‘Sully’ Sullenberger støtter Ryanair-piloterne
Piloten fra “Miraklet på Hudson” støtter de protesterende Ryanair-piloter og minder Ryanairs ledelse om hvad det er for en bedrift en pilot reelt står i spidsen for.
En af de mest prominente piloter i international luftfart støtter i meget direkte vendinger piloterne i Ryanair og det oprør mod selskabets ledelse, som er rullet henover selskabet de senere måneder.
Det er den amerikanske flykaptajn Chesley Sullenberger med kælenavnet ”Sully”. Han blev verdensberømt, da han i januar 2009 landede et Airbus A320-fly fra US Airways på Hudson Floden i New York. Flyets motorer satte ud efter mødet med en større flok gæs umiddelbart efter starten fra New Yorks La Guardia-lufthavn. Sully brugte herefter blandt andet sine erfaringer fra svæveflyvning til at lande flyet sikkert på den store flod og redde de 155 ombordværende passagerer og besætningsmedlemmer.
En bedrift, der blev døbt ”Miraklet på Hudson” og sidste år blev genskabt i en film med Tom Hanks i hovedrollen som Sully.
Skubbe et rør gennem atmosfæren
Som repsons til piloternes utilfredshed med arbejdsforholdene i Ryanair har Ryanairs ofte åbenmundede og meget ligefremme topchef, Michael O’Leary, sagt, at piloter har ”et meget nemt job” og at computere tager sig af det meste af flyvningen.
Som repsons til piloternes utilfredshed med arbejdsforholdene i Ryanair har Ryanairs ofte åbenmundede og meget ligefremme topchef, Michael O’Leary, sagt, at piloter har ”et meget nemt job” og at computere tager sig af det meste af flyvningen.
Chesley Sullenberger er ikke overraskende uenig.
”Luftfartstopchefer bør aldrig glemme, at mens piloter gør flyvning utrolig sikkert og rutinepræget, så er det ikke nemt,” siger Chesley Sullenberger til den irske avis The Sunday Business Post.
Han mener de bør tænke over hvad det reelt er piloterne gør.
”De bør huske på, at når vi flyver i et fly, så det vi i virkeligheden gør, det er at skubbe et rør fyldt med mennesker gennem atmosfæren, syv eller otte miles over jorden med en fart på 80 procent af lydens hastighed. I et fjendtligt miljø med et lufttryk, der er en fjerdedel af trykket på jorden og med en udendørstemperatur på minus 70 grader. Og vi må returnere det sikkert til jorden hver gang,” understreger Chesley Sullenbergerr.
Droppe deres ferie
Balladen i Ryanair opstod, da selskabet fik en akut mangel på piloter til at bemande sine cockpit. En stor gruppe piloter skulle nemlig have afviklet deres ferie langt hurtigere end først planlagt. Derfor stod Ryanair overfor at måtte aflyse tusindvis af flyvninger, hvis ikke de kunne få piloterne til at droppe deres ferie. Ryanair tilbød piloter store beløb for at gå på arbejde i stedet for at feriere.
Balladen i Ryanair opstod, da selskabet fik en akut mangel på piloter til at bemande sine cockpit. En stor gruppe piloter skulle nemlig have afviklet deres ferie langt hurtigere end først planlagt. Derfor stod Ryanair overfor at måtte aflyse tusindvis af flyvninger, hvis ikke de kunne få piloterne til at droppe deres ferie. Ryanair tilbød piloter store beløb for at gå på arbejde i stedet for at feriere.
Hovedparten af piloterne ønskede dog ikke at tage imod Ryanairs tilbud. Og derfor har selskabet været nødt til at aflyse tusindvis af flyvninger.
Uroen har fået piloter på tværs af Ryanairs mere end 80 europæiske baser til så småt at begynde at organisere sig og i kor forlange mere respekt fra ledelsen for deres arbejde og bedre arbejdsvilkår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.