Historisk aspirant-kull i Forsvaret - de kapret studieplasser verdt inntil 60 millioner kroner per stykk
Ivar Brandvol
for 51 minutter siden
© Foto: Forsvaret Hedda (22), Ylva (21) og Ellen
(23) er tre av de 11 kandidatene som er godkjent for de verdifulle
studieplassene. Av sikkerhetsgrunner oppgis ikke etternavnene. En plass koster
inntil 60 millioner kroner.
Historisk aspirant-kull i Forsvaret
Over halvparten av aspirantene ved Forsvarets
flygeskole i Bardufoss har bestått de omfattende kravene for å komme videre i
utdanningen. Kvinneandelen er historisk.
Publisert: 01.12.21 kl. 21:05
Av 1700 søkere fikk 20 kandidater slippe til for
et halvt år siden. Nå står elleve igjen, fire av dem er kvinner, noe som utgjør
et historisk løft i kvinneandelen på utdanningen.
– 100 prosent av kvinnene som startet her kom seg
gjennom testene og besto selekteringen. Vi skiller ikke på kjønn i kravene vi
stiller. Dette er veldig gledelige tall og vi ser frem til å få flere
kvinnelige søkere i fremtiden, sier Hallgeir Bjørkestøl ved Forsvarets
Flyveskole til VG.
– Vår jobb er å finne ut hvem som er egnet til å
bli flygere og navigatører i Forsvaret. De elleve vi står igjen med nå har vært
gjennom en av de grundigste seleksjonene som finnes. På sikt skal noen av dem
føre jagerfly verdt nesten en milliard kroner per stykk, sier Hallgeir Bjørkestøl
ved Forsvarets Flyveskole.
© Foto: Forsvaret Hallgeir Bjørkestøl ved Forsvarets Flyveskole.
60 millioner per plass
Bjørkestøl opplyser at flygeskolen i Bardufoss
tester kandidatene i lufta og lærer dem å fly, men at det er først når
selekteringen her er unnagjort at det virkelige utdanningen starter.
– De blir sendt til Luftforsvarets krigsskole i to
år, deretter to år på flyskole i USA, så ett i Norge. Utdanningen de skal
gjennom koster inntil 60 millioner kroner per plass, sier han.
De ferdige flygerne og navigatørene får underveis
beskjed om hva slags maskiner Forsvaret ønsker dem til. Det kan være de nye
jagerflyene F35, de nye overvåkningsflyene fra Boeing, Hercules transportfly,
redningshelikopter eller beredskapshelikopteret Bell 412. Blant annet.
– Søkerne våre er mellom 18 og 24 år. Vi krever at
alle har vært på sesjon og vi ønsker generell studiekompetanse. Ut over det
ønsker vi å teste folk her, mange oppdager at de har evner de ikke visste om,
sier Bjørkestøl.
© Foto: Ingeborg Gloppen Johnsen / Forsvaret Luftforsvarets flygeskole bruker Saab Safari skolefly for å teste ut aspirantene.
– Plutselig er det deg de vil ha
En av kvinnene som kom gjennom nåløyet, sier at
motivasjon og disiplin er nøkkelord.
– Jeg har lært at jeg har evner jeg aldri trodde
fantes i meg. Jeg anbefaler å prøve, for plutselig er det deg de vil ha. Ikke
selekter deg vekk, for det er ikke din jobb, sier Hedda (22).
Kandidatene har av sikkerhetsgrunner ikke lov å
oppgi etternavn.
– Du må ha motivasjon og disiplin - men du må ikke
ha villet fly jagerfly siden barneskolen for å være verdig til å søke,
understreker hun.
© Foto: Ingeborg Gloppen Johnsen / Forsvaret Av 1700 søkere er 20 kandidater testes ut blant annet i skolefly i Bardufoss. Nå er 11 av dem klare til videre utdanning.
Trodde hun skulle ryke ut
– Hver gang jeg stilte på seleksjon og regnet ut
hvor mange i rommet som måtte ryke, trodde jeg ikke det skulle bli meg som sto
igjen, men det var visst det, sier hun.
Testene som de må gjennomgå er både fysiske og
teoretiske, og gjøres både i skolefly og på bakken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.