert
3. mai 2020 09:10
– De har kniven
på strupen. Hvis det blir stemt nei til ledelsens forslag på
generalforsamlingen, er det ikke mange alternativer igjen, sier
førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI til NTB.
Konsernsjef Jacob Schram vil ha kreditorene med på å
gjøre om en stor del av Norwegians gjeld til egenkapital for å unngå konkurs.
– Hvis Norwegian får konvertert gjeld til egenkapital i den skala
de snakker om, har selskapet en mye bedre sjanse til å klare seg. Jeg synes det nordiske markedet trenger Norwegian
for å holde SAS i sjakk og håper de får det til, sier Andersen.
Hvis Schram får støtte fra aksjonærene på mandagens
ekstraordinære generalforsamling, er målet hans å få tilgang på den statlige
redningspakken på 2,7 milliarder kroner innen midten av mai. Med tilgang på
kriselån mener Schram det er mulig å holde selskapet flytende ut året.
Ser tre alternativer
Ledelsen har brukt den siste uken på å hente støtte for
redningsplanen hos obligasjonseiere og de 24 leasingselskapene som leier ut fly
til Norwegian.
Andersen trekker opp tre alternativer for veien videre
hvis aksjonærene skulle si nei til ledelsens redningsplan. Det første – at
staten skal komme inn å redde Norwegian – har han liten tro på.
– En annen mulighet er at noen andre store investorer vil gå inn
med kapital. Men jeg vet ikke hvem det skulle være, sier Andersen.
– Den tredje muligheten er at Norweigan havner i
skifteretten, men gjenoppstår som mindre flere selskaper. Dette handler jo om
flinke folk og et i utgangspunktet veldrevet selskap, konstaterer han.
– Må
besinne seg
E24 har tidligere skrevet om en gruppe småaksjonærer i
Norwegian som jobber for å få stemt ned ledelsens redningsplan. Samtidig
støtter andre småaksjonærer forslaget.
Andersen minner om at Norwegian står i en situasjon hvor
kreditorene i praksis vil overta selskapene.
– Når du kjøper en aksje i et
selskap, kjøper du retten til det som blir igjen når alle andre har fått
betalt.
Realiteten er at det ikke er mer penger igjen i
selskapet, og Andersen understreker at Norwegian-aksjonærene nå ikke lenger
forhandlet med eierne, men med kreditorene. Blant dem er blant annet flere
leasingselskaper, som risikerer å få en stor eierandel i Norwegian.
«Aller
siste utvei»
BI-forsker Andersen mener småaksjonærene som protesterer,
gambler på at staten skal komme inn med en redningsplanke.
– Men jeg tviler sterkt på at staten kommer inn og redder
Norwegian, sier han.
Også flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det sitter
veldig langt inne for staten å gå inn med direkte kapital eller eierskap.
– Det er den aller siste utveien, sier han til NTB.
Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en
situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det
samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.
Hele flybransjen er hardt rammet av reiserestriksjonene
som er innført både innad i Norge og internasjonalt for å hindre spredning av
koronaviruset. Norwegian var allerede før koronakrisen i en vanskelig situasjon
med høy gjeld.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.