Dyr sommer for Norwegian
Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.
Norwegian kunne torsdag præsentere regnskabet for årets tredje kvartal, og det var ikke ubetinget munter læsning, selvom resultatet af anstrengelserne blev et nettooverskud på 1.031.7 mio. norske kroner, hvilket svarer til lidt mere end 800 mio. danske kroner. Det var en fremgang på fire procent trods en omsætningsvækst på 21 procent.
Men en særlig post skæmmer i regnskabet. Det er omkostningerne til de såkaldte uregelmæssigheder, der ramte Norwegian især i juli måned. Det norske lavprisflyselskab havde indlejet al ledig kapacitet i det europæiske marked for at dække trafikprogrammet. Der var således store Boeing 747-400 og Airbus A340-300 langdistancefly indsat på flere europæiske ruter, og Norwegian måtte sågar hente Hillary Clintons kampagnefly ind fra Florida-baserede Xtra Airways.
Hele manøvren med at holde trafikprogrammet kørende og omkostningerne forbundet hermed samt relativt store udgifter til de passagerer, der alligevel måtte opleve lange forsinkelser eller aflysninger, har ramt Norwegians bundlinje ganske hårdt.
Samlet har tredje kvartals uregemæssigheder kostet 620 mio. norske kroner, eller hvad der svarer til i underkanten af en halv milliard danske kroner. Det oplyste Norwegian på et investormøde i forbindelse med præsentationen af kvartalsregnskabet.
Wetlease fylder i regnskabet
Norwegian havde i tredje kvartal en enhedsomkostning på 0,30 norske kroner for hver udbudt passagerkilometer, der blev fløjet, og 10 procent af denne omkostning svarende til 0,03 norske kroner per passagerkilometer gik til de ekstraordinære omkostninger i forbindelse med de mange uregelmæssigheder.
Norwegian havde i tredje kvartal en enhedsomkostning på 0,30 norske kroner for hver udbudt passagerkilometer, der blev fløjet, og 10 procent af denne omkostning svarende til 0,03 norske kroner per passagerkilometer gik til de ekstraordinære omkostninger i forbindelse med de mange uregelmæssigheder.
“Det kostede os rundt regnet 620 millioner kroner, hvoraf 386 millioner kroner alene gik til wetlease af fly fra andre flyselskaber. Vi brugte også en del penge på at købe fridage tilbage fra piloterne, og så havde vi en omkostning på 128 millioner kroner til kompensationer i forbindelse med uregelmæssighederne,” forklarer Norwegians fungerende finansdirektør Tore Østby.
Baseret på opgørelser fra Flightstats.com sammenholdt med Norwegians egne oplysninger via trafiktallene, var der i tredje kvartal omkring 15.000 flyvninger, der var mere end 15 minutter forsinkede, og herudover var der omkring 300 aflysninger.
I sommermånederne fik Norwegian hjælp fra op imod 15 flyselskaber fra Europa og USA, og der blev blandt andet benyttet fly af typerne Boeing 737-300/400/800, Boeing 757-200, Boeing 747-400 samt Airbus A320-200 og Airbus A340-300.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.