Norge og Russland lager motorveier i luften
15. desember 2011 kl. 13:20 Av Sindre Ånonsen
Nye ruter i luftrommet mellom Norge og Russland, åpner for økt flytrafikk i norsk luftrom, mindre CO2-utslipp per flygning og lavere kostnader for flyselskapene.
Et kontunerlig samarbeid mellom Avinor og leverandøren av russiske lufttrafikktjenester, Federal Air Navigation Service (Rosaeronavigatsia), har lagt grunnlaget for viktig ruteutvikling mellom det norske og det russiske luftrommet. Senest i fjor ble det åpnet nye ruter der overflygninger entrer norsk luftrom midtveis mellom Finnmark og Bjørnøya.
-Og nye ruter vil alltid være et tema i forbindelse med det samarbeidet vi har med vår store nabo i øst, sier leder av kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad.
Unngår mellomlandinger og forkorter reisen For flyselskapene betyr de nye rutene kortere flydistanse, mindre drivstoffbruk og at de unngår mellomlandninger.
-Og nye ruter vil alltid være et tema i forbindelse med det samarbeidet vi har med vår store nabo i øst, sier leder av kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad.
Unngår mellomlandinger og forkorter reisen For flyselskapene betyr de nye rutene kortere flydistanse, mindre drivstoffbruk og at de unngår mellomlandninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.