Under
Super Bowl 50 i fjor var det Black Hornet som sørget for overvåkning. Dette var
den eneste uav/dronen som var godkjent brukt i San Francisco. Midt i bildet
står Ole Aguirre sammen med to andre FLIR UAS-ansatte. De bevæpnede tilhører
FBI Hostage Rescue Team som de jobbet for hele SB50-uka. (Bilde: FLIR UAS)
FLIR UAS - PD-100 BLACK
HORNET
Etter det amerikanske oppkjøpet har den norske
droneprodusenten fortsatt å utvide her hjemme
Jakter
storkontrakt med den amerikanske hæren.
FORSVAR
- 20. OKT. 2017 - 05:15
De har gått litt under radaren, selskapet vi
kjente som Prox Dynamics, etter milliardsalget til amerikanske FLIR Systems for
snart et år siden.
Men selv om det har gått i stealth-modus, uten
pressemeldinger og med minimalt av medieomtale, betyr ikke at droneprodusenten
har buklandet, tvert imot:
Denne måneden har selskapet, som nå heter
FLIR Unmanned Aerial Systems AS, vunnet en ny og viktig kontrakt om
levering av Black Hornet til det australske forsvaret.
I tillegg bedømmer de selv at de er i teten i
den store konkurransen om å utstyre framtidens amerikanske soldat med nye
sensorer - det digre programmet som heter «Soldier Borne Sensor» (SBS) og som
innebærer at US Army over en periode ønsker å anskaffe over 7.000
nano-uav-systemer.
- Ble
amerikansk: Den norske droneprodusenten er solgt for 1,1
milliarder kroner
Meget viktig
kontrakt
Det skal lyses ut anbud i første kvartal 2018 og
kontrakttildeling er ventet allerede til sommeren. Det er naturligvis
mange om beinet innenfor dette området, og flere har det blitt siden den
knøttlille norske dronen ble tatt i bruk av militære for fem år siden.
Et tjuetall konkurrenter må Flir UAS regne med å
danke ut på veien med sitt system der spydspissen er helikopteret PD-100 Black
Hornet som er en del av det som gjerne kalles «personlig
rekognoseringssystem» (PRS) - eller enda mer treffende: «soldatens flygende
kikkert».
– At US Army nå har besluttet å gå til denne
anskaffelsen, er noe av det viktigste som har skjedd. Dette er det store
programmet vi har jobbet for i flere år nå, forteller Ole Aguirre som er
direktør for uas-strategi og myndighetskontakt i Flir UAS.
Når det gjelder den nye kontrakten med Australia,
er den verdt 54 millioner kroner. Dette var faktisk den tredje Black
Hornet-kunden allerede i 2013, og forsvarsdepartementet der anskaffet også et
betydelig antall Black Hornet 2 til test og evaluering før det ble utlyst en
formell nano-uav-konkurranse som Flir UAS altså vant.
- Droneskvadronen: Her tar Forsvaret i bruk sine nye Black Hornet
«Denied gps»
Teknisk Ukeblad har fått oversendt
kravspesifikasjonene fra amerikanske Program Executive Office (PEO) Soldier.
For å kunne vurderes i SBS-konkurransen, skal sensoren stort sett ikke kunne
ses eller høres på 30 meters hold. Det kreves 256 bit-kryptering på datalinja,
minst 900/300 meter rekkevidde innenfor/utenfor synsvidde, utholdenhet på minst
15 minutter og en maksimalvekt på 227 gram. Farkosten skal kunne fly i 10
knop konstant vind og med vindkast på 20 knop. Hele systemet, inkludert
basestasjon og batterier, kan ikke veie mer enn 1,36 kg.
Til sammenligning kan PD-100 fly opp til 1,6
kilometer fra bakkestasjonen, har 25 minutters utholdenhet, mens selve dronen
kun veier cirka 18 gram. Den takler 15 knop konstant vind og vindkast på 20
knop. Den har også meget lav støysignatur og liten visuell signatur.
Produsenten sier at de går utover kravene som
stilles og dessuten kommet mye lengre når det gjelder såkalt «denied
gps-kapasitet», som er et hett tema for tida. Det vil at man for eksempel skal
kunne fly Black Hornet uten bruk av gps, nært bygninger med gps-skygge og inne
i bygninger.
– Dette tror vi gjør oss helt unike i dette
segmentet og plasserer oss i «pole position» til å vinne dette programmet, da
kravene til et slikt system er veldig innenfor det vi i dag kan levere med vårt
Black Hornet PRS-system, sier Aguirre.
- Elevert
sensor: PD-100 kan bli integrert på norske CV90-vogner
Må passe vekta
PD-100-systemet har vært i kontinuerlig
utvikling siden 2007, og ble operativ for snart fire år siden. Dronen
fikk midtlivsoppdatering i
2014, samtidig som at en ny nattversjon ble klar.
Med støtte fra det norske forsvarsdepartementet
har de tilpasset PD-100 PRS med ulike nye kapasiteter for å møte alle krav som
US Army stiller i sine spesifikasjoner. Det dreier seg blant annet om
modularitet som ikke tidligere Black Hornet-systemer har hatt. Dette går på
mulighet til å bytte ut sensorer og batterier i felt, samt et vesentlig bedre
bilde/video fra helikopteret, både dag og natt.
Daværende sjef ARCIC, nåværende
National Security Advisor, J.R. McMaster, under en privat demonstrasjon i 2016.
