PS752-piloter var i live efter første missil
Data fra den ene sorte boks viser, at piloterne på det ukrainske passagerfly, som ved en fejl blev skudt ned af iransk militær i januar, var i live 19 sekunder, efter det første missil ramte.
En Boeing 737-800 fra Ukraine International Airlines (UIA) styrtede til jorden 8. januar 2020 kort efter starten fra Teheran Imam Khomeini International Airport. 176 mennesker mistede livet.
Et par dage efter ulykken erkendte Iran, at landets militær fejlagtigt nedskød flyet med to missiler, da det var på vej til Kiev. Militæret var i højeste alarmberedskab som følge af et yderst anspændt forhold til USA.
De iranske myndigheder har siden nedskydningen af PS752 haft gemt flyets to sorte bokse – henholdsvis CVR (Cockpit Voice Recorder) og FDR (Flight Data Recorder). Søndag kunne lederen af de iranske luftfartsmyndigheder, Touraj Dehghani Zangeneh, fortælle, at to piloter og en pilotinstruktør talte sammen i flyets cockpit op til 19 sekunder, efter det første missil ramte. Det skriver britiske BBC.
Det andet missil ramte 25 sekunder efter det første, og piloterne skal angiveligt have betjent flyet lige indtil det sidste. Data fra de sorte bokse viser, at flyet fik et elektrisk problem efter første missil, men at begge motorer var tændte i flere sekunder efter eksplosionen. Myndighederne har imidlertid ikke offentliggjort detaljer om piloternes samtale i tiden op til nedskydningen.
Militært udstyr ikke kalibreret korrekt
Iran sendte først i juli de to sorte bokse til Frankrig for at blive analyseret, hvilket nu har afsløret, hvad der foregik i cockpittet under nedskydningen.
Iran sendte først i juli de to sorte bokse til Frankrig for at blive analyseret, hvilket nu har afsløret, hvad der foregik i cockpittet under nedskydningen.
Den iranske regering sagde oprindeligt, at det ukrainske passagerfly havde fået et teknisk problem kort efter starten klokkem 06.12 lokal tid, og at det var årsag til styrtet. Myndighederne citerede vidner, herunder besætningen på et andet fly, for, at flyet havde været i brand inden nedstyrtningen.
Flyvekontrollen mistede radarkontakt med flyet i en højde af 2.400 meter – kun få minutter efter starten. En rapport fra de iranske luftfartsmyndigheder har vist, at landets luftforsvarsenhed, der affyrede missilerne, blev rykket et nyt sted hen op til nedskydningen, og at udstyret ikke var kalibreret korrekt. Udstyret opfattede derfor det civile passagerfly som fjendtligt.
Canada afkræver klare svar
Om bord på det nedskudte passagerfly fra UIA var 167 passagerer og ni besætningsmedlemmer. 55 af de omkomne var canadiske statsborgere, og herudover omkom blandt andet 10 svenskere.
Om bord på det nedskudte passagerfly fra UIA var 167 passagerer og ni besætningsmedlemmer. 55 af de omkomne var canadiske statsborgere, og herudover omkom blandt andet 10 svenskere.
Cirka en tredjedel af alle omkomne var således canadiske statsborgere, og landets regering har derfor fulgt sagen tæt for at finde svar på, hvorfor flyet blev skudt ned. Regeringen har modtaget en kopi af Irans rapport af de sorte bokses analyse og er kommet med en udtalelse.
”Denne foreløbige rapport giver kun begrænsede og udvalgte oplysninger om denne tragiske ulykke. Rapporten nævner kun, hvad der skete, efter det første missil ramte, men ikke det andet, og bekræfter kun oplysninger, som vi allerede ved,” lyder det i en fælles udtalelse fra Canadas transportminister, Marc Garneau, og udenrigsminister François-Philippe Champagne.
”Vi forventer, at den islamiske republik Iran vil give svar på vigtige spørgsmål om, hvorfor missilerne overhovedet blev affyret, og hvorfor luftrummet var åbent. Dette er de spørgsmål, som Canada, canadiske statsborgere og – vigtigst af alt – familierne til de uskyldige ofre har brug for svar på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.