SAS saksøkes etter pilotstreiken
NTB
1
time siden
Selskapet
Airhelp saksøker SAS på vegne av flypassasjerer som har søkt om erstatning
etter pilotstreiken i vår.
Pilotstreiken i SAS fra 26. april
til 3. mai førte til at omtrent 4.000 flyginger ble innstilt, noe som rammet
over 370.000 passasjerer.
– Vår tålmodighet er slutt i denne
saken, og nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et
erstatningsansvar, sier Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge.
Ekstraordinær
Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS
sier til NRK
at selskapet har betalt for hotellopphold og annen kompensasjon for rammede
passasjerer.
– Denne streiken var en lovlig
streik, der vi ikke hadde noen evne til å tvinge folk tilbake på jobb. Det er
en ekstraordinær hendelse utenfor selskapets kontroll, og da gjelder ikke denne
avgiften, sier han til NRK.
Rettssak
i Sverige
Airhelp viser til en EU-dom fra i
fjor og mener flyselskapet er erstatningspliktig ved en streik. Selskapet mener
passasjerene ikke bare har rett til å få refundert billettpengene, men om en
standardisert kompensasjon dersom man kommer fram mer enn tre timer forsinket.
Ifølge EUs EC261-regelverk kan passasjerer få opptil 600 euro.
Saken mellom SAS og Airhelp skal
prøves i rettssystemet i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.
– Airhelp går til sak i Sverige og
Danmark med det formål å bringe saken inn for EU-domstolen. Avgjørelsen fra
EU-domstolen vil dessuten skape presedens for hvordan erstatningssaker i
forbindelse med streik blir behandlet i fremtiden, både i Norge og resten av
Europa, sier Hermansson.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.