100 års jubilæum i skyggen af strejketrussel
British Airways kunne søndag fejre selskabets 100-års jubilæum blot to dage efter, at 4.000 af selskabets piloter har varslet strejke i september.
Søndag den 25. august er det præcist 100 år siden, at det britiske flyselskab Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) påbegyndte verdens første daglige ruteflyvning mellem London og Paris.
Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) findes ikke længere, men det gør British Airways, der har sit oprindelige ophav i det britiske flyselskab, der oprindeligt fløj med en enmotors De Havilland DH4A mellem Hounslow Heath og Paris.
Selve jubilæumsdagen har British Airways fejret med chokoladegaver fra Hotel Chocolat til passagerene på de korte ruter. Rejsende med British Airways på langdistanceruterne har søndag fået serveret menuer kreeret af den britiske Michelin-kok Tom Kerridge, og passagerne i First og Club World har fået udleveret særlige amenity kits med jubilæumsdesign.
Søndagens afgang på rutenummer BA314 blev opereret med det Airbus A319-fly, der i anledning af jubilæet er blevet malet i det særlige BEA-design, der blev benyttet af British European Airways fra 1959 til 1968, og resten af weekenden har flyet været benyttet på flere britiske indenrigsruter.
Truende strejke
Det har således hele weekenden været en omfattende fejring af 100-års jubilaren i britisk luftfart. Til gengæld har 100-års jubilæumsdagen stået lidt i skyggen af, at 4.000 British Airways-piloter i fredags gennem fagforeningen BALPA valgte at sende et strejkevarsel afsted med trussel om tre strejkedage i september, hvis det britiske flyselskab ikke imødekommer kravene i forbindelse med en ny overenskomst.
Det har således hele weekenden været en omfattende fejring af 100-års jubilaren i britisk luftfart. Til gengæld har 100-års jubilæumsdagen stået lidt i skyggen af, at 4.000 British Airways-piloter i fredags gennem fagforeningen BALPA valgte at sende et strejkevarsel afsted med trussel om tre strejkedage i september, hvis det britiske flyselskab ikke imødekommer kravene i forbindelse med en ny overenskomst.
Dermed har British Airways udsigt til et anslået tab på 120 millioner pund, eller godt en milliard danske kroner.
British Airways håndterede strejkevarslet ved få timer senere at sende en mail til alle berørte passagerer, selvom der var mere end 14 dage til en eventuelt konflikt kunne træde i kraft. Det betød da også, at selskabet ved en fejl fik sendt mails afsted til passagerer, der ikke skulle have aflyst deres flyvninger, således at man efterfølgende måtte trække aflysningerne tilbage og offentligt beklage “email-fejlen”.
IT-fejl og forsinkede uniformer
Det kommer oveni et år, hvor det britiske datatilsyn i begyndelsen af juli idømte British Airways en rekordstor bøde på 183 millioner britiske pund – eller hvad der svarer til lige i underkanten af 1,5 milliarder kroner – som følge af at have lækket data om 500.000 kunder efter et indbrud i selskabets IT-systemer.
Det kommer oveni et år, hvor det britiske datatilsyn i begyndelsen af juli idømte British Airways en rekordstor bøde på 183 millioner britiske pund – eller hvad der svarer til lige i underkanten af 1,5 milliarder kroner – som følge af at have lækket data om 500.000 kunder efter et indbrud i selskabets IT-systemer.
Og den 8. august – blot et par uger før jubilæet – måtte British Airways aflyse flere hundrede flyvninger, da en større IT-fejl betød, at det ikke var muligt at foretage check-in af passagerer i London-lufthavnene.
Endelig skal det nævnes, at British Airways slutningen af 2018 måtte opgive planerne om at give personalet nye uniformer i 2019. Uniformerne var designet af den anerkendte britiske Savile Row-skrædder Ozwald Boateng, men der var for mange tilpasninger til de forskellige personalegrupper, hvilket betød, at udskiftningen af uniformer blev udsat til midten af 2020.
Cruz: “Et fantastisk år”
Trods den truende strejke og millionbøden fra datatilsynet, er koncernchef Alex Cruz af den opfattelse, at 2019 har været et rigtig godt år for British Airways.
Trods den truende strejke og millionbøden fra datatilsynet, er koncernchef Alex Cruz af den opfattelse, at 2019 har været et rigtig godt år for British Airways.
“Vi har indtil videre haft et fantastisk år med at fejre 100-års jubilæet og takke vores kunder for at gøre os til det flyselskab, som vi er i dag,” udtaler han i en pressemeddelelse.
Dronning Elizabeth besøgte det britiske flyselskabs hovedkontor i juni, hvor hun blandt andet åbnede jubilæumsudstillingen i flyselskabets museum kaldet The Speedbird Centre.
Herudover har British Airways i løbet af 2019 præsenteret fire fly i et særligt retrodesign. Første fly med retrolook blev præsenteret 18. februar 2019. Det var et Boeing 747-400 i en BOAC-bemaling, som selskabet opererede med fra 1964 til 1974.
Næste fly i rækken var et Airbus 319 i BEA-bemaling (British European Airways), som prydede selskabets fly fra 1959 til 1968, mens det tredje retro-fly var en Boeing 747-400 iklædt det særlige Landor-design, der optrådte på British Airways-flyene fra 1984 til 1997. Retro-kvartetten sluttede med endnu en Boeing 747-400, der var malet i det såkaldte Negus-design, der optrådte på British Airways-flyene fra 1974 til 1980.
Blandt et væld af andre aktiviteter, har British Airways haft et projekt kørende omkring fremtidens luftfart med titlen BA 2119 – Flight of the Future. Dette sluttede med en særlig udstilling på Saatchi Gallery i London.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.