Widerøe: Umulig å tjene penger
med nye coronakrav
Widerøe
mister halvparten av kapasiteten etter at myndighetene kom med sin nye veileder
for reiser i luftfarten. Det blir færre billetter til høyere pris, melder
selskapet.
29. april
2020 16:49 – Oppdatert
29. april 2020 16:49
– Widerøe starter i
dag et omfattende arbeid med å redusere antall salgbare seter til 50 prosent på
alle Widerøes ruteflyginger, skriver selskapet i en pressemelding.
Meldingen
kommer i kjølvannet av den nye veilederen for flyreiser, som kom tirsdag.
Avstandene om bord på fly kan ikke holde de samme kravene som resten av
samfunnet. Derfor ble det i stedet innført at det må være minst ett tomt sete
mellom passasjerer som ikke er i samme husstand.
Bakgrunn: Flyselskapene må fly med tomme
midtseter
Rammes hardere med mindre fly
Widerøe
har mindre fly og færre seter enn konkurrentene. Derfor blir de ekstra hardt
rammet av disse reglene og må redusere kapasiteten til 50%, i motsetning til
SAS og Norwegian, som med sine tre seter på hver rad, kan redusere med 33 %.
–
Vi har nå noen få flyavganger vi tjente litt penger på, men det blir vanskelig
nå. Med en så stor begrensning på kapasiteten blir det tilnærmet umulig å tjene
penger på kommersiell flyvning i Norge , sier direktør
for kommunikasjon og samfunnskontakt, Silje Brandvoll, i Widerøe til NRK.
Konsekvensen av dette
blir at det blir færre seter og dyrere billetter, ifølge Widerøe.
– I praksis vil dette bety at
det blir færre billetter tilgjengelig fremover, til høyere pris. Som
konsekvens vil vi også måtte gjennomgå ruteplan på nytt og det er forventet at
enkelte avganger kan bli kuttet, heter det i pressemeldingen.
Ønsket fleksibilitet
Brandvoll
melder til rikskringkasteren at selskapet hadde håpet på større fleksibilitet.
–
Vi hadde ønsket oss rom for mer skjønn. Anbefalingene fra myndighetene er
naturlig der smittepresset er høyt, som i Oslo og Viken, men i store deler av
Nord-Norge er det nesten ikke smitte i det hele tatt, og da er dette litt
drastisk. Vi skulle gjerne sett at det var større differensiering i
anbefalingene som var gitt, sier hun til nrk.no.
I
pressemeldingen sier selskapet at de fortløpende tar kontakt med
passasjerer for å tilby ombooking av billetter på avganger der kabinfaktoren
har vært over 50%.
Kontantstøtte for luftfarten
Onsdag
foreslo Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum en egen
kontantstøtteordning for flyselskapene.
–
Vi er bekymret for at hvis det ikke kommer en ny ordning rettet mot luftfarten,
er det fare for at både SAS og Widerøe kommer i en krisesituasjon før høsten,
sier Vedum til NTB.
– Om det ikke
skjer noe, overlever ikke norsk luftfart sommeren, sa han til Børsen mandag.
Smitteverntiltakene
for luftfarten ble utarbeidet av Helsedirektoratet, i samarbeid med
Folkehelseinstituttet, Samferdselsdepartementet og næringen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.