Mandag formiddag forklarte en Statoil-ansatt seg i Stavanger tingrett. Hun satt tett på forhandlingene med Norsk Helikopterservice og var arkitekten bak dokumentet som ble utformet om en intensjonsavtale 23. juni 2016.
I november 2016 fikk hun greie på at Statoil hadde iverksatt en intern gransking på grunn av korrupsjonsmistanke. Hun fikk da følgende beskjed fra sin overordnede i Statoil:
– Vi vet ikke hva granskingen finner, så vi kan umulig signere en avtale, sa hun i retten.



Advokat Thomas Naalsund representerer Statoil i saken. Til høyre er Morten Sundt, Statoils leder for luftfartstjenester.
Aasland, Jarle

Sluttet i Statoil

Like etter denne beskjeden ble hun tatt av saken i Statoil. Dette skjedde 17. november. Statoil hadde da siden rundt 20. oktober satt i gang en intern undersøkelse etter at en varsler ga beskjed om mulig korrupsjon mellom en Statoil-ansatt og en ansatt i Norsk Helikopterservice.
Hun forklarte også at hun sluttet i Statoil i januar 2017.

Ville egentlig ha CHC

Statoil ville egentlig ha en avtale med Norsk Helikopterservice på ett eller to år, først og fremst i påvente av at CHC Helikopter Service kom på banen med erstatningshelikopter for søk og redning, SAR-helikopter. Dette kunne skje i løpet av ett og et halvt til to år.
Statoil ventet på at CHC Helikopter Service kunne levere flere SAR-helikoptre, derfor var en avtale med Norsk Helikopterservice nødvendig for en kortere periode.
Bakgrunnen for at Norsk Helikopterservice har saksøkt Statoil for kontraktsbrudd, er at helikopterselskapet mener det hadde en avtale med Statoil om å levere et SAR-helikopter.

Statoil på sin side hevder at det bare dreide seg om en intensjonsavtale. Selskapet har også påpekt at det hadde kanselleringsrett av avtalen. Endelig kansellering av avtalen skjedde da korrupsjonssaken sprakk 15. desember i fjor. Da fikk offentligheten vite at en Statoil-ansatt og en ansatt i Norsk Helikopterservice var siktet for korrupsjon.



Arne Sigve Nylund, konsernsjef for produksjon og utvikling for norsk sokkel i Statoil, var øverste ansvarlig for helikopterinstruksen om å skaffe så mange helikoptre som mulig i begynnelsen av juni 2016.
Fredrik Refvem

Ønsket en ferdig avtale

Statoil-vitnet, som jobbet med forhandlingene med Norsk Helikopterservice, forklarte at intensjonsavtalen ble signert 23. juni 2016. Hun bekreftet at det var hun som utarbeidet avtalen.
- Dette har jeg brukt med utgangspunkt i en lignende intensjonsavtale vi har gjort før. Men det er ikke noe klipp og lim. Jeg har laget dette ut fra en mal vi har og fylt inn nødvendige opplysninger,
Hun la også til at Statoil ikke hadde klart å få på plass en ferdig kontrakt før fristen gikk ut klokken 15.00 23. juni derfor ble det laget en intensjonsavtale.
-Vår intensjon var å sende over et kontraktutkast, møtes med leverandør, ta en kikk på dette sammen og forhandle avtalen ferdig, forklarte hun i retten.

Hun viste til sykdom i organisasjonen, at flere ansatte «hadde mye på tallerkenen» og at det var mye å gjøre med helikopterleverandøren CHC Helikopterservice som hovedårsak til at møte og endelig kontraktsignering ble utsatt. For øvrig påpekte hun at CHC ikke var glad for at Statoil forhandlet med Norsk Helikopterservice om et helikopter som skulle erstatte et helikopter som CHC på det tidspunktet ikke kunne levere.
Møte fant sted 7. september i 2016, og den Statoil-ansatte ble spurt fra Statoils advokat Thomas G. Naalsund om det på noe tidspunkt ble gitt uttrykk for at partene hadde en forpliktende avtale. Dette tilbakeviste vitnet.



Dag Steinfeld og Christine Larsen Kalsvik representerer Norsk Helikopterservice.
Aasland, Jarle
Hun ble også spurt om hun husket en samtale med Norsk Helikopterservice hvor det ble referert til at partene hadde en avtale.
– Tja, jeg er ikke sikker, men klarer ikke å ta det igjen, svarte den Statoil-ansatte.
Dag Steinfeld, advokaten til Norsk Helikopterservice, ville på sin side vite om hvor lang tid det skulle ta før den endelige avtalen skulle signeres, etter at intensjonsavtalen kom på plass 23. juni 2016.
– Her var det veldig mange aktiviteter, ikke bare med Norsk Helikopterservice, men også øvrige leverandører. Det var snakk om prioriteringer, jeg vil ikke si at vi prioriterte den ene foran enn den andre, men vi hadde veldig mye å gjøre. Vi ønsket å ha på plass en avtale i løpet av august, sa hun.


Egengrense på 10 millioner

Hun forklarte også at hun var i gruppen på fem personer som vurderte og fant ut at Norsk Helikopterservice kunne levere tjenesten om SAR-helikopter.
Noe som kunne ha en kostnad på 236,5 millioner kroner for Statoil for en avtale for to pluss tre år, påpekte den Statoil-ansatte at hun bare hadde fullmakt til å inngå kontrakter på 10 millioner kroner.
Hun, som de andre Statoil-vitnene forklarte i forrige uke, sa i retten også at det var usikkerhet knyttet til helikopteret Norsk Helikopterservice skulle levere.
Fredag i forrige uke tilbakeviste vitner, blant dem konsernsjef Don Wall i HNZ – som eier 49,9 prosent av Norsk Helikopterservice – at Norsk Helikopterservice ville hatt problemer med å levere helikopteret til avtalt tidspunkt, 10 januar. 2017.