fredag 17. desember 2021

Statens havarikommisjon med rapport - SH

 


Rapport om luftfartsulykke på Stavanger lufthavn Sola 9. april 2018 med Beech King-Air B200, LN-NOA

Besetningen har forklart at understellet kollapset da flyet landet på rullebanen. De opplevde at flyet krenget noe til venstre like etter landing og fartøysjefen, som var PM (Pilot Monitoring), reagerte med å legge hånden på understellhåndtaket for å kjenne om det var helt nede. Videre har han forklart at han i en reflekshandling beveget håndtaket opp, for så raskt å sette det ned igjen. Dette skal da i følge besetningen ha medført at understellet ble innfelt og at flyet tok bakken med buken. Flyet skled rett fram 277 meter før det kom til ro. Besetningen var uskadet mens flyet ble påført skader på nesehjulsmekanisme, begge propeller, buken og bakkant av flaps.

Les hele rapporten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.