søndag 22. august 2021

Elfly - Kommersiell virksomhet i Norge - Stavanger Aftenblad / AW&ST x4

 

Vel, her er det en del å si til dette. Hva betyr "like trygt" som dagens fly? Det betyr at flyprodusenten må bevise at flyets konstruksjon og komponenter, ikke fører til tap av liv i ulykke i forholdet "One times 10 to the minus nine". I praksis et ett tall med ni nuller bak. 1: 1 milliard som skal gjelde fra dag èn.

Journalisten burde ha spurt Luftfartstilsynet om hvilke sertifiseringsregler som finnes per d.d. Han ville fått til svar at det arbeides det med i EASA som er sertifiserende myndighet. Akkurat nå er det ingen klart uttrykte sertifiseringsforskrifter for disse flyene. Et moment som er veldig kraftkrevende for batteripakken er avising av utsatte flater på flyet, altså vinger og motorer. I dag kan fly benytte varmluft fra motorene, eller fra generatorer som drives av motorene, men elfly må benytte strøm fra batteriet. Altså, skal flyet fly fra Sola til Flesland må det beregnes bruk av strøm til avising fra avgang til landing, inkl. flyging til alternativ landingsplass +45 minutter reserve. Selvfølgelig må flyets konstruksjon, inkludert motorer, kunne stå i mot lynnedslag og statisk utladning, som for vanlige fly. Det er nærliggende å tro at en såkalt hybrid løsning er det tryggeste, altså hydrogenbaserte brennselceller og batterier. Men, er hydrogen så sikkert da? Eller en løsning med batterier og turbinmotor, just in case..... Under kan du lese litt om det som foregår akkurat nå. (Red.)


Ampaire Demonstrates Hybrid Bridge To Electrified Regional Flights

August 19, 2021



Ampaire’s Electric EEL taxis in at Kirkwall Airport on Orkney with its forward electric motor shut down.

Credit: Angus Batey / Aviation Week

ORKNEY, Scotland/WASHINGTON—Ampaire is relocating its hybrid-electric propulsion test aircraft to Exeter, England, after completing flight tests in Orkney, Scotland. The flight demonstrations are being conducted under projects funded by the UK government’s Future Flight Challenge.


Sounds Air Looks Ahead To Electric Regional Flying

August 19, 2021


Sweden’s Heart Aerospace is aiming to begin deliveries of the all-electric ES-19 in 2026.

Credit: Sounds Air/Heart Aerospace

New Zealand regional airline Sounds Air has confirmed its launch orders with Swedish startup Heart Aerospace for an initial three ES-19 electric 19-passenger aircraft. Based in Blenheim on South Island, the carrier is anticipating first delivery in 2026.


NASA Closes In On Electrified Propulsion Demonstration Awards

August 19, 2021


Illustration of an advanced subsonic aircraft with an electrified aircraft propulsion system.

Credit: NASA

NASA says plans for the Electrified Powertrain Flight Demonstration (EPFD) project to flight-test megawatt-class electric aircraft propulsion systems are on track with “at least two” contract awards due to be made to industry in the coming months. 


Regional Turboprop, 100% SAF Headline Embraer’s Sustainability Drive

August 13, 2021

 


Credit: Embraer

Embraer has unveiled a suite of sustainability initiatives ranging from researching electric and hydrogen propulsion, new regional turboprop and hybrid-electric transport aircraft, and enabling its regional jets to use 100% sustainable aviation fuel.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.