Når et helikopter opereres slik som dette, har det armert flotation gear, altså flyteelementene som du ser på en illustrasjon i artikkelen under. Går det i sjøen, utløses disse med en bryter på flygerens collective stick som har et lite deksel. I den gamle og utdaterte S-92A Flight Manual jeg har, står det ikke noe om automatisk oppblåsing når en treffer sjøen. Når en er vel nede og flyteelementene utløst, utløses redningsflåtene. De kan utløses via en bryter i cockpittaket, av passasjerene i kabinen, eller utenfra. Ved elektrisk utløsing, som er det normale, tar flåtene strøm direkte fra batteriet og via generatorene. Det samme gjelder flyteelementene. Jeg har ikke koplingsskjemaet, men meningen er åpenbart at det ikke er nødvendig at rotoren går rundt for å produsere generatorstrøm; de utløses direkte fra batteriet. I min utgave står det altså ikke noe om automatisk oppblåsing av flyteelementene, men jeg tipper at det ble et krav i 2022. Jeg er mottakelig for rettelser/oppdateringer her! Den 6. august i fjor skrev Havarikommisjonen at fristen for å bevise at ting funker i henhold til reglene, var august neste år.
Jeg er usikker på om det kan bevises at flying pilot gjorde forsøk på å utløse flyteelementene. Mulig det fremkommer av FDR. En siste ting; det ser for meg ut som om det lå an til en Settling With Power / Vortex Ring State (Sjekk https://tinyurl.com/y7d8s9wp) situasjon. Jeg husker ikke om det er diskutert, men jeg tror det ikke. (Red.)
Flyforbud truer 42 helikoptre på norsk sokkel
Luftfartstilsynet varsler mulig flyforbud for nesten alle helikoptrene som frakter oljearbeidere til og fra plattformer. Det kan lamme all norsk olje- og gassproduksjon fra august.
Publisert:
I dag 10:07
Kortversjonen
- Luftfartstilsynet truer med flyforbud for helikoptre som frakter oljearbeidere, grunnet tvil om redningsflåtene om bord oppfyller sikkerhetskravene.
- Manglende dokumentasjon kan sette 42 Sikorsky S-92A-helikoptre på bakken fra august, noe som vil lamme norsk olje- og gassproduksjon.
- Sikorsky mener de kan dokumentere at sikkerhetskravene er oppfylt, og at problemet vil være løst innen fristen som myndighetene har satt.
Bergens Tidende: Årsaken er at det er oppstått tvil om livsviktige redningsflåter kan utløses slik regelverket krever. Bakgrunnen er granskingen av helikopterulykken utenfor Sotra i februar i fjor, der Reidun Hestetun (61) omkom.
– Hvis det ikke dokumenteres at redningsflåtene oppfyller kravene i regelverket i august, så blir helikoptrene satt på bakken, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon (SHK) til BT.
Det var EUs byrå for flysikkerhet (Easa) som på et møte med norske myndigheter i begynnelsen av januar satte foten ned. Dette utløste umiddelbart Luftfartstilsynets skriftlige varsel om at hele flåten av helikoptre må settes på bakken dersom det ikke ryddes opp.
Ingen flåter ble utløst
Bristows redningshelikopter som styrtet utenfor Sotra, var en Sikorsky S-92. En variant av samme helikoptertype, S-92A, står for nesten all transport av mannskap på norsk sokkel.
Det er to redningsflåter på disse helikoptrene, en på hver side. Ingen av flåtene ble forsøkt utløst i ulykken, og fem personer berget så vidt livet etter 50 minutter i det iskalde vinterhavet. Den Equinor-ansatte sykepleieren Reidun Hestetun omkom.
I utgangspunktet hadde produsenten Sikorsky gitt de to selskapene som opererer på norsk sokkel, Bristow og CHC, beskjed om at deres 42 S-92A-helikoptre var utstyrt i tråd med regelverket.
– Det tok de for god fisk. De var i god tro, sier Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon.
SHK var ikke like sikre, etter å ha begynt å undersøke hva som faktisk skjedde da Bristow-helikopteret gikk ned utenfor Sotra.
