Trækker seks A380´ere ud af trafikprogrammet
Malaysia Airlines trækker sine Airbus A380-fly ud af ruteproduktion og vil fremover kun bruge dem til muslimske pilgrimsflyvninger.
Malaysia Airlines vælger nu at parkere sine sidste seks Airbus A380-dobbeltdækkerfly og fremover kun anvende dem til ad hoc-charterflyvninger. Den 5. marts næste år vil selskabet således ikke længere anvende flytypen på ruten mellem Kuala Lumpur og London Heathrow. Den eneste rute, som Malaysia Airlines i dag bruger flytypen på.
De store fly med knap 500 sæder har været svære at fylde efter selskabets annus horibilis i 2014, hvor ét Malaysia Airlines-fly forsvandt sporløst og et andet blev skudt ned af et missil over Ukraine. De sidste tre år har selskabet gennemgået en voldsom rekonstruktionsproces, som manøvren med at trække Airbus A380-flyene ud af ruteproduktionen er en del af.
Malaysia Airlines vil forsøge at leje flyene ud til flyvninger med muslimske pilgrimme til og fra Mekka i Saudi-Arabien. Derfor vil flyenes kabiner blive ombygget fra den nuværende tre-klasses konfiguration til en ”high density”-konfiguration alene med economy class-sæder. I dag har Malaysia Airlines otte first class-sæder, 66 business class-sæder og 420 economy class-sæder på sine Airbus A380’ere. Flyene vil formentlig nu få plads til mere end 650 passagerer.
Længere flyvepauser
Fremover vil Malaysia Airlines i stedet benytte fire Airbus A350-900 fly på London-ruten. De er en del af de seks A350’ere, som Malaysia Airlines har leaset ind til at erstatte de Boeing 777-200 fly, som Malaysia Airlines allerede har parkeret på jorden, samt Airbus A380’erne.
Fremover vil Malaysia Airlines i stedet benytte fire Airbus A350-900 fly på London-ruten. De er en del af de seks A350’ere, som Malaysia Airlines har leaset ind til at erstatte de Boeing 777-200 fly, som Malaysia Airlines allerede har parkeret på jorden, samt Airbus A380’erne.
Det ene af de seks Airbus A380-fly har ikke været i luften i flere uger og flere af de andre fly har også holdt længere flyvepauser den senere tid. Flyene trækkes løbende ud af ruteproduktionen, så den ene af de to daglige London-flyvninger fra 15. januar vil blive betjent med Airbus A350-fly. Og den 5. marts tager A350’erne så helt over.
Svært at finde kunder
Det er endnu uvist om Malaysia Airlines vælger at beholde alle seks Airbus A380-fly og bruge dem til charterflyvninger med muslimske pilgrimme eller om selskabet kan finde købere til et eller flere fly.
Det er endnu uvist om Malaysia Airlines vælger at beholde alle seks Airbus A380-fly og bruge dem til charterflyvninger med muslimske pilgrimme eller om selskabet kan finde købere til et eller flere fly.
Airbus har de senere år haft særdeles svært ved at finde kunder til helt nye Airbus A380’ere. Men det portugisiske wet leasing-selskab Hifly har tidligere annonceret, at de har to Airbus A380-fly på vej ind i sin flåde af langdistancefly, som selskabet lejer ud med besætninger til andre flyselskaber i kortere eller længere tid. Det vides dog ikke om det er to fly fra Malaysia Airlines eller nogle af de Airbus A380-fly som Singapore Airlines er ved at pensionere. Onsdag var det præcis ti år siden Singapore Airlines som det første selskab modtog sit første Airbus A380 fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.