Den midlertidige løsningen for skvadronen vil sørge for en fullgod drift i overgangsfasen, sier han. Til det ønsker undertegnede blogger og ex skipper på Crew 8 å si følgende: Det står ikke til troende. (Red.)
Norges nye
overvåkingsfly
Produksjonen
av det første av de fem nye, maritime patruljeflyene til Luftforsvaret av typen
Boeing P-8A Poseidon startet i februar ved Boeings underleverandør Spirit
Aerosystem i byen Wichita i Kansas i USA.
EVENES
Av Jan-Petter Helgesen
Etter at
skroget er gjort ferdig blir det sendt med jernbane til Boeings eget produksjonsanlegg
i Renton litt sør for Seattle ved Lake Washington. Her skal de norske overvåkingsflyene gjøres klart for
flyging på linje med Boeings sivile passasjerfly av typene Boeing 737 og 737
MAX.
- Byggingen
av de norske P-8A ser ut til å gå etter planen. Det første av de nye flyene er
ventet til den nye hjemmebasen for 333. skvadron på Evenes flystasjon om et års
tid, opplyser sjefen for 133 luftving på Evenes, oberst Eirik Guldvog, til Norges
Forsvar.
På Evenes skal
de fem patruljeflyene komme jevnlig fram til 2023. De første årene må flyene og
mannskapene i skvadronen holde til i midlertidige lokaliteter. Byggingen av den
nye hangaren til rundt 500 millioner kroner måtte flyttes fra sin opprinnelige,
planlagte plassering til et nytt sted lenger sør på flyplassen.
Dermed økte
også kostnadene for prosjektet som skal romme opptil tre P-8A samtidig. Videre skal
bygget inneholde administrative fasiliteter, verksted for flyene, teknisk lager
samt verksted og lager for bakkeutstyr og redningsmateriell.
Det skal
også anlegges oppstillingsplasser for flyene og egen plattform for lasting av
ammunisjon samt utendørs spyleanlegg for flyene. Grunnarbeidene på tomten
startet i fjor. Anlegget er planlagt ferdig i august 2023.
Det
opprinnelig tenkte hangarbygget kom i konflikt med den sivile flytrafikken som
også bruker Evenes. Det ble påvist at bygget under visse vindforhold skapte
turbulens som kunne forstyrre lufttrafikken, spesielt under landing.
Flyttingen
betyr at hangaren til de maritime patruljeflyene blir et år forsinket. Oberst
Guldvog forsikrer at denne prosessen ikke vil sinke treningen og forberedelsene
for å gjøre P-8A-flyene fullt operative som planlagt om fire år.
-
Luftvingsjef 133 luftving, Eirik Guldvog - Foto: ForsvaretDen midlertidige løsningen for skvadronen vil sørge for en fullgod drift i overgangsfasen, sier han.
Også i
Storbritannia
Også
Storbritannia har kjøpt Boeing P-8A Poseidon som maritime patruljefly. Øyriket
har vært uten denne kapasiteten etter at et av landets eldre Nimrod-fly
havarerte i Afghanistan i 2009.
Britene har
kjøpt ni fly av P-8A - typen. Når samtlige var levert startet Boeing byggingen
av de norske flyene.
I Renton
blir de militære flyene sluttmontert på samme måte som den sivile Boeing
737-800 som P-8A er utviklet fra. Fra fabrikken ved Lake Washington blir flyene
etter bygging sendt luftveien til den militære produksjonslinjen (Integrated Defence Systems) som ligger på
Boeing Field noen kilometer mot nordvest. Her blir det meste av det militære
utstyret montert i flyene.
Luftforsvaret
skal ikke overta de nye flyene i første omgang. Kjøpet mellom Norge og USA gjøres
gjennom organisasjonen Foreign Military Sales.
Boeing skal etter ferdiggjørelsen først levere
de norske patruljeflyene til amerikanske myndigheter. Etter en omfattende
kontroll og prøveperiode skal de deretter overføres til Luftforsvaret i Norge.
RAF P-8A på Lossiemouth - Foto: RAF
Første
norske besetning
Det første
norske kullet besetningsmedlemmer på P-8A ble sjekket ut på flytypen i Jacksonville
i Florida allerede i 2019. Nå skal disse være instruktører og delta i
evalueringen av nyinvesteringene som har en samlet pris på rundt 10 milliarder
kroner.
Utdanningen
av de øvrige nordmennene skal foregå på basen til US Navy i Patuxent River i
Maryland. Om et års tid skal folk og fly overføres til Evenes. Her skal de
fortsette utsjekk, trening og evaluering av nykommerne fra den nye hjemmebasen til
333. skvadron.
Hele tiden
mens dette pågår skal Luftforsvaret fortsette sine flyginger over de nordlige havområder
fra Andøya med de eldre overvåkingsflyene av typen Lockheed Martin P-3C Orion.
Fire av disse flyene ble levert i 1989, mens to eldre Orion av typen P-3N som stort
sett opererer for Kystvakten er fra 1969.
I tillegg skal de nye P-8A erstatte to kalibreringsfly
for elektronisk krigføring av typen Dassault DA-20 Jet Falcon. Disse ble bygget i 1960-årene og opereres av
717. skvadron på Gardermoen.
Operative i
2025
De nye patruljeflyene
skal etter planen få full operativ status i 2025. Da skal flyene være oppsatt
med til sammen ti besetninger med ni personer i hver bemanning mot ti i hver
Orion.
Deres oppdrag blir hovedsakelig overvåking og rekognosering av havområdene i nord samt antiubåtoperasjoner og andre maritime operasjoner. I kjøpskontrakten som Norge har gjort med amerikanske myndigheter inngår også utstyr som moderne sensorer, overvåkings- og støttesystemer og nye og moderne antiubåtvåpen.
P-8A viser våpenrommet
Viktig
havområde
Det maritime
området har alltid vært viktig for norsk sikkerhetspolitikk. Våre havområder er
om lag sju ganger større enn landområdene på fastlandet. Avstandene er spesielt store i nord.
Nordområdene
regnes som Norges viktigste, strategiske satsingsområde, blant annet på grunn av
næringsvirksomheter som fiske, olje og gass. De norske og tilstøtende havområder
har de siste årene på ny fått økt militærstrategisk betydning. Ifølge
Forsvarsdepartementet er det lite som tyder på at viktigheten blir mindre i
årene framover.
I dette
bildet får de nye P-8A Poseidon en betydelig rolle. Flyene blir en nyttig plattform
for informasjonsinnsamling.
De vil også kunne
møte og bekjempe utfordringer både på og under vann. P-8A Poseidon-flyene vil dessuten
bli et relevant bidrag til internasjonale operasjoner, opplyser
Forsvarsdepartementet.
En kapasitet
som P-8A vil også være et markant bidrag til det allierte fellesskapet. Nato
retter stadig mer oppmerksomhet mot det maritime domenet.
Maritime
patruljefly er i den forbindelse en etterspurt kapasitet. Som en nasjon med sterke
maritime interesser er det av stor betydning at Norge bidrar til å sikre fri
ferdsel på havene. Spesielt er de transatlantiske forbindelseslinjene som
avgjørende for alliert sikkerhet, heter det i uttalelsen fra departementet.
Samarbeid
Sammen med de
britiske og også amerikanske P-8A vil Norge ha et omfattende samarbeid om overvåking
av havene i nordområdene. Det vil videre
bli utført mye felles trening og utveksling av personell mellom de tre
P-8A-operatørene.
På sikt kan
det også være aktuelt med et nærmere samarbeid om reservedeler, forbruksvarer, våpen
og sonarbøyer. Ikke minst er et slikt samarbeid aktuelt med den britiske
skvadronen med hjemmebase i Lossiemouth i Skottland.
333.
skvadron har i mange år trent sine Orion-besetninger hos US Navy i Jacksonville
i Florida. Norge har ikke kjøpt egen simulator til P-8A. Britene er derimot i
full gang med å bygge eget skolesenter med simulator for flytypen i Lossiemouth.
Like siden
det ble klart at begge europeiske land vil operere samme type overvåkingsfly har
det vært planen at RAF og Luftforsvaret skal inngå et nært samarbeid om simulatortreningen.
Dermed er veien heller ikke lang for partene i å utvikle et felles taktisk
samarbeid.
FAKTA
Boeing P-8A
Poseidon
Type:
Maritimt patrulje- og overvåkingsfly
Besetning:
Ni personer fordelt på to flygere og sju spesialister
Lengde: 39,47
meter
Vingeapen n:
35,72 meter
Maks vekt: 85,370
kilo
Maks hastighet:
907 km/ timen
Maks høye:
41 000 fot
Operasjonsradius:
2222 kilometer med fire timers patruljetid.
_____________
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.