Det er landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, som forteller at selskapet nå går til søksmål mot SAS i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.
Årsaken er at SAS under og etter pilotstreiken i har nektet for å ha erstatningsansvar etter EUs regelverk, og dermed å utbetale erstatning til rammede passasjerer.
Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge
Andreas Hermansson er landssjef for Airhjelp i Norge.
Foto: Airhelp
– Vår tålmodighet er slutt i denne saken, og nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et erstatningsansvar, sier Hermansson.
Selskapet mener at alle passasjerene som opplevde kansellering eller forsinkelser på minst tre timer i løpet av pilotstreiken, har krav på inntil 600 euro i kompensasjon, etter EUs såkalte EC 261-regelverk.
Med dagens eurokurs tilsvarer det inntil 6000 norske kroner.
Det sentrale spørsmålet i saken er trolig om en streik av denne typen er å regne som en hendelse utenfor selskapets kontroll (force majeure) i juridisk forstand.

Mener rettsavgjørelsen i Sverige vil få betydning for Norge

Utfallet vil trolig være avgjørende for hvordan streikesaker skal behandles i nordiske domstoler i fremtiden.
– Blir SAS dømt til å betale erstatning til alle sine passasjerer i en domstol i Sverige, vil dette bety at norske passasjerer får sine rettigheter bekreftet. Målet er også å få EU-Domstolen til å vurdere hvordan regelverket skal håndheves. En dom i denne saken vil skape presedens for andre erstatningssaker i forbindelse med streik, mener Hermansson.