Mens mange land går motsatt vei, så sliter Forsvaret hardt for å beholde tjenesten som en av sine to paradegrener. Sist i Teknisk Ukeblad den 22. hvor oberst Stig Nilsson insisterer på at maskinene, uansett type, må inn i militært register. Måten England har taklet dette på går ikke inn på Nilsson; de går mot sivilisering av denne sivile tjenesten. Og Spania, og Sverige..... I artikkelen står:
Det overordnede kravdokumentet som ligger til grunn for anskaffelsesprosjektet NAWSARH sier blant annet at redningshelikopteret innen to timer etter varselet skal kunne nå frem til 20 nødstedte som befinner seg 150 nautiske mil rett ut fra grunnlinjen (noe som i de fleste tilfeller vil være rundt 200 nm fra basen) og hente disse opp i løpet av en halvtime og returnere til et trygt sted på land.
De 150 overordnede krav blir omtrent ti ganger så mange i den detaljerte kravspesifikasjonen som nå blir utarbeidet og som er grunnlaget de prekvalifiserte kandidater skal gi sine tilbud på.
Leseren må være obs på at dette er et lite skritt mot å hevde at maskinene igrunnen ikke trenger å fly 270NM for så å returnere til en landbase. Høres ut som om skjærgårdseepen NH90 er i tankene til skribenten. Men helikopteret må naturligvis kunne utføre et "worst case" oppdrag, og det er å hente 20 nødstedte (hvorfor ikke 21?) på det stedet som ligger midt mellom Banak og Bodø og samtidig er 150NM utenfor grunnlinjen. Det betyr en flytur på 270Nm ut og minst 150Nm inn til Andenes. Dette vil aldri en NH90 rigget for krigsoppdrag greie. Ja, for vi snakker om at helikopteret skal rigges for kontraterroroppdrag, gjør vi ikke? Siviliser tjenesten hurtigst mulig og la Forsvaret få sine egne Combat SAR helikoptre. Ill.: Bell Boeing
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.