75 år gammelt fly på vingerne fra Roskilde
I Roskilde Lufthavn holder en ikonisk DC-3, der i midten af forrige århundrede fløj for SAS. Propelflyet har i år 75-års jubilæum og kan i den kommende weekend opleves ved stort airshow.
DC-3 er et legendarisk fly, der første gang blev produceret i 1936 på Douglas-fabrikken i den amerikanske delstat Californien. Gennem årene blev der fremstillet over 10.000 af typen, og det blev brugt til både civile og militære formål.
Langt de fleste af flyene eksisterer ikke længere, men der findes stadig flyvedygtige DC-3’ere rundt om i verden. Og én af dem har base i Danmark.
På forpladsen i Roskilde Lufthavn har der siden 2007 således holdt en smuk og ikonisk DC-3 med registeringen OY-BPB. Flyet blev født den 3. april 1944 som eksemplar nummer 3.406 af typen fra Douglas-fabrikken i USA. Altså midt under 2. verdenskrig.
Fra amerikansk luftvåben til dansk museum
DC-3’eren begyndte sine første leveår hos U.S. Army Air Forces, hvorefter det blev drevet af Royal Norwegian Air Force. Det Norske Luftfartsselskab leasede dernæst flyet fra 1946, hvor det fik registeringen LN-IAT. I 1948 blev flyet overdraget til SAS ved skabelsen af ESAS (European SAS), og det blev malet i SAS’ farver og fik navnet “Terje Viking”. Det Norske Luftfartselskab købte selv flyet for 125.000 norske kroner i 1948.
DC-3’eren begyndte sine første leveår hos U.S. Army Air Forces, hvorefter det blev drevet af Royal Norwegian Air Force. Det Norske Luftfartsselskab leasede dernæst flyet fra 1946, hvor det fik registeringen LN-IAT. I 1948 blev flyet overdraget til SAS ved skabelsen af ESAS (European SAS), og det blev malet i SAS’ farver og fik navnet “Terje Viking”. Det Norske Luftfartselskab købte selv flyet for 125.000 norske kroner i 1948.
I 1951 overtog SAS ejerskabet af DC-3’eren, og et par år senere – den 30. juli 1953 – fløj LN-IAT den sidste tur for det skandinaviske flyselskab. Flyet overgik til Flyvevåbnet i Danmark, hvor det var aktivt helt indtil 1982 på den militære registrering K-682. Hos Flyvevåbnet blev flyet brugt til transport mellem de forskellige flyvestationer, ligesom det fløj med forsyninger til øer afskåret af isen.
Senere blev flyet brugt til forskellige formål, og det fik den civile registrering OY-BPB, som flyet også har i dag, i 1985. DC-3’eren holdt i mange år til på Flyvestation Værløse, men i efteråret 2007 lukkede pladsen, og flyet fik ny base i Roskilde Lufthavn. I november sidste år overtog Foreningen for Flyvende Musesumsfly den efterhånden ældre DC-3 fra Tøjhusmuseet.
Og så er vi tilbage i nutiden og flyets faste parkeringsplads foran terminalen i Roskilde Lufthavn. Enhver, der flyver fra lufthavnen, vil uundgåeligt se den særegne arbejdshest i det ene hjørne – med mindre det altså ikke er i luften. OY-BPB er nemlig stadig luftdygtigt. Senest har flyet været med i en formationsflyvning over Den Engelske Kanal, hvor det markerede 75-året for D-dag i Normandiet.
Stor DC-3-flåde hos SAS
SAS havde ikke kun LN-IAT i sin flåde af DC-3-fly. Langt fra faktisk. Det skandinaviske flyselskab opererede i alt 49 af slagsen i perioden fra 1947 til 1957, og der var både danske, norske og svenske registreringer (OY, LN og SE, red.) på flyene.
SAS havde ikke kun LN-IAT i sin flåde af DC-3-fly. Langt fra faktisk. Det skandinaviske flyselskab opererede i alt 49 af slagsen i perioden fra 1947 til 1957, og der var både danske, norske og svenske registreringer (OY, LN og SE, red.) på flyene.
DC-3’erne hos SAS havde plads til 21 passagerer, og flyet havde en besætning på fire personer; tre i cockpittet og ét kabinemedlem. På længere ruteflyvninger kunne der være to ansatte i kabinen.
SAS brugte DC-3’erne på både kortere og længere strækninger. Således har der blandt andet været en fast charterrute fra Oslo til Nairobi i Kenya. Nogle flyvninger fortsatte endda til Etiopien og Madagaskar, hvortil det bragte missionærer og nødhjælpsarbejdere. Undervejs var det naturligvis nødvendigt med flere stop – herunder i Gøteborg, Zürich, Rom, Athen, Nicosia, Kairo, Khartoum og Juba.
Jubilæumsbog om OY-BPB
Tilbage i Roskilde Lufthavn holder altså én af de DC-3’ere, SAS opererede i 1950erne. Det vides ikke, hvorvidt OY-BPB er et af de fly, flyselskabet sendte til Afrika, eller om det blot har ageret passagerfly i Skandinavien. Sikkert og vist er det, at DC-3’eren nu lever en tilværelse som et flyvende stykke Danmarkshistorie – et klenodie, der i år fylder 75 år.
Tilbage i Roskilde Lufthavn holder altså én af de DC-3’ere, SAS opererede i 1950erne. Det vides ikke, hvorvidt OY-BPB er et af de fly, flyselskabet sendte til Afrika, eller om det blot har ageret passagerfly i Skandinavien. Sikkert og vist er det, at DC-3’eren nu lever en tilværelse som et flyvende stykke Danmarkshistorie – et klenodie, der i år fylder 75 år.
Forfatter, fotograf og pilot Ole Steen Hansen har i forbindelse med jubilæumsåret forfattet bogen ”DC-3’eren fra Roskilde … og alle de andre”. Bogen giver et spændende indblik i DC-3-historien helt generelt, men der er også masser af billeder – historiske og nutidige – om den velholdte OY-BPB fra Roskilde.
I forbindelse med bogudgivelsen er CHECK-IN.dk inviteret med på en DC-3-flyvetur hen over København, som også englænderne gjorde det i deres egne DC-3’ere, da de befriede Danmark i slutningen af 2. verdenskrig.
Flyveturen udføres fredag fra Roskilde Lufthavn kort før startskuddet på Roskilde Airshow, hvor DC-3 Vennerne i øvrigt også arrangerer rundflyvninger med OY-BPB. I løbet af næste uge publicerer CHECK-IN.dk en reportage fra turen med det 75-årige tomotorede propelfly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.