AirHelp tapte i dag saken som er beskrevet under - (Red.)
Saksøker SAS etter pilotstreiken
370.000 passasjerer ble rammet da pilotene i SAS streiket i vår. Nå saksøker Airhelp flyselskapet på vegne av passasjerene. De mener alle har krav på erstatning.
Det er landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, som forteller at selskapet nå går til søksmål mot SAS i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.
Årsaken er at SAS under og etter pilotstreiken i har nektet for å ha erstatningsansvar etter EUs regelverk, og dermed å utbetale erstatning til rammede passasjerer.
– Vår tålmodighet er slutt i denne saken, og nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et erstatningsansvar, sier Hermansson.
Selskapet mener at alle passasjerene som opplevde kansellering eller forsinkelser på minst tre timer i løpet av pilotstreiken, har krav på inntil 600 euro i kompensasjon, etter EUs såkalte EC 261-regelverk.
Med dagens eurokurs tilsvarer det inntil 6000 norske kroner.
Det sentrale spørsmålet i saken er trolig om en streik av denne typen er å regne som en hendelse utenfor selskapets kontroll (force majeure) i juridisk forstand.
Mener rettsavgjørelsen i Sverige vil få betydning for Norge
Utfallet vil trolig være avgjørende for hvordan streikesaker skal behandles i nordiske domstoler i fremtiden.
– Blir SAS dømt til å betale erstatning til alle sine passasjerer i en domstol i Sverige, vil dette bety at norske passasjerer får sine rettigheter bekreftet. Målet er også å få EU-Domstolen til å vurdere hvordan regelverket skal håndheves. En dom i denne saken vil skape presedens for andre erstatningssaker i forbindelse med streik, mener Hermansson.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.