Flyselskab sender flere ruter på togskinner
Swiss har her i coronatiden beskåret flyvningerne mellem blandt andet Schweiz’ hovedlufthavn ved Zürich og Geneve. Derfor udvides Airtrain-samarbejdet på strækningen med de schweiziske jernbaner.
Under coronakrisen flyver Star Alliance-medlemmet Swiss kun op til fire gange på hverdage mellem Zürich og Geneve – en strækning over det bjergrige land på under 250 kilometer.
Så nu udbygger Swiss dets Airtrain-samarbejde med de schweiziske jernbaner, SBB, Schweizerische Bundesbahnen, mellem Cornavin centralstationen i Geneve og Kloten-lufthavnen ved Zürich.
Dermed bliver det nemmere at komme mellem de to byer i det vestlige Schweiz, også fordi Swiss har beskåret den flyvende betjening mens coronakrisen hærger.
I forvejen har Swiss og SBB et Airtrain-samarbejde om at bringe togpassagerer til og fra Swiss’ hovedlufthavn og dets stigende antal forbindelser ud i Europa og resten af verden.
Op til ti tog om dagen mellem Zürich og Geneve vil således også få et Swiss flynummer ligesom prisen for at køre med toget mellem de to byer vil være med i prisen for flybilletten.
Swiss og SBB har i forvejen også Airtrains mellem Zürich og Basel samt mellem Zürich og Lugano i det sydlige Schweiz.
Stigende efterspørgselKoncernchef for Lufthansa-ejede Swiss, Thomas Klühr, siger i pressemeddelelsen: “Ved at udbygge vores Airtrain-netværk til at omfatte Geneve giver vi vores passagerer endnu flere valgmuligheder. Vi gør også dette, fordi vi ser en stigende efterspørgsel på at kunne kombinere fly- og togrejse.”
Ved udvidelsen af samarbejdet mellem Swiss og SBB sidste efterår, altså før coronakrisen, skulle antallet af destinationer med det såkaldte Flugzug udvides fra Zürich Airport til togstationerne i Basel og Lugano til også at omfatte flere større schweiziske byer og turistdestinationer.
De to parters flytog-produkt skulle i år være udvidet med flere nye destinationer i form af større schweiziske byer som Bern, Lucerne, Andermatt, Interlaken og Zermatt.
”Dette intensiverede samarbejde med SBB vil give rejsende mulighed for at udnytte både luft- og jernbanetransport optimalt, hvor det giver mening at gøre det rent økonomisk og miljømæssigt. Ved at udvide disse ’Flugzug’-ruter kan vi give vores kunder overalt i Schweiz de bedst mulige togforbindelser til og fra vores globale rutenetværk,” sagde Swiss’ koncernchef, Thomas Klühr, sidste år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.