Undertegnede hadde glede av å fly med Eskil i en P-51 Mustang i sommer. Han e` kule`! (Red.)
Her tester jagerpiloten om nye F-35 tåler norske vinterforhold
Etter mange måneder med testing i sommerlige California, har jagerpilot Eskil Amdal forflyttet seg til Alaska for å finne ut hvordan Luftforsvarets nye kampfly F-35 oppfører seg på vinterføre. I november lander de første flyene på norsk jord.
– Norge har gjort et klokt valg med F-35. Vi er snart ferdig med de fleste testene og for hver uke blir systemene mer stabile, sier testpilot i Forsvarsmateriell Eskil Amdal til NRK.
Testingen av de nye kampflyene foregår på Eielson Air Force Base like utenfor Fairbanks i Alaska.
– Vi er i full gang med å teste flyet på is. Alt går etter planen. Foreløpig er det bare 15 minusgrader, men vi produserer stadig mer is på rullebanen hver dag, sier Eskil Amdal.
Eskil Amdal er en av Norges mest erfarne jagerpiloter, og var et naturlig valg da de nye jagerflyene skulle testes og innkjøres før overflyttingen til Norge.
Amdal startet på flyskolen på Værnes i 1994 og begynte å fly F-16 i januar 1997. Han har over 3000 flytimer fordelt på flere flytyper. I dag jobber han som teknisk prøveflyger i Forsvarsmateriell. Det siste året har han vært i lufta med F-35.
12. oktober fløy han testflyet AF-2 til Eielson for å starte testing av bremseskjermen på isete rullebaner. Han var den første piloten som noensinne landet et F-35 i Alaska.
– Jeg fløy maskinen opp hit fra California, en tur på seks timer og fem drivstoffyllinger i lufta, forteller han.
I Alaska tester han kampflyet sammen med testflygere fra produsenten og det amerikanske luftforsvaret (USAF). Glatt rullebane og sterk vind skal nemlig ikke være en hindring for at F-35-pilotene lander trygt. Det sørger en spesialutviklet bremseskjerm for.
– Jeg vil være her lengst av alle. Vi vil være helt sikre på at Norge får et fly som fungerer optimalt.
– Dette flyet er det mest moderne som finnes. Det er større enn F-16, og det merkes. Samtidig har det en nesten dobbelt så stor motor, og er ingen sinke i luften. Flyet ha med seg store våpenlaster uten at det merkes på flyet, og det er noe helt annet enn hva vi har sett tidligere, sier Amdal.
De to flyene er imidlertid ikke så ulike i hvordan de flyr.
– Mange jagerfly flyr relativt likt og hastigheten for landing og takeoff er stort sett like. Men å oppleve hvordan sensorene og systemene jobber sammen er fantastisk, her er det ingen andre fly som kan måle seg, heller ikke F-22, sier Amdal.
– I januar er det for kaldt her til å lage den isen vi trenger. Da er det gjerne 40 minusgrader. Flyet er ikke begrensningen, men vannet fra sprederen fryser før det treffer bakken, og vi får derfor ikke forhold til å teste, sier Amdal.
Det er ikke første gang Eskil Amdal er med på å skrive flyhistorie. I september i fjor satt jagerpiloten bak spakene da det legendariske Starfighter-flyet «The Widowmaker» gjorde comeback i lufta – for første gang på 33 år.
Amdal ble håndplukket av «Starfighterens venner» i Bodø til å gjennomføre flygingen.
– Å fly Starfighter har vært en drøm siden jeg var liten gutt. Flyet var stor del av den kalde krigen, derfor er dette så spesielt, sa han til NRK den gang.
Når de første F-35-flyene på norsk jord, skal det holdes en offisiell seremoni på Ørland flystasjon den 10. november. Amdal ser fram til at flyene lander i Norge.
– Ja, det blir spennende å se hvordan flyene fungerer i vinterlandet Norge, sier Eskil Amdal.
– Vi er i full gang med å teste flyet på is. Alt går etter planen. Foreløpig er det bare 15 minusgrader, men vi produserer stadig mer is på rullebanen hver dag, sier Eskil Amdal.
Flydd F-16 siden 1997
Amdal startet på flyskolen på Værnes i 1994 og begynte å fly F-16 i januar 1997. Han har over 3000 flytimer fordelt på flere flytyper. I dag jobber han som teknisk prøveflyger i Forsvarsmateriell. Det siste året har han vært i lufta med F-35.
Tester bremseskjerm
– Jeg fløy maskinen opp hit fra California, en tur på seks timer og fem drivstoffyllinger i lufta, forteller han.
I Alaska tester han kampflyet sammen med testflygere fra produsenten og det amerikanske luftforsvaret (USAF). Glatt rullebane og sterk vind skal nemlig ikke være en hindring for at F-35-pilotene lander trygt. Det sørger en spesialutviklet bremseskjerm for.
– Jeg vil være her lengst av alle. Vi vil være helt sikre på at Norge får et fly som fungerer optimalt.
– Et voldsomt framskritt
Etter mange år blant spakene på arbeidshesten F-16 er det stor overgang til det høyteknologiske F-35 Joint Strike Fighter.– Dette flyet er det mest moderne som finnes. Det er større enn F-16, og det merkes. Samtidig har det en nesten dobbelt så stor motor, og er ingen sinke i luften. Flyet ha med seg store våpenlaster uten at det merkes på flyet, og det er noe helt annet enn hva vi har sett tidligere, sier Amdal.
De to flyene er imidlertid ikke så ulike i hvordan de flyr.
– Mange jagerfly flyr relativt likt og hastigheten for landing og takeoff er stort sett like. Men å oppleve hvordan sensorene og systemene jobber sammen er fantastisk, her er det ingen andre fly som kan måle seg, heller ikke F-22, sier Amdal.
For kaldt i januar
Amdal blir i Alaska fram til mars 2018, men testingen tar en pause midt på den kaldeste vinteren.– I januar er det for kaldt her til å lage den isen vi trenger. Da er det gjerne 40 minusgrader. Flyet er ikke begrensningen, men vannet fra sprederen fryser før det treffer bakken, og vi får derfor ikke forhold til å teste, sier Amdal.
Håndplukket til å fly Starfighter
Amdal ble håndplukket av «Starfighterens venner» i Bodø til å gjennomføre flygingen.
Lander på norsk jord i november
Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly med våpen og utstyr til en verdi av 71,5 milliarder kroner fra verdens største våpenprodusent, Lockheed Martin. Så langt har Stortinget gitt fullmakt til å bestille 40 fly. Om dagens plan holdes, vil Norge få sine siste fly i 2024.Når de første F-35-flyene på norsk jord, skal det holdes en offisiell seremoni på Ørland flystasjon den 10. november. Amdal ser fram til at flyene lander i Norge.
– Ja, det blir spennende å se hvordan flyene fungerer i vinterlandet Norge, sier Eskil Amdal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.