Støysignalene ble dokumentert i flere målinger fra helikopter i Kirkenes-området, utført av eksperter i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Øvde på jamming

De kunne imidlertid ikke fastslå hva som var kilden til støyen, og holdt muligheten åpen for at det stammet fra defekt utstyr.
Nå slår Forsvarets Etterretningstjeneste fast at det var bevisst forsøk på jamming som satte GPS-en ut av spill.
«I forbindelse med øvelse Zapad 2017 kan Etterretningstjenesten bekrefte at vi både har registrert og varslet norske myndigheter om elektronisk jamming fra russisk side», skriver kommunikasjonssjef Kim Gulbrandsen i Etterretningstjenesten i en e-post til NRK.
«Blant øvingsmomentene på russisk side inngår tradisjonelt bruk av elektronisk jamming mot egne styrker. Utstyret som er i bruk er ment å forstyrre kommunikasjons- og navigasjonssystemer. Systemet som brukes er av en slik karakter at det vil kunne påvirke kommunikasjons- og navigasjonssystemer, herunder GPS-navigasjon, i grenseområdene på norsk side», skriver Gulbrandsen.
Ifølge en rapport fra Avinor ble forstyrrelsene registrert helt vestover til Alta.

Norge var ikke målet

Torsdag var pressetalsmann Ivar Moen i Forsvarets operative hovedkvarter svært tilbakeholden med å kommentere støysignalene. Men han sa til NRK at det ikke var noen indikasjoner på at russerne hadde «rettet jamming mot Norge».
Det er også Etterretningstjenestens oppfatning:
«Vi vurderer at dette ikke var rettet mot Norge, men var momenter i den russiske øvelsen,» skriver Gulbrandsen.
grenseskilt Grense-Jakobselv
Grensa til Russland går få kilometer øst for Kirkenes lufthavn, der GPS-problemene var spesielt tydelige.
Foto: Tarjei Abelsen / NRK