·
LUFTFART
·
27. AUG. 2019 - 15:01
Foreløpig er det for tidlig å si hva som førte til
at motoren sviktet på Norges eneste elfly for to uker siden.
De første undersøkelsene indikerer at batteriene hadde høy ladestatus og -kapasitet da motorsvikten oppsto, akkurat slik fartøysjefen fortalte media etter den vellykkede nødlandingen. Det gjenstår fortsatt å få lastet ned data fra batteriets tilhørende elektronikk, som kan bidra til en grundigere analyse av batteriets helsetilstand. Det var på ettermiddagen onsdag 14. august at Avinors eksperimentelle elfly (LN-ELA) av typen Pipistrel Alpha Electro mistet motorkraften på vei til Arendal lufthavn Gullknapp. Flygeren, Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, lyktes med å nødlande i Nornestjønn og endte opp-ned, flytende i vannet.
Undersøkes i
Slovenia
Alpha Electro-flyene er ikke utstyrt med
ferdsskriver. Men samlet sett er det såpass mange instrumenter med
lagringsenheter om bord at det kan være gode muligheter for å kartlegge
flyturen og flyets tilstand godt.
Et av de vesentlige instrumentene overvåker motor
og batteri, og havarikommisjonen håper å kunne hente ut data fra dette
minnekortet. Det er også en gps i flyet, samt høydemåler og kunstig horisont,
som alle lagrer data.
Den første
flygningen med Pipistrel Alpha Electro-flyet i Norge fant sted i juni 2018.
– Neste trinn blir å få ut motor, inverter og
kjøleenhet. Dette vil bli undersøkt av produsenten under vårt påsyn, opplyser
havariinspektør Jon Sneltvedt som leder undersøkelsen hos Statens
havarikommisjon for transport (SHT).
Det som rent praktisk skjer da, er at komponentene
sendes til Pipistrel-fabrikken i Slovenia i en forseglet boks og blir stående
der uåpnet fram til de norske havariinspektørene ankommer.
Sneltvedt forteller at de har opprettet god
kontakt med flyprodusent og den slovenske havarikommisjonen som også deltar med
akkreditert representant i undersøkelsen. Produsenten har blant annet gitt
anvisning til hvordan batteriet kunne tas ut av flykroppen.
Ettersom elflyet endte opp i et tjern, har første
trinn i undersøkelsen handlet mye om å ta ut og konservere de våte
komponentene. At det er snakk om et elfly gjør at det er noen nye momenter for
havarikommisjons arbeid i hangaren på Kjeller:
– Ja, det handler for eksempel om det som har
å gjøre med mulig brannfare i et batteri som er blitt eksponert for vann, sier
Sneltvedt.
Ulik framstilling
Dette er den tredje ulykken med et Pipistrel Alpha
Electro. Den første skjedde i Nederland 13. oktober i fjor og var dessverre
fatal. Flyet havarerte på et jorde under innflygning til gressbanen
i Stadskanaal i Groningen og tok deretter fyr som følge av krasjen.
Pipistrel Alpha Electro
·
Seter: 2
·
Vingespenn: 10,6 m
·
Tomvekt: 382,5 kg
·
Maksimal avgangsvekt (MTOW): 560 kg
·
Nyttelast: 177,5 kg
·
Motoreffekt: 50 kW (kontinuerlig), 60 kW (maks 1 min)
·
Marsjfart (optimal rekkevidde): 85 knop (157 km/t)
·
VNE: 130 knop (241 km/t)
·
Steilehastighet (ved maksvekt og landingskonfigurasjon): 42 knop
·
Rekkevidde: 70 nautiske mil (130 km) + 20 prosent reserve
·
Batteri: 21 kWh (20 kWh utnyttbart)
·
Klatreevne: 1.220 ft/min (6,1 m/s)
·
Avgang- og landingsstrekning: 169/125
Pipistrel har tidligere vært tydelig på at det
ikke er noen sammenheng mellom ulykkene i Nederland og Norge. Det er ingen ting
som tyder på at flyet i Nederland mistet motorkraft.
Den andre ulykken skjedde i Sveits 3. januar i år.
Heller ikke her har det kommet noen havarirapport ennå, men beskrivelsen av
hendelsesforløpet fra den sveitsiske havarikommisjonen og den slovenske
flyprodusenten er ganske forskjellig:
Havarikommisjonen skriver at flyet mistet
motorkraft like etter avgang og deretter måtte nødlande på et jorde og ble
sterkt skadet av dette.
Teknisk Ukeblad har bedt Pipistrel-sjef Ivo
Boscarol kommentere denne ulykken satt opp Avinor-flyet der det er ganske
sikkert at motoren stoppet under innflyginga mot Gullknapp.
– Den utløsende årsaken til den harde landingen i
Sveits er noe annet. Her forsøkte flygeren å lande i kraftig vind, og skadet
flyet under landing, ikke på grunn av motorfeil. Motoren virket som den skulle,
skriver Boscarol.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.