Boeing 747 får ”mundbind” på
Fragtflyselskabet Cargolux fra Luxembourg har lavet ny bemaling til en af sine Boeing 747, så det fremover flyver verden rundt med et stort og blåt ”mundbind”.
Millioner af mennesker verden over bærer i disse tider mundbind for at hindre yderligere spredning af COVID-19. Forleden blev det eksempelvis et krav, at alle danskere skal bære mundbind i offentlig transport.
Men det er tilsyneladende ikke kun mennesker, der ifører sig mundbind under coronapandemien. Det luxembourgske fragtflyselskab Cargolux har således præsenteret en ny bemaling til en af selskabets Boeing 747-8F.
Den nye bemaling forestiller et blåt mundbind malet over flyets næse, og hvor stropperne går tilbage mod selskabets navn på flyskroget. Under navnet er malet sætningen ”Not Without My Mask”, der er officielt slogan hos de luxembourgske sundhedsmyndigheder. Cargolux skriver i et Twitter-opslag, at sloganet afspejler ”flyselskabets forpligtelse i kampen mod COVID-19”.
Boeing 747-8F-flyet, der har fået den nye bemaling, har registreringen LX-VCF og er otte år gammelt. Flyet har i løbet af juli blandt andet været i Taipei, Dubai, Mexico City og Houston.
Specielt jubilæumsår for Cargolux
Brugeren ”GZM1” skriver på luftfartsforummet airliners.net, at det normalt koster 200.000 dollar (1,27 millioner kroner, red.) at male en hel Boeing 747, og det tager cirka 10 dage. Det er dog formentlig kun næsen, der er malet om ved den omtalte Boeing 747 fra Cargolux.
Brugeren ”GZM1” skriver på luftfartsforummet airliners.net, at det normalt koster 200.000 dollar (1,27 millioner kroner, red.) at male en hel Boeing 747, og det tager cirka 10 dage. Det er dog formentlig kun næsen, der er malet om ved den omtalte Boeing 747 fra Cargolux.
”Mundbindet” til jumbojetten er tegnet hen over næsen, hvor den store lastdør er placeret. Den store dør gør det muligt, at fragtflyet kan laste store og tunge genstande til levering rundt om i verden. Under coronakrisen har flere flyselskaber anvendt almindelige passagerfly til fragt, men de betydeligt mindre døre i disse, gør det kun muligt at transportere almindelig og let last i kabinen – herunder medicinsk udstyr og ansigtsmasker.
Cargolux har base i Luxembourg Airport, der er landets eneste internationale lufthavn. Fragtflyselskabet har under coronapandemien haft travlt, og i februar donerede det blandt andet 75.000 ansigtsmasker til Zhengzhou i Kina.
Lige inden coronakrisen for alvor brød ud, fejrede Cargolux 50-års fødselsdag, og jubilæumsåret er således blevet noget anderledes end forventet. Selskabet har cirka 2.000 ansatte og en flåde bestående af 16 Boeing 747-400F og 14 Boeing 747-8F, hvoraf den ene altså nu har fået et helt særligt kendetegn.
”Mundbind” på russisk fly
Flyet fra Cargolux er så vidt vides andet fly, der har fået en særlig ”mundbind”-bemaling. I juni præsenterede det russiske lavprisflyselskab Pobeda en Boeing 737-800, der havde fået ”mundbind” på. Flyet foretog 2. juni sin første rejse med den nye bemaling fra Moskva til Krasnodar.
Flyet fra Cargolux er så vidt vides andet fly, der har fået en særlig ”mundbind”-bemaling. I juni præsenterede det russiske lavprisflyselskab Pobeda en Boeing 737-800, der havde fået ”mundbind” på. Flyet foretog 2. juni sin første rejse med den nye bemaling fra Moskva til Krasnodar.
Pobeda er datterselskab til nationale russiske flyselskab, Aeroflot. Selskabet råder over i alt 34 Boeing 737-800, der har en gennemsnitsalder på tre og et halvt år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.