mandag 4. juli 2022

Norsk luftfart nede i knestående - Stavanger Aftenblad




Norwegian-flyet til Split lørdag ettermiddag tok aldri av fra 
Sola. Dermed ble det heller ingen retur fra Split til Sola 
senere på kvelden.


Kansellert fly: – Håpløs service fra Norwegian

Lørdag måtte Norwegian kansellere ruteflyet til Split fordi de manglet besetning. På bakken sto frustrerte passasjerer både på Sola og i Split og måtte ordne opp selv.

Publisert: Publisert:

– Norwegian kansellerer direkteflyet til Split, og lar passasjerene klare seg selv, skriver en frustrert leser til Aftenbladet. Her forklarer han hva som hendte:

– To timer før avgang bare kansellerer Norwegian flyet som skulle ta passasjerene til en etterlengtet sommerferie. Akkurat som oss hadde mange av de reisende kjøpt seilbåtferie i Kroatia, og betalt i dyre dommer. Vi hadde betalt 20.000 kroner bare for båten.

Vi ble booket om til et fly på tirsdag, som skulle gå via Oslo og København og bruke to dager på turen. Dermed ville ferieuken vår blitt halvert.

Vi har nå brukt masse tid og penger på å booke nye billetter. En tur som går Europa rundt og som også forsinker ferien vår, skriver leseren.

På nervene løs

Slike historier har vært dagligdagse den siste tiden: Flyteknikerstreik, personellmangel, passkaos og kaotiske flyplasser kommer på toppen av tilfellene med tekniske problemer med flyene.

Og forsinkelser som gjør at en ikke rekker korresponderende fly, med tilhørende ombookingskaos og eventuelle overnattinger.

Bak hver kansellerte avgang på denne tiden av året, finnes historier om folk som har fått ferien de har gledet seg til ødelagt, eller fått spolert andre planer og forpliktelser.

De fleste har forståelse for at uforutsette ting skjer, og at ingen ønsker å spolere folks planer og ferier. Men det som har frustrert passasjerene til og fra Split mest, er manglende informasjon og service. Og ikke minst at det er umulig å få noen i Norwegian i tale med de spørsmålene en måtte ha. Sånt går fort på nervene løs.

Strandet i Split

Norwegian flyr mellom Stavanger og Split hver lørdag og hver tirsdag i sommer. Når lørdagens tur blir kansellert, og Norwegian ikke har samarbeidspartnere de kan booke om via, blir neste mulighet å dra på tirsdag. Har du planlagt en ukes ferie, blir den altså nesten halvert.

I Split satt seks kamerater denne lørdagen som skulle hjem til Stavanger, etter en ukes seiltur i den kroatiske skjærgården. På ettermiddagen mottok Arild Ferkingstad følgende melding fra Norwegian på e-post:


– Siden meldingen kom mange timer før flyet skulle gå, dro vi aldri til flyplassen. I stedet forsøkte vi å ringe Norwegian. Men det var helt umulig å komme gjennom på telefonen, og vi hørte aldri noe mer fra dem. Denne chat roboten de har er det jo bare å gi opp, sier Arild.

Noen skulle på jobb mandag morgen, andre hadde viktige avtaler. Stressnivået steg. Ingen info fra Norwegian. Hvor skulle de overnatte?

De fikk til slutt booket seg overnatting i Trogir utenfor Split for en natt. Da de ennå ikke hadde hørt et pip fra Norwegian søndag, gikk de inn på Norwegians nettsider. Der greide de å booke om alle billettene selv med det opprinnelige referansenummeret. Mandag drar de hjem via Oslo til Stavanger.

Må vente eller ordne opp selv

Pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian svarer følgende:

– Disse to flygingene ble dessverre kansellert på grunn av mangel på besetning. Når flyginger blir kansellert, gir vi beskjed til passasjerene om endringen så snart vi blir oppmerksomme på det.Vår kundeservice gjør så godt de kan med å ta hånd om berørte passasjerer, blant annet ved å booke om alle passasjerer til neste og beste mulighet.

Dersom kunden velger å booke om på egen hånd, vil ikke Norwegian sende ut noen melding. At de booket om billetten fra Split selv, er trolig årsaken til at de ikke har fått noen melding, sier Glorvigen.

Når reisen er kansellert, kan passasjerene selv velge mellom ombooking eller refusjon dersom tiden ikke passer.

– I tillegg dekker vi overnatting, mat og transport mellom overnattingsstedene, sier hun.

Detaljerte regler for hva du har krav på ved kanselleringer og forsinkelser hos Norwegian finner du her.

Her finner du også detaljer om hvordan du krever tilbake utlegg du har hatt som Norwegian skal dekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.