De samlet etter hvert ulike myndigheter og Sikorsky til et møte.
– Vi stilte spørsmål om dette virkelig stemte, sier Halvorsen.
I begynnelsen av januar var det et nytt møte, denne gang mellom SHK, Luftfartstilsynet og Easa.
Luftfartstilsynet skriver i et brev etter møtet at «Easa gjorde det helt klart» at det ikke var dokumentert samsvar med regelverket, verken av Sikorsky eller annen ansvarlig produsent.
Fire omkom utenfor Skottland
Utfordringer med å løse ut redningsflåter, slik som i Sotra-ulykken, er nettopp det regelverket omhandler.
I 2013 styrtet et helikopter med oljearbeidere utenfor Skottland. Fire av passasjerene omkom. Den britiske havarikommisjonen kom med en rekke sikkerhetsanbefalinger etter at ulykken var gransket. En av anbefalingene gjaldt redningsflåter.
Etter en flere år lang prosess vedtok Easa et nytt regelverk om nødutstyr for flyging over vann i 2022. Helikopterselskapene fikk to år på seg til å sørge for at alt var på plass. Det vil si at regelverket for redningsflåter trådte i kraft i august 2024.
Utsatt frist er uaktuelt
Det ble da et krav at redningsflåter skal kunne løses ut fra cockpit, eller av passasjerer i kabinen. I tillegg skal overlevende i sjøen kunne løse de ut. Dette skal kunne gjøres uavhengig av om helikopteret flyter eller har kantret.
Dette har altså ikke helikopterprodusenten eller helikopterselskapene dokumentert at er i orden, ifølge Easa.
«I dette tilfellet er det ikke avbøtende tiltak,» skriver Luftfartstilsynets kommunikasjonsdirektør, Håvard Vikheim, i en e-post, og legger til at de heller ikke er kjent med at slike mulige tiltak eksisterer. Der er derfor ikke aktuelt med enda en utsatt frist for å løse saken.
Luftfartstilsynet konkluderer med at alle flyginger med S-92A må opphøre 4. august 2025, med mindre det er dokumentert overfor Easa at eksisterende design er i samsvar med regelverket. Alternativet er at hvert enkelt helikopter modifiseres i tråd med regelverket.
Krever «akseptabelt sikkerhetsnivå»
Frem til august flyr en samlet flåte på 42 Sikorsky S-92A på dispensasjon fra Luftfartstilsynet.
Tilsynet skriver at hele S-92A-flåten blir sett under ett, og de ber helikopteroperatørene samarbeide for å finne en løsning som gir «akseptabelt sikkerhetsnivå for passasjerer».
Sikorsky ønsker ikke å svare på BTs konkrete spørsmål, men en pressetalsperson skriver i en e-post at Sikorsky vil gi fra seg informasjon som vil vise at S-92A-flåten er utstyrt i tråd med regelverket. De er sikre på at dette vil bli bekreftet i god tid før fristen i august.
«Hvis det kreves andre handlinger, vil vi kommunisere direkte med kundene våre», skriver Sikorsky.
Det er i tilfelle Bristow og CHC.
Operatørene tror på løsning
Administrerende direktør Sondre Nordseth i Bristow skriver i en e-post at de «avventer endelig avklaring fra Easa og Sikorsky. Arbeidet er pågående, og hele bransjen jobber for å tilfredsstille dette og nye regulatoriske krav».
Han understreker at «sikkerheten til våre passasjerer og ansatte er vår øverste prioritet».
Det samme forsikrer CHCs administrerende direktør, Tore Villard. Han skriver i en e-post at «vi er trygge på at dette blir løst på en god måte innen fristen som er satt».
Equinor henviser til bransjeorganisasjonen Offshore Norge. Kommunikasjonsleder Kolbjørn Andreassen skriver i en e-post at de er kjent med saken:
«Men dette er en sak mellom Sikorsky og Easa. Det er derfor naturlig at partene svarer på spørsmål vedrørende denne saken.»
Publisert: 29. januar 2025 10:07
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.