torsdag 27. august 2020

Bloggen tar en pause til den 1.9.

Gassutblåsning i Sør-Kinahavaet ved riggen Actinia i 1993. Her gjorde Helikopter Service AS en fantastisk jobb da flygerne Per Tjetland og Sigbjørn Stie snek seg inn med en Super Puma og fikk evakuert besetningen - Riggen holdt seg flytende. Foto: BP

Jeg reiser på hytta nå og blir der utover. Der er det for tiden ikke internett forbindelse.

Jeg er veldig bekymret over verdenssituasjonen nå. Jeg kan ikke huske at vår klode har vært utsatt for så mye uro noen gang. Særlig er jeg redd for Kinas ulovlige ekspansjonspolitikk i Sør-Kinahavet, samtidig som USA er på full fart nedover og likner nå på en bananrepublikk. Såkalte tungt bevæpnede borgervernbander har funnet sin besøkelsestid og synes å ha drept to og skadet en person i Wisconsin. Samtidig ser vi politibrutalitet på øverste hylle. Stakkars land.

Her i vårt fredelige hjørne av verden, ser vi at Russland væpner seg i nord. Når det gjelder koronasituasjonen her syntes alt å være under kontroll inntil ordninger ble liberalisert. Myndighetene er under voldsomt press fra mange kanter, men må stå imot. Mange ungdommer har demonstrert mangel på solidaritet med oss eldre, noe som er skuffende og skremmende. Stå imot FHI!

Luftfarten er skadd og lider over hele verden. Noen lyspunkt er det, men det demonstreres også at noen trives med situasjonen og benytter den til egen ekspansjon. Det var selskapene som hadde midler på kistebunnen. Nå må du og jeg være med på å finansiere private selskaper som kanskje ikke har- eller har hatt livets rett. Det vil utvilsomt ta flere år før luftfarten har kommet seg på fote igjen, og da sannsynligvis som en skygge av seg selv. Hundretusener i bransjen mister jobbene sine, eller går på voldsomt reduserte betingelser. Jeg synes synd på dem.

Dette er utvilsomt det dystreste jeg har skrevet på lenge, men det blir lengre og lengre mellom lyspunktene. Dersom du har positive nyheter mottar jeg dem gjerne. De åpnes straks jeg er på nettet igjen, og jeg deler dem gjerne med leserne av bloggen.

Per

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.