Brudd på akslingen har såvidt jeg husker skjedd minst tre ganger tidligere, alle med Bell 212. Den siste i Canada i 2002. Det var en i dansk sektor av Nordsjøen, tror det var rundt 1984. Det var tap av liv der. Sjekk ASN for flere. I 1975 hadde HS en "broken shaft" uten tap av liv. (Red.)
9. oktober skjedde det en nestenulykke på Bardufoss. Her fra da
Luftforsvarets 339. skvadron transporterer soldater fra Hæren ved hjelp av sine
Bell 412 helikoptre under Cold Response 2014.
FOTO: LARS MAGNE HOVTUN / HÆREN/FORSVARETS
MEDIESENTER
Oppdatert i dag, for 36 minutter siden
– Det er første gang dette skjer – på 19 millioner flytimer med Bell
412 og 212 over hele verden, sier skvadronsjef Eirik Stueland ved
339-skvadronen til Forsvarets forum, som omtalte saken først.
Etter en treningstur i luftrommet på Bardufoss 9. oktober skjedde det
en nestenulykke. Helikopteret stod på en landingstralle – fortsatt med motoren
i gang, da piloten hørte et smell og instrumentet for halerotoren viste at
turtallet gikk i null.
Maskinen ble da slått av og parkert for videre undersøkelser.
– Da fant man ut at det var et brudd mellom rotor og girkasse. Det ble
derfor satt ned en undersøkelseskommisjon av Forsvarets operative hovedkvarter,
og undersøkelsene pågår fortsatt, sier Stian Roen, kommunikasjonssjef i
Luftforsvaret til NRK.
En aksling i girkassen som driver halerotoren var altså knekt tvers av,
noe som kunne fått store konsekvenser dersom helikopteret var i lufta da det
skjedde.
– Uten drift på halerotoren ville helikopteret begynt å rotere,
forteller Stueland.
Det er foreløpig ikke konkludert med hva årsaken til hendelsen er.
– Tar hendelsen på alvor
Skvadronsjef Eirik Stueland sier til Forsvarets forum at den ødelagte
akslingen er sendt til USA for nærmere undersøkelser.
– Hele flåten av denne type maskiner er satt på bakken mens videre
undersøkelser pågår.
Norge har 18 Bell-maskiner i to versjoner som er fordelt på Bardufoss
og Rygge. En av disse versjonene er tatt ut av bruk inntil videre.
Kommunikasjonssjef Stian Roen vil ikke gå nærmere inn på eksakt hvor
mange maskiner som nå står på bakken.
– Vi kommenterer aldri antall, men det er viktig for meg å presisere at
vi fortsatt har flere Bell-helikoptre som er operative og som står i beredskap,
og som gjør de oppgavene vi utfører daglig.
Fram til undersøkelseskommisjonen har konkludert vil Forsvaret avvente
å fly med enkelte maskiner for å ivareta flysikkerheten.
– Vi tar denne hendelsen på alvor. Når slike ting oppstår er det først
og fremst flysikkerheten vi er opptatt av, vi må ivareta personell og materiell
– og vi skal unngå flere slike hendelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.