Wizz Air ønsker at placere 20 fly på Gatwick-base
Ubenyttede start- og landingstilladelser i Gatwick Airport bør frigives, mener Wizz Air. Selskabet åbner base i Gatwick til oktober og er klar til at øge til 20 fly i løbet af et år.
Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air har startet et intensivt lobbyarbejde for at få mulighed for at overtage nogle af de slots (start- og landingstilladelser, red.) i Gatwick Airport, der ikke bliver benyttet i øjeblikket.
I øjeblikket er det blot 20 procent af den oprindelige kapacitet, der bliver opereret til og fra Gatwick Airport, og det skyldes at både British Airways, Virgin Atlantic og Norwegian mere eller mindre har valgt midlertidigt at indstille operationerne fra den britiske storlufthavn, indtil efterspørgslen vender tilbage.
Det har været muligt, da EU har garanteret, at man ikke mister sine ubenyttede slots i lufthavnen frem til udgangen af sommertrafikprogrammet 2020. Derimod er undtagelsen endnu ikke bekræftet for vintertrafikprogrammet fra 25. oktober 2020 til 27. marts 2021, og derfor vil Wizz Air have adgang til at få del i de eventuelt ubenyttede slots.
Vil øge til 20 fly på et år
I sidste uge kunne Wizz Air nemlig offentliggøre, at man fra vintertrafikprogrammets start vil placere en Airbus A321 på en nyetableret base i Gatwick Airport. Selskabets koncernchef Jozsef Varadi siger i et interview, ifølge Bloomberg, at man er rede til at øge antallet af fly i den store London-lufthavn til 20 i løbet af et år. Det kræver blot, at man får adgang til de nødvendige slots.
I sidste uge kunne Wizz Air nemlig offentliggøre, at man fra vintertrafikprogrammets start vil placere en Airbus A321 på en nyetableret base i Gatwick Airport. Selskabets koncernchef Jozsef Varadi siger i et interview, ifølge Bloomberg, at man er rede til at øge antallet af fly i den store London-lufthavn til 20 i løbet af et år. Det kræver blot, at man får adgang til de nødvendige slots.
Dermed vil det være muligt at skabe 800 nye lokale jobs samt afledt beskæftigelse til yderligere 4.000 personer.
“Hvis flyselskaber ikke er i stand til at bruge deres slots, bør de returneres til en pulje, så de øvrige flyselskaber kan få adgang til dem, og dermed skabe indtægter og bidrage til den lokale økonomi,” siger Jozsef Varadi.
Wizz Air-topchefen henviser i øvrigt til London Luton Airport, hvor 70 procent af operationerne er tilbage, da de tre største selskaber i denne lufthavn er easyJet, Ryanair og Wizz Air, der alle har sat betydelig kapacitet ind i kølvandet på corona-nedlukningen.
Udsigt til skærpet konkurrence
Wizz Air kan i givet fald risikere at blive en alvorlig konkurrent til easyJet, Norwegian og Ryanair, da selskabet ikke længere alene fokuserer på det central- og østeuropæiske marked. Baseflyet i Gatwick skal eksempelvis trafikere Athen, Napoli, Lanzarote og Malta.
Wizz Air kan i givet fald risikere at blive en alvorlig konkurrent til easyJet, Norwegian og Ryanair, da selskabet ikke længere alene fokuserer på det central- og østeuropæiske marked. Baseflyet i Gatwick skal eksempelvis trafikere Athen, Napoli, Lanzarote og Malta.
Herudover har Wizz Air også netop annonceret en ny base i Doncaster Sheffield, hvor en enkelt Airbus A321 i første omgang skal benyttes på syv nye ruter til Cypern, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet og Spanien,
Det vil bestemt heller ikke være utænkeligt, at København og Billund på sigt kan være mulige destinationer fra en kommende Gatwick-base, hvis det lykkes for det ungarske lavprisflyselskab at sikre sig tilstrækkeligt med slots.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.