Til venstre: Salgsdirektør Arne Skjærpe. Foto: FLIR UAS
Med den nye teknologien som er utviklet, vil
systemet i fremtiden kunne operere enda mer autonomt og potensielt i samarbeid
med andre autonome farkoster. En annen evne er det som kalles «perch &
stare» både innendørs og utendørs, det vil si at dronen kan lande og brukes som
stasjonær sensor før den returnerer til hjemmebasen, i tillegg til altså å
kunne operere i områder som er fullstendig jammet for radio- og gps-signaler.
Det er også utviklet en helt ny rotorsystem som
gjør Black Hornet enklere å produsere i større antall, raskere og ved flere
produksjonsfasiliteter ved økt etterspørsel.
Et grunnleggende krav er vekt - hvordan øke
soldatens kampevne uten at det blir mer fysisk å bære på. Det skal være nok av
dem som strever med å klare vektkravet på selve dronen. Ifølge Aguirre er det
ingen av de nye konkurrentene på markedet som er i nærheten av dem hva gjelder
vekt versus ytelse.
- Først
med verdens minste FLIR-kamera: Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre
har den blitt
Kjøretøybasert
Ved siden av muligheten for SBS-leveranse til USA
satser selskapet videre på en kjøretøybasert uav-løsning. Dette skjer i
samarbeid med det norske forsvaret som har gitt FLIR UAS oppdraget med
å utvikle og teste det som kalles «Vehicle Reconnaissance System»
(VRS).
Her gjør Black Hornet i prinsippet den samme
jobben for vognføreren som den gjør for soldaten, skaffer umiddelbar
situasjonsforståelse og oversikt over hva som befinner seg bak neste
bakketopp eller rundt neste hushjørne.
For Norges del er de nye CV90-kampvognene i første
omgang mest aktuelle til å få flygende sensorer, og mye av jobben handler om å
integrere Black Hornet i bms (stridsledelsesverktøy, «battlefield
management system») og ics (kampsystem, «Integrated Combat Solution»).
Demonstrasjon av PD-100 integrert på
CV90 under BAHNA i Tsjekkia i juni 2016. Bildet fra dronen. Foto: Thomas
Torjussen
Kampvognene, som allerede har mye god optikk og
gode sensorer, krever tross alt «line of sight» (LOS) i dag. Siktemidlene er
dessuten følsomme for tåke, regn og snø. Den eneste måten å få en sikker
identifisering, er å komme nært nok. Med dronen i framskutt posisjon, slipper
man å eksponere seg selv og man har en helt annen allværskapasitet.
Felles-demonstrasjon
Det er inngått samarbeid med andre deler av
industrien, i første omgang med Kongsberg Defence & Aerospace som
leverer ICS og Teleplan som leverer NorBMS.
På The Association of the United States Army
årlige møte (AUSA) i Washington D.C. i forrige uke, demonstrerte Flir UAS og
Kongsberg systemet sammen. I fjor sommer viste Flir UAS fram en
demonstrator i samarbeid med kampvognprodusenten BAE Systems Hägglunds på
våpenmesser i Europa.
– VRS er en aktuell løsning for oppgraderering av
flere kjøretøysprogrammer i både USA og andre land. Vi har stor tro på at dette
markedet blir minst like stort som PRS fremover, sier Aguirre.
Pilotprosjektet ble formelt startet mellom
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og FLIR UAS i april i år og varer ut juni
2019. Våpenskolen på Rena sammen med andre deltakere i referansegruppen fra
Forsvaret er sterkt involvert i å ta fram teknisk løsning. Planen er å
gjennomføre de første testene på kjøretøy høsten 2018.
- Forhandler
med sveitsere og koreanere: Den norske hæren får nytt artilleri til jul
Satser i Norge
Ni år etter at selskapet ble etablert, ble altså
Prox Dynamics solgt for 132 millioner dollar til amerikanske FLIR Systems
i november i fjor. Kjøperen er verdens største produsent av termiske kameraer
og tilhørende komponenter og overtok den norske droneprodusenten som ledd i en ny
satsing innenfor flygende sensorer.
Da amerikanerne inviterte presse til kake og
seremoniell kontraktsignering, understreket de at virksomheten i Norge
skulle fortsette. Ikke bare det, det ble også fortalt om ambisjoner for videre
utvikling av PRS-plattformen. Dette var åpenbart ikke bare prat:
Daværende FLIR Systems-sjef Andy
Teich (t.h) fikk en Black Hornet 2T av Prox Dynamics-gründer Petter Muren under
overtakelsessigneringen i november i fjor.Foto: Eirik Helland Urke
Hovedkontoret er fortsatt på Hvalstad i Asker
kommune og produksjonen foregår fortsatt på Eggemoen i Ringerike kommune.
Flir UAS-sjef Gudmund Kjærheim opplyser at de i
perioden siden de ble kjøpt opp ikke har mistet en eneste ingeniør, men i
stedet ansatt flere nye.
– Det sier litt om hvor bra det oppleves å jobbe
under trygge forhold med nye sterke eiere som gir oss stor frihet til å utvikle
verdensledende teknologi, sier han.
Selskapet har i overkant av hundre ansatte i Norge
i dag og søker stadig etter flere, først og fremst ingeniører. Per dags
dato er dronesystemet solgt til 26 ulike nasjoner, i hovedsak til militære
kunder.
Fra Black
Hornet-opplæring av instruktører på Luftforsvarets taktiske flyskole (LFTS) på
Rygge høsten 2015.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.