Svensk flyselskab trodser coronakrisen
Flere nye ruter, en passagervækst på 70 procent og et nyt ATR-fly er realiteterne for det svenske flyselskab Air Leap, der flyver gennem coronakrisen med succes.
Mens de fleste andre flyselskaber reducerer trafikprogrammet og forsøger at redde sig gennem coronakrisen, er situationen imidlertid en anden hos Air Leap.
Det regionale svenske flyselskab buldrer derudaf med nye ruteåbninger, kraftig passagervækst, ligesom selskabet har tilføjet en ATR 72-500 til den relativt lille flåde. I april i år gik det svenske flyselskab BRA i betalingsstandsning, og det kan have skabt et hul i markedet, som Air Leap nu forsøger at udnytte.
Senest har Air Leap, som blev etableret i 2018, åbnet nye indenrigsruter fra Stockholm Bromma til henholdsvis Göteborg, Malmö og Ängelholm. Åbningerne fandt sted mandag, og de tilføjes allerede eksisterende ruter fra Bromma til Visby, Ronneby og Halmstad. Alt i alt tilbyder Air Leap nu 132 ugentlige afgange til og fra Stockholm Bromma til de seks destinationer.
”Det føles godt, at vi nu endelig får luft under vingerne på vores Bromma-satsning. Nu har vi i første omgang afgange både om morgenen og om aftenen, som muliggør dagsture. Dette har været en prioritet,” siger Jon Melkersson, administrerende direktør i Air Leap.
Massiv vækst i nichemarked
Ganske bemærkelsesværdigt er det, at Air Leap har oplevet markant vækst hen over sommermånederne. I perioden fra 15. juni til 31. juli 2020 steg selskabets passagertal med 70 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Coronapandemi eller ej – Air Leap vil i stil med Wizz Air frem over stepperne og har succes med det.
Ganske bemærkelsesværdigt er det, at Air Leap har oplevet markant vækst hen over sommermånederne. I perioden fra 15. juni til 31. juli 2020 steg selskabets passagertal med 70 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Coronapandemi eller ej – Air Leap vil i stil med Wizz Air frem over stepperne og har succes med det.
Det svenske flyselskab har åbnet otte nye indenrigsruter siden maj fra henholdsvis Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma og Visby. Og med færre rejserestriktioner hen over sommeren har passagererne strømmet ind i flyene hos Air Leap, der har fundet en lukrativ niche.
”Det er fantastisk sjovt og unikt som flyselskab at have denne udvikling i betragtning af pandemien. Vi fandt, at der var en efterspørgsel på flyrejser, hvilket ses på antallet af rejsende, selvom det er lavere end i tidligere år. Nu vil vi fortsætte med at arbejde for at øge antallet af afgange og udvikle vores produkt,” siger Emelie Ahlin, marketingchef i Air Leap.
Tidligere DAT-fly tilføjet flåden
Air Leap udvidede 2. august sin flåde med en ATR 72-500, der har fået selskabets bemaling, og som vil operere til destinationer fra Visby og Stockholm Bromma.
Air Leap udvidede 2. august sin flåde med en ATR 72-500, der har fået selskabets bemaling, og som vil operere til destinationer fra Visby og Stockholm Bromma.
”At kunne deltage i udviklingen af den nye bemaling og nu se det endelige resultat føles fantastisk. Ideen med bemalingen er, at det skal være stilfuldt med et strejf af legesyge og et glimt i øjet. Ligesom vores slogan ’Safe, On Time & with a Smile’,” siger Emelie Ahlin, der kaldte dagen, hvor det nye fly kom i drift, for historisk.
ATR 72-flyet er 12 år gammelt og har registreringen SE-MDA. I perioden fra april 2019 til juni 2020 var flyet en del af flåden hos DAT. Air Leap råder foruden det nye fly over fire Saab 340B og tre Saab 2000.
Air Leap (forkortelse for Air Large European Aviation Project AB, red.) er ejet af norske Ryggefjord AS, der er en del af fiskeriselskabet Olsen Gruppen. Selskabet overtog i foråret 2018 resterne efter det konkursramte svenske flyselskab NextJet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.