- Japan bestiller 42 F-35B og blir med dette den største brukeren av det nye kampflyet utenfor USA. Bestillingen kommer i tillegg til 105 F-35A, slik at den totale beholdningen blir på 147 fly.
Bygger om nye jagere
The Diplomat var først ute med å melde om den japanske beslutningen søndag. Ifølge avisa ligger prisen per fly på 130 millioner dollar.F-35B er den såkalte STOVL-varianten («short takeoff/vertical landing») av kampflyet. Som navnet indikerer, må et F-35B med våpen og fulle drivstofftanker i utgangspunktet ta av konvensjonelt, men det kan lande vertikalt.
De to relativt nye helikopterbærende jagerne «Izumu» og «Kaga», de største fartøyene i Japans såkalte selvforsvarstyrker, blir nå klassifisert som multirollejagere og skal modifiseres for å kunne ha med seg F-35B. Det dreier seg om å forsterke dekket for å takle påkjenninga av flyenes vekt og vertikale landinger, mens den mest synlige endringen blir en ny rampe på baugen.
Mens USAs hangarskip har flate dekk, har de to andre F-35B-nasjonene Storbritannia og Italia en rampe i enden av rullebanen på sine skip. Dette er det mest vanlige: I tillegg til de amerikanske hangarskipene er det bare franske «Charles de Gaulle» og brasilianske «São Paulo» («arvet» fra Frankrike) som har flate rullebaner av hangarskipene som er operative i dag.
Andre eksempler på hangarskip med spretthopp på baugen er Indias Vikrant-klasse og Kuznetsov-klassen. Sistnevnte brukes av Russland og Kina
Når det gjelder amerikansk bruk av F-35 til sjøs, benytter US Navy F-35C på sine hangarskip, mens B-versjonen er i bruk hos US Marine Corps på deres amfibiekrigsskip i Wasp-klassen.
Japan andre JSM-bruker
Da Japan i desember 2011 bestilte F-35A, var dette som første nasjon i regionen. Konkurransen ble nøye fulgt av Australia og Sør-Korea som senere har bestilt samme fly.Begge disse nasjonene har bestilt, og tatt imot flere, F-35A tilsvarende dem Norge har 19 av. Men også Sør-Korea er i ferd med å bygge hangarskip kapabelt for F-35B og det er ventet en slik bestilling. Nasjonen har så langt bestilt 40 F-35A.
I mars bestilte Japan, som andre nasjon etter Norge, JSM fra Kongsberg Defence & Aerospace. Da avtalen ble inngått for fem måneder siden, var dette i likhet med F-35B-bestillingen en lenge varslet beslutning.
Japan har i flere omganger de siste årene fortalt at de jobber med å anskaffe kryssermissiler og at JSM vurderes som et av de viktigste elementene for å bygge japansk forsvarsevne de kommende årene. Dette er det eneste kryssermissilet som kan bæres internt i våpenrommet på F-35, kan brukes både mot sjø- og bakkemål og er i likhet med flyet konstruert for å være vanskelig å oppdage.
Dersom disse missilene skal være med på de sist bestilte flyene, må de bæres eksternt. Det er kun F-35A/C som har plass til JSM i våpenrommet. Ved siden av de norske missilene i de nyeste kampflyene, er planen å kjøpe kryssermissiler av typen AGM-158 JASSM og AGM-158C LRASM fra Lockheed Martin som de skal integrere på sine F-15J.
Integrasjon av missilene på norske F-35A er planlagt gjennomført i perioden 2022-2024, slik at Luftforsvaret oppnår såkalt full operativ evne (FOC) i 2025. Norge skal få levert tre nye fly til Ørland i løpet av en måned og etter planen oppnå tidlig operativ evne (IOC) i løpet av året.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.