Denne er sendt meg av min observatør på Byhaugen i Stavanger. Ubehagelig sak; ingen vil fly sammen med danske flygere...... Vel, kanskje. (Red.)
TAPTE VOLDGIFTSSAK: Boeing 737 fra Norwegian Air Shuttle. Her fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Iván Kverme
Flere piloter mistet jobben under pandemien på grunn av konkurs i den danske og svenske delen av Norwegian-konsernet. Fagforeningen Parat og dens medlemmer har en såkalt «Master Seniority Principle»-avtale, som skal sikre rett til gjenansettelser etter konsernansiennitet for piloter i hele selskapet, uavhengig av hvor de jobber eller jobbet før pandemien.
Norwegian i Danmark har ifølge pressemeldingen brutt dette prinsippet. Da basen i København gjenåpnet sommeren 2021, ble det fulgt et krav fra den lokale danske fagforeningen, Flyvebranchens Personale Union, som ikke ønsket å følge opp bestemmelsene i den allerede inngåtte avtalen mellom Norwegian og Parat om rett til gjenansettelser etter ansiennitet.
Ifølge Parat-advokatene Thany Thileepan og
Christen Horn Johannessen er det mest sentrale med dommen at Norwegian
enstemmig ble dømt for et klart avtalebrudd.
– Klart kritikkverdig
– Dommen er et tydelig signal til Norwegian, som har opptrådt
klart kritikkverdig og i dette tilfellet har brutt en klar avtale. Dessverre
valgte retten å følge dansk rett, noe som gjør at pilotene kun får en samlet
erstatning på ca. 3,3 millioner danske kroner. Hadde retten valgt å følge norsk
rett, ville erstatningsbeløpet vært vesentlig høyere, sier Thileepan.
– Dommen viser at dommerne har sett bort
fra Norwegian-ledelsens forklaringer om hvorfor de valgte å bryte avtalen som
var inngått med Norwegian Pilot Union (NPU) i Norge. Avtalen var inngått på
vegne av alle pilotene i konsernet. Når Norwegian velger å ikke følge inngåtte
avtaler, splitter det et samlet pilotkorps og undergraver verdien av felles
avtaler. Slik skal det ikke være, noe dommen også er tydelig på, sier
Parat-advokatene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.