Vel, her er det en del å si til dette. Hva betyr "like trygt" som dagens fly? Det betyr at flyprodusenten må bevise at flyets konstruksjon og komponenter, ikke fører til tap av liv i ulykke i forholdet "One times 10 to the minus nine". I praksis et ett tall med ni nuller bak. 1: 1 milliard som skal gjelde fra dag èn.
Journalisten burde ha spurt Luftfartstilsynet om hvilke sertifiseringsregler som finnes per d.d. Han ville fått til svar at det arbeides det med i EASA som er sertifiserende myndighet. Akkurat nå er det ingen klart uttrykte sertifiseringsforskrifter for disse flyene. Et moment som er veldig kraftkrevende for batteripakken er avising av utsatte flater på flyet, altså vinger og motorer. I dag kan fly benytte varmluft fra motorene, eller fra generatorer som drives av motorene, men elfly må benytte strøm fra batteriet. Altså, skal flyet fly fra Sola til Flesland må det beregnes bruk av strøm til avising fra avgang til landing, inkl. flyging til alternativ landingsplass +45 minutter reserve. Selvfølgelig må flyets konstruksjon, inkludert motorer, kunne stå i mot lynnedslag og statisk utladning, som for vanlige fly. Det er nærliggende å tro at en såkalt hybrid løsning er det tryggeste, altså hydrogenbaserte brennselceller og batterier. Men, er hydrogen så sikkert da? Eller en løsning med batterier og turbinmotor, just in case..... Under kan du lese litt om det som foregår akkurat nå. (Red.)
Ampaire
Demonstrates Hybrid Bridge To Electrified Regional Flights
August 19, 2021
Ampaire’s Electric EEL taxis in at Kirkwall Airport on Orkney with its
forward electric motor shut down.
Credit: Angus Batey / Aviation Week
ORKNEY, Scotland/WASHINGTON—Ampaire is relocating its hybrid-electric
propulsion test aircraft to Exeter, England, after completing flight tests in
Orkney, Scotland. The flight demonstrations are being conducted under projects
funded by the UK government’s Future Flight Challenge.
Sounds
Air Looks Ahead To Electric Regional Flying
August 19, 2021
Sweden’s Heart Aerospace is aiming to begin deliveries of the all-electric ES-19 in 2026.
Credit: Sounds Air/Heart Aerospace
New Zealand regional airline Sounds Air has confirmed its launch orders
with Swedish startup Heart Aerospace for an initial three ES-19 electric
19-passenger aircraft. Based in Blenheim on South Island, the carrier is
anticipating first delivery in 2026.
NASA
Closes In On Electrified Propulsion Demonstration Awards
August 19, 2021
Illustration of an advanced subsonic aircraft with an electrified aircraft propulsion system.
Credit: NASA
NASA says plans for the Electrified Powertrain Flight Demonstration
(EPFD) project to flight-test megawatt-class electric aircraft propulsion
systems are on track with “at least two” contract awards due to be made to
industry in the coming months.
Regional
Turboprop, 100% SAF Headline Embraer’s Sustainability Drive
August 13, 2021
Credit: Embraer
Embraer has unveiled a suite of sustainability initiatives ranging from
researching electric and hydrogen propulsion, new regional turboprop and
hybrid-electric transport aircraft, and enabling its regional jets to use 100%
sustainable aviation fuel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.