Testing er vel og bra, men det gjenstår en god del før disse kan fly kommersielt i Norge. Sertifiseringsforskrifter må være på plass som garanterer at flyene har den samme sikkerhet som kommersielle fly har i dag. Avinor har en stund jobbet med luftrommet disse skal fly i. Det må også være på plass. Ladestasjoner på nødlandingsplasser må etableres, etc. (Red.)
Amerikanske
Beta tilbyr både elektriske passasjerfly og cargofly, og sistnevnte setter kurs
for Norge. Men så var det ladingen da. (Fotos: Beta Technologies)
Elflyene nærmer seg ‒ nå skal Avinor skaffe seg fly-ladere
Norge
er lokomotivet for elbil-utbredelsen, men også en internasjonal testarena for
elektriske fly. Og nå lyser Avinor ut en anbudskonkurranse for å levere
hurtigladere til elfly.
Skrevet av
Publisert: 28.01.2025 06:55
I april i fjor ble det klart
at Norge blir en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy,
og dette er selvsagt et viktig steg mot målet om fossilfri norsk luftfart i
2050.
Avtalen inkluderer et samarbeid med EUs luftfartsmyndighet EASA
(European Aviation Safety Agency) slik at man kan å etablere et rammeverk
for utprøving og demonstrasjon, og i desember ble det også signert en
intensjonsavtale mellom Luftfartstilsynet, Avinor, Bristow og Beta Technologies
som tar satstingen et viktig steg fram mot nullutslipps flyvning.
Det er nemlig Bristow som skal fly de første elflyene, og disse
heter Alia og kommer fra den amerikanske flyprodusenten Beta. Nå hopper ikke
dette prosjektet rett på flypassasjerer, men starter med cargofrakt. Først på
Stavanger lufthavn Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn Flesland
er planlagt noe senere.
Og ja, ikke tro at dette er en fjern framtid. Dette skal etter
planen starte allerede til høsten, så Norge viser virkelig vei også når det
kommer til elektrisk flyvning.
Men det mangler en
viktig brikke i infrastrukturen, for her kan man ikke gamble på at rekkevidden
holder til nok en tur. Flyvene må lades helt opp, og til det trengs det
hurtigladere. Og de er ikke enkle å finne.
‒ I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser.
Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er
likevel mange elektriske fly under utvikling, sier Anders Kirsebom, fungerende
konsernsjef i Avinor.
‒ Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli
sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de
neste årene.
Det er altså på Sola det hele skal starte, og Avinor som skal
legge til rette for infrastrukturen i prosjektet skal kjøpe inn en lader som
skal installeres der. Over på Flesland skal det leies en mobil ladeløsning med
batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner
høsten og vinteren 2025/2026.
Ettersom det er nokså stramt tidsskjema er planen at Avinor
tildeler kontraktene i løpet av første kvartal 2025, for levering senest 1.
juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.
Av åpenbare grunner finnes det få hurtigladere rettet mot fly på
markedet, og på samme tid skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg. Ja, som
er vanlige for billadere, og som både teknisk og i teorien kan brukes til å
lade fly.
Avinor sier at det trengs fysiske tilpasninger på billadere for
at de skal kunne lade fly, som har en helt annen utforming enn både personbiler
og tunge kjøretøy.
I tillegg har luftfarten strenge krav til avstander mellom et
fly i bevegelse og en lader, og flyene kan heller ikke stå lenge å lade. Kravet
til Avinor er en kontinuerlig effekt på minimum 300 kW levert til ett
luftfartøy.
I dag er det kun én produsent som kan tilby en lader tilpasset
fly som oppfyller dette kravet, og Avinor håper norske produsenter er på
ballen.
‒ Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og
få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet, sier Kirsebom.
‒ Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at
norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for
lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne
anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning
i